Kun je appels inmaken op siroop voor later gebruik in desserts en appeltaart?

Ik ben er net na maanden weer en nu alweer flauw van dat mijn eerste de beste vraag alweer verwijderd is. Nog niks veranderd hier dus. Maar goed, dat terzijde.

Ik heb dus een boel appels aan mijn boom die ik wil inmaken op siroop voor later gebruik in desserts en appeltaart. Kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.9K

Antwoorden (3)

Ja hoor, dat kan. Met dit recept http://www.weckenonline.eu/Snel_naar_recepten/snel_naar_recepten.html of op vergelijkbare wijze naar eigen smaak. Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.weckenonline.eu/Uitleg_werkwijze/In_azijn_wecken/Appels_zoet-zuur/appels_zoet-zuur.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat kan op 2 manieren
1 eerste
450 gram appels ( jonagold of elstar ),
1 dl appelsap,
1 eetlepel suiker,

Appels schillen, klokhuizen verwijderen en appels in dunne partjes snijden. In een droge koekenpan met antiaanbaklaag al ,omscheppend bruin bakken. Appelsap erbij schenken en bestrooien met suiker.
Zachtjes verwarmen tot appelpartjes rondom bedekt zijn met dun laagje siroop.
de 2 de manier,en kan je langer bewaren

2,5 kilo stevige appels (goudrenet)
1 kilo suiker
7 dl water, 1 1/2 dl witte wijnazijn, 2 theelepels kruidnagels , 2 kaneelstokjes, citroensap,
Schil de appels, haal het klokhuis er met een boor uit en snijd ze in ringen. Besprenkel ze met citroen, tegen het verkleuren.
Maak een siroop door suiker, water, azijn, kruidnagel en kaneelstokjes in een pan te doen en aan de kook te brengen, laat 3 minuten zachtjes koken. Voeg de appels toe en laat 5 minuten sudderen. Doe de appels dan in inmaakpotten en giet de siroop erover uit.
Zet de potten nog 10 minuten in kokend water om de houdbaarheid te verlengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereest een tip als je veel appels op moet maken.
Heerlijk als dessert of tussendoortje;

Snijd ze in blokjes en doe ze in een grote ovenschaal.
Stroo er kaneel over, wat suiker erbij en zet even in de oven. Het ligt eraan hoe hard/zacht je ze wilt hebben, maar als de kaneel-suikerlaag gesmolten is en de appel wat warmte heeft is dit echt lekker.

Appels op siroop; ( voor appeltaart) voor 3 kg. appels.

Doe 1 liter water in een pan met 700 gr. suiker, 3 eetl. citroensap, 3 theel. kaneel, ¼ theel. nootmuskaat en 2 theel. zout. Breng alles al roerend aan de kook en kook tot de suiker helemaal is opgelost.
Zet het vuur laag en houd de siroop warm.
Schil de appels, ontklok ze en snijd ze in 8 partjes of gebruik een appelverdeler. Doe ze in een kom en sprenkel er citroensap over tegen het verkleuren.
Blancheer de appels dan in 1 keer voor 1½ minuut, schep ze dan in een grote kom met koud water (1 minuut)
Giet ze in een vergiet en laat uitlekken.

Vul ze dan in gesterilliseerde weckpotten en duw zegoed op elkaar zodat er niets meer bij kan, snijd evtl, nog stukjes van een partje om op te vullen.
Breng de siroop weer aan de kook en giet de siroop met behulp van een trechter (als je die niet hebt, snijd je een petfles doormidden en zet op zijn kop in de wekpot) bij de appels. Sluit de wekpotten met de rubberen ringen, deksels en klemmen. Wek ze in een wekketel of pan gedurende 30 min. op 85 graden of zet ze in de oven op een diep bakblik met een laagje water waar de potten instaan. Ik weet niet of dit alleen met een hete lucht oven kan, maar omdat ik die altijd al gehad heb doe ik het altijd zo.

Als je de appeltaartvulling uit de wekpotten haalt maak je de appelvulling warm en dik je de siroop aan met een beetje maizena aangeroerd in wat water. Dit roer je door de appeltjes, breng het aan de kook en laat het enkele min. doorkoken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je de maizena aanroert met wat calvados, apfelkorn, rum of appelsap geeft het ook een lekker smaakje.

Toegevoegd na 8 minuten:
Deze hoeveelheid is goed voor 2 taarten. Wil je minder, dan gewoon de helft van alles nemen.
amc