Hoe ziet ongezouten olie en/of boter eruit?

Weet iemand de naam van het produkt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.3K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende merken ongezouten boter.
Zoals De Groene Koe
of Botergoud.

De meeste merken hebben naast de gezouten versie,
ook wel een ongezouten versie.
Zelfs in veel supermarkten een eigen merk boter,
gezouten en ongezouten.
Al die merken hebben natuurlijk hun eigen verpakking, dus hoe het er uit ziet is niet standaard.

Hoe het er uit kan zien, zie je op de afbeelding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel duidelijk. Dankjewel.

Andere antwoorden (2)

Je ziet helemaal geen verschil tussen gezouten en ongezouten boter, behalve dan op de verpakking, waarop duidelijk aangegeven staat. Ook in de lijst van ingrediënten moet zout vermeld worden.
Maar het product zelf is qua uiterlijk exact hetzelfde, alleen de smaak is anders, logischerwijs.

Vrijwel iedere grote fabrikant heeft zowel gezouten als ongezouten boter in het assortiment.
Ga gewoon naar een willekeurig supermarkt en zoek naar de ongezouten variant, en staat met grote letters op de verpakking: "Gezouten" of "Ongezouten".
Zowel de A-merken als de huismerken hebben varianten met en zonder zout.

Wat olie betreft, gezouten olie bestaat niet eens. Zout (natrium chloride) lost niet op in olie, dus als je zout aan olie zou toevoegen, dan zouden de zout korrels pardoes tot de bodem van de fles zakken, en zou je een fles ongezouten olie krijgen met een bodempje zout onderaan.

Je hebt semivloeibare vetproducten (denk b.v. aan Croma) die zout bevatten, In dat geval is het zout niet opgelost in de olie, maar gestabiliseerd in een emulsie.
Dat is ook de manier waarop zout stabiel blijft in boter en margarine: het product is een emulsie van water in olie, en het zout is opgelost in de microscopische druppels water die betrapt zitten in een vet matrix.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou eens Wajang boter kunnen proberen ze ziet er het zelfde uit en is ongezouten maar wel plantaardig.
Dus het kan wel verschillen van smaak maar niet van kleur.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@j5m
"Boter" is een beschermde aanduiding, en kan alleen en uitsluitend worden gebezigd bij smeersels op basis van melk. Puur plantaardige boter bestaat dus niet.
Wajang margarine is wel 100% plantaardig, maar is niet het enige merk. Ook AH huismerk (o.a.) heeft een 100% plantaardige variant.