(Hoe) kan ik voorkomen dat de verpakking van sommige kant-en-klaarmaaltijden steeds openbarst in de magnetron?

Ik ben geen goede kok. Daarom maak ik regelmatig gebruik van de kookkunsten van Albert Heijn. Even in de magnetron en klaar is kees...

Maar sommige maaltijden richten een ware ravage aan in mijn magnetron. Bami met saté ajam bijvoorbeeld.
Zoals op de verpakking staat, prik ik netjes een heleboel gaatjes het plastic. Ik houd me keurig aan de voorschriften die op de verpakking staan, maar na een minuut of vier volgt er een enorme knal en barst het plastic aan de bovenkant open. Alsof er een bom ontploft... Even later volgt er meestal nog een tweede explosie. En na het eten ben ik nog minstens een kwartier bezig om die saté-smurrie uit alle hoeken van de magnetron te vegen.

Is er een manier om dit te voorkomen? (Meer gaatjes in de verpakking prikken of het plastic voor een deel verwijderen helpt niet).

11 jaar geleden
in: Koken
8.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry hoor maar ik moest wel even lachen. Zag je al bezig met al dat gedoe. Klopt je magnetron wel? Zo te lezen is het vermogen wel heel erg hoog. En dan knalt alles uitelkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vraag me net als Jodel ook af of dit wel klopt. Ik heb dit nooit. Toen ik je vraag las, dacht ik dan ook dat je vergeten was gaatjes te prikken in het plastic, maar dat is dus niet het geval.
Het zou mij dus niet verbazen als er iets niet in orde is met je magnetron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als je op een lager vermogen verwarmt -maar dan wat langer?
Ritsuka
11 jaar geleden
Kant en klaar maaltijden bevatten vaak zeer veel zout en conserveringsmiddelen, en weinig voedingsstoffen. Ik zou ze persoonlijk niet te vaak eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik maak ook wel eens zo'n bakje klaar en nooit problemen. Mijn advies: probeer eens een lager vermogen! Er is iets mis met je magnetron.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka: bewijs die voedingsstoffen eens even want ik denk dat dat wel meevalt. Veel mensen koken hun eten veel te lang en dan worden de hvh vitamines ook rap minder. Ik vermoed dat jou dat nog flink kan tegenvallen. Conserveermiddelen zal ook nog wel meevallen want die maaltijden zijn helemaal niet zo lang houdbaar en soms letten ze ook nog wel eens op het zout. Kijk eens naar een gewone agf maaltijd!
Ritsuka
11 jaar geleden
Tegenwoordig valt het volgens mij wel redelijk mee, het is beter dan vroeger. Ligt ook aan het merk dat je koopt, mijn brier had eens pasta van de Aldi, net karton.
Er was eens onderzoek naar gedaan, maar weet niet meer waar dat stond. Ik zeg ook dat het meer mijn persoonlijke mening is, ik prefereer vers met veel groente. Wat is agf maaltijd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh dus je weet al dat het wel meevalt en toch moet je zoiets zeggen? Ik denk dat een bami, gemaakt met een pakje mix niet beduidend minder zout bevat en daar kun je net zoveel verse groenten in gooien als je zelf wilt. AGV had het moeten zijn: aardappelen, groenten, vlees. Die heb je ook in een magnetronverpakking en je hebt best kans dat daar meer vit in zitten dan als iemand de bloemkool ofzo tot snot heeft gekookt.
Ritsuka
11 jaar geleden
Elke dag kant en klaar lijkt mij niet zo gezond, maar nogmaals, dat is mijn mening. Vraagsteller kan hiermee doen wat hij/zij wil.
Pieter2011
11 jaar geleden
Bedankt voor alle adviezen (én voor jullie medeleven!). Volgens de verpakking moet je de maaltijd op 700 Watt 5 minuten verhitten of 4 minuten op 1000 Watt. Dat doe ik, maar als je de explosies af en toe hoort, zou je denken dat je je in een oorlogsgebied bevindt. Bedankt voor de tips; die ga ik zeker uitproberen! En wat dat zout betreft: gelukkig zitten er tegenwoordig ook veel maaltijdsalades in het assortiment. Nogmaals: bedankt!

Antwoorden (6)

Je kan dit drama voorkomen door als volgt te werkt te gaan.

Verhit steeds een korte periode en totaal dus wel de voorgeschreven tijd. Nu kun je dus steeds even kijken of het pakje nog heel blijft. Het word misschien in zijn geheel iets minder heet maar toch te heet om zonder blazen te eten.
Het is trouwens helemaal niet gek een beetje te spelen met het opwarm tempo.

Om je magnetron eens goed schoon te krijgen kun je er een schaaltje met water en citroensap in te zetten. Magnetron aan zodat het lekker gaat koken en borrelen. Uiteindelijk kun je de vochtige wanden van je magnetron goed schoon krijgen.
Suc6 en eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Dankjewel voor het advies, Paulyn; ik ga het zeker uitproberen!
Alternatief voor het eerste antwoord: hevel de maaltijd over in een magnetronschaal (met deksel waar de stoom door kan ontsnappen) en verwarm het dan op een niet te hoge stand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Lijkt mij ook de beste optie.
Pieter2011
11 jaar geleden
Dat ga ik proberen Kruidenvrouwtje, dankjewel!
Een aantal gaatjes volstaat je hoeft niet de hele verpakking te perforeren.
Kijk ook eens naar het vermogen van je magnetron en stel dan de juiste temperatuur in.
Als op de verpakking staat 6 mins verhitten doe je eerst wat minder 4 1/2 a 5 mins dan kun je kijken of het gaar is.
Zoniet nog even een minuutje erbij. Bijvoorbeeld bij die diepgevroren balletjes met saus daar staat 3 mins op op vol vermogen maar vaak zijn ze dan nog koud. Haal dan wel de folie eraf en doe ze dan weer een minuutje, e=ven kijken en dan weer een minuutje enz.
Had het zelf van de week met die balletjes - uiteindelijk deed ik er zo'n 6 mins over voor ze goed waren. Wel na de eerste 3 mins de folie eraf anders wordt er maar druk opgebouwd en kan de boel een smeerboel worden in je magnetron.
Succes
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Dank voor het advies!
Dat komt omdat u door de opwarming stoomvorming krijgt binnenin. Ikzelf doe de inhoud altijd in een Tupperware microgolf pot en heb nooit problemen omdat het deksel daar los opligt. Als u toch in de originele verpakking wilt opwarmen prik er dan 3 a 4 maal in met een vork, zo kan de druk weg en zal die niet open knallen.
Ik verhit ook altijd op 50 % vermogen en soms moet u dan een hogere tijd instellen maar het voordeel is dat alles gelijkmatig warm is en niet van binnen nog koud en de saus verbrand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Dankjewel voor de goede raad!
dat is heel simpel op te lossen,de folie verwijderen,een bord er omgekeerd opleggen,dan de magnetron in,zelfde bord kun je gebruiken om het eten in te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Dat lijkt me inderdaad een handige methode. Dankjewel!
je kan het er ook uitscheppen en op een bord doen wat je denkt nodig te hebben en dan je bord in de magnetron zetten ,eerst de helft van de tijd even om roeren en dan de resterende tijd er bij doen .heb je ook voor de andere dag mischien nog genoeg ,wel met dit weer de rest koel wegzetten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Goed idee, dankjewel!