De deksels in van mijn potten in de weckketel ploppen moet dat?

Ik ben boontjes aan het wecken in een weckketel. Dit is de eerste keer dat ik dit doe. Maar nu hoorde ik net 2 ploppen. Moet dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
4.2K

Antwoorden (3)

Dat hoord zo. Dat betekend dat de potten vacuum getrokken zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
meestal hoor je dat als ze vacuum trekken en heb je geen
bbq tang om je potjes uit de ketel te halen? laat ze anders afkoelen in de ketel ,ze moeten toch afkoelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja. Sterker nog: het hoort zo, als ze niet ploppen heb je iets verkeerd gedaan en moet je opnieuw koken.

Wat gebeurt in de ketel is dat door het opwarmen, een deel van het water in je product (in dit geval de boontjes) verdampt. De damp in de ketel en in de potjes verplaatst alle lucht, waardoor in feite in de lege ruimte in de ketel en in de potjes is er geen zuurstof meer, maar alleen waterdamp.
Als je de potjes uit de weckketel haalt en snel dichtdraait, zoals het hoort, dan heb je een "lege ruimte" die gevuld is met hete waterdamp. Naarmate de potten afkoelen, gaat de waterdamp condenseren, en omdat de potten luchtdicht zijn afgesloten, kan er geen lucht van buitenaf in de potjes komen om de ruimte te vullen. Er ontstaat dus onderdruk in het potje (dat is dus wat wij kennen als vacumeren) Op het moment dat het verschil tussen de normale luchtdruk buiten de potjes en de lage druk in de potjes groot genoeg is, dan worden de deksels in feite gedrukt, en dan hoor je ze ploppen.

Het is dus een goed teken!
Als een van de potjes niet plopt, dan is er geen vacuum ontstaan en loop je het risico dat de inhoud sneller gaat bederven omdat er blijkbaar toch lucht (en dus zuurstof) in het potje is terecht gekomen. Ik raad je dan aan om dat potje opnieuw te koken en af te sluiten, of anders als eerste te consumeren, binnen 3-4 dagen maximaal, en in de tussentijd in de koelkast bewaren.

Succes en eet smakelijk!!

Toegevoegd na 3 minuten:
Even een aanvulling: de deksels ploppen alleen als ze van metaal zijn, uiteraard. En ze horen nog een keer te ploppen bij het openmaken.
Als je glazen potjes gebruikt met een glazen deksel en een rubber ring, dan zal je niets horen tijdens het afkoelen, maar je moet wel horen sissen als je aan de rubbers trekt om de potjes open te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus 1. Ik heb al veel verhalen van mijn familie gehoord dat er vroeger altijd groenten en zelfs vlees geweckt werd voor barre tijden, maar na jouw uitleg snap ik pas het principe van wecken. Wat ik me wel afvraag, zijn vlees en groenten inderdaad lang houdbaar door deze methode en dus veilig na 1 jaar op te eten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Aag
Bedankt!
Vlees en groente zijn -onder voorwaarden- idd langer houdbaar, maar beslist niet zo lang als een echte conserve uit een fabriek. Bepalende factor is de bacterie Clostridium botulinum. Deze bacterie produceert de op 3 na meest toxische stof in de natuur, en is de oorzaak van botulisme. De sporen van C. botulinum gaan pas dood na iets meer dan 2,5 uur koken (100°C) of 15 minuten in een snelkookpan (121°C, onder een overdruk van 1 bar).
Dus met een weckketel staat vast dat mogelijke sporen van C. botulinum niet dood gaan, en ze hebben de nare eigenschap dat ze zonder zuurstof kunnen groeien.
Dan spelen andere factoren een rol. Als de pH onder 4,6 blijft (b.v. conserven van zure vruchten of waaraan citroensap wordt toegevoegd), dan kan C. botulinum niet groeien, en geen toxine produceren. De hoeveelheid zout of suiker speelt ook een belangrijke rol. In het algemeen kan je stellen dat zelfgemaakte conserven van zure, zoute of zoete producten veilig zijn en ook buiten de koeling zeer lang houdbaar blijven. Denk aan jam, chutneys, groente in opgiet...
Zelfgemaakte conserven van vlees... ik zou ze voor de zekerheid in een koelkast bewaren (Clostridium groeit niet onder de 15°C), en niet langer dan een paar maanden bewaren. 'Vroegah' was het natuurlijk anders. Men moest het doen met wat er was, en als het een keer fout ging, toen dacht men "tja, opa moest toch een keer dood...".
Overigens, onze grootouders beheersten de techniek van wecken, en liepen een kleiner risico dan iemand die het nu voor het eerst probeert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Gabi71, tjonge, je weet er echt veel van! Dank je voor je uitgebreide uitleg. Instinctief voelde ik aan dat vlees inderdaad niet heel lang houdbaar is met wecken en volgens jouw uitleg zeker onder de 15 gr. C (weet niet hoe je klein o-tje kan typen) moet blijven. Maar eerlijk gezegd begin ik niet aan wecken. Vroeger hadden ze daar de tijd voor, maar ik niet. En inderdaad... opa moest toch een keer dood, zo ging dat gewoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Aag
Nogmaals bedankt! Het voelt toch goed als je de moeite neemt om fatsoenlijk antwoord te geven en je leest dat iemand toch wat aan heeft... (^_^)
Ik hoop dat ook de vraagsteller ook hier iets aan heeft! Het kleine nulletje krijg je met AltGr + shift + ; Ik doe persoonlijk bijna niet meer aan wecken. Toen onze dochter nog potjes at, deden wij dat wel vaker, vanwege de kosten, en omdat wij het ook leuk vonden (kan je je beroep en je kennis ook thuis toepassen), maar nu weck ik eerlijk gezegd alleen af en toe zelf geroosterde rode paprika's (stukken lekkerder dan die veel te zure dingen uit de winkel) en jam (dan kan ik de smaak zelf bepalen)