Mijn karamel wordt niet dik. Kan ik deze opnieuw koken?

Ik heb gisteren karamel gemaakt, maar hij wordt niet dik/stevig. Kan ik de vloeibare karamel opnieuw koken om verder te laten indikken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
20.3K

Antwoorden (3)

Ik vrees dat dit niet gaat lukken, maar je zou het wel kunnen proberen. Het karameliseren is een apart proces (zie instructie) en daarna los je het weer op. Meestal doe je er dan (slag)room bij. Als de saus te dun is, dan is mogelijk iets in het karamelisering proces niet goed gegaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je de karamel met water hebt verdund zou je deze wel even kunnen laten inkoken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er net aan hoe je hem hebt gemaakt. Er zijn verschillende soorten karamel, zoals de karamel die hard wordt om te glaceren of de toffeecaramel of de karamelsaus.
Niet elke karamel kan je opnieuw verwarmen omdat hij dan bitter wordt.

Een goed recept voor karamelsaus is dit;

Vermeng 200 gr. kristalsuiker met een paar eetlepels water. Zet op een laag vuurtje tot je een helder suikerwater hebt.
Draai het vuur hoger en laat dan zachtjes koken tot de suiker begint te karameliseren. Niet roeren!
Dit is even een dingetje dat aandacht vereist want suiker kan gemakkelijk verbranden. In het ergste geval zal je het over moeten doen, maar oefening baart nu eenmaal kunst.
Zorg dat je in elk geval een kopje koud water bij de hand hebt.

Ga de karamel nu controleren op smaak.
Doop een houten lepel in de vloeibare suiker en laat een druppel op een koud wit schoteltje vallen. Herhaal dit en je zult zien dat dit druppeltje steeds donkerder wordt.
De kleur moet goudbruin zijn. De temperatuur is nu zo'n 180 graden C, dus zeer heet!
Proef als het druppeltje is afgekoeld. Ik vind zelf een klein bittertje wel lekker maar anderen houden juist van dat heel zoete.

Zodra je denkt dat het punt bereikt is, blus dan onmiddelijk
voorzichtig af met een beetje koud water om de temperatuur niet op te laten lopen, want dan verbrandt de karamel.
Pas wel goed op voor spatten!!!!!
Laat afkoelen tot lauw warm. Als de saus te dun is, kun je hem nog wat in laten koken. Als hij te dik is, doe wat water erbij en roer.
amc
11 jaar geleden
Ik weet niet of het er mee te maken heeft dat karamel niet dik wil worden maar ik heb hier pas een briljant filmpje over gezien van SOS Piet en die zegt dat het heel belangrijk is om karamel te maken met klontjessuiker en alles brand en brandschoon te hebben om de perfecte karamel te maken.

http://vtm.be/sos-piet/artikel/karamel

Ik heb het op deze manier zelf geprobeerd en ik heb nog nooit eerder zo mooie karamel gehad.

Toegevoegd na 2 minuten:
De foto is van hoe het van mijn lepel was gelopen en gestold toen ik die overdwars op de pan had liggen na het uitgieten van de karamel.