Is het mogelijk om een aardbeien kruimeltaart te maken met een cakebodem?

En zo ja heeft iemand voor mij het recept?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een cakebodem gebruikt kunt je het officieel geen kruimeltaart meer noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok maar ik bedoel dus een cakebodem en dan kruimels net als bij een kruimelvlaai bovenop.

Het beste antwoord

Aardbeien kruimeltaart.

Dit recept is voor een grote bakplaat van de oven, maar je kunt natuurlijk ook een kleiner bakblik gebruiken en de hoeveelheid ingredienten aanpassen.

Ingrediënten:

200 gram roomboter op kamertemperatuur
120 gram koude boter
300 gram kristalsuiker
mespunt zout
1 theelepel citroenrasp
1 zakje vanillesuiker
5 eieren (kamertemperatuur)
500 gram zelfrijzend bakmeel
1 kilo aarbeien
poedersuiker

Tip: Probeer dit recept ook eens met de Blue Band fles met Roombotersmaak. Makkelijk te mengen en een heerlijk luchtig resultaat.

Voorbereiding:

Aardbeien wassen en kroontjes verwijderen. Kleine aarbeien door de helft snijden en de grote in vieren.
Bakplaat invetten

Bereidingswijze:

Verwarm de over voor op 180 graden.

Meng 200 gram zachte boter, 200 gram suiker, citroenrasp en zout met de mixer tot een romig beslag. Voeg een voor een de eieren toe.
Meng er vervolgens 300 gram bakmeel doorheen tot een egaal beslag. Stort het beslag gelijkmatig op de bodem van de bakplaat. Verdeel nu de aarbeien over het beslag en druk ze ietsje in het beslag.

Vermeng de koude boter, de rest van het bakmeel, 100 gram suiker en de vanillesuiker met de hand tot grove kruimels. Strooi de kruimels over de aardbeien.

Bak de kruimeltaart in 35 tot 40 minuten goudbruin (hoe dikker de onderlaag hoe langer bakken). Laat de taart iets afkoelen, snijdt hem in stukken en strooi hierover poedersuiker.

Serveertips:

Kan zowel lauw als koud gegeten worden.
Lekker met slagroom

Je kunt ook bijvoorbeeld kersen gebruiken i.p.v. aardbeien.

Toegevoegd na 46 seconden:
http://www.smulweb.nl/recepten/1367709/Aardbeien-kruimeltaart
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat kan natuurlijk.

Het makkelijkste cakerecept;

150 gr. suiker,
150 gr. roomboter,
150 gr. bakmeel,
3 eieren.
evtl. 2 eetl. melk.

Dit is de basis, je kunt er uiteraard smaakjes aan toevoegen zoals geraspte citroen-of sinaasappelschil, vanille, ipv melk wat aardbeienlikeur,en what ever...

Eerst geruime tijd de suiker met zachte boter mixen.
Na enkele minuten heb je dan een luchtige lichte crème en dan doe je er een ei bij (eieren op kamertemperatuur) mix het erdoor en als het helemaal is opgenomen het volgende ei en met het derde net zo.
Doe er dan een deel gezeefd bakmeel bij en roer het er kort door. Als het te droog wordt doe je er wat melk (of likeur) bij en dan doe je de rest v.h. bakpoeder erdoor.
In elk geval moet het een niet te droog, stevig beslag worden maar traag van de lepel lopen. Niet te dun dus.

Maak de aardbeien schoon en halveer ze, snijd de grote in kleinere stukken. Doe ze in een kom en strooi er wat suiker over.

Maak nu de kruimels;
Meng in een kom 75 gr. (riet)suiker met 90 gr. bloem en voeg 50 gr. koude roomboter in blokjes gesneden toe.
Wrijf en kruimel dit met je handen of de mixer met deeghaken tot een grof kruimelig geheel.

Schep dan de schoongemaakte en gesuikerde aardbeien door het cakebeslag en giet het beslag in de ingevette vorm.
Probeer wel zo weinig mogelijk vocht van de aardbeien mee te nemen in het beslag.

Doe nu de kruimels erover met hier en daar een bergje kruimels en duw het niet aan. Losse kruimels zijn wel zo lekker.

Bak dan in het midden van een voorverwarmde oven van 175 graden C. goudbruin en gaar.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ken jouw oven niet, heb zelf een behoorlijk warme en ik zou na zo'n 3 kwartier eens checken met een satéprikker of hij al gaar is. Normaliter staat er een baktijd van ca. 50-55 min. voor.
amc