kan ik blad gelatine gebruiken in een koude mousse?

Blad gelatine week je in ijskoud water, knijp je uit en gebruik je in een hete vloeistof. Nu wil ik gelatine gebruiken in een koude mousse van mascarpone en eigeel geklopt met suiker. Misschien kan je er dan een bavaroise of zo van maken. Heeft iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
7K

Het beste antwoord

Voor een bavaroise;

Week de gelatineblaadjes in koud water.
Klop de eierdooiers en suiker au bain marie luchtig op.
In een steelpannetje een paar lepels water aan de kook,
uitgeknepen gelatineblaadjes erin oplossen. Pannetje direct van het vuur nemen.
Klop evtl room goed op

Meng het eidooiermengsel, geslagen room en de mascarpone door elkaar.
Voeg de opgeloste gelatine toe en spatel het rustig door de mascarponemassa.
Doe de bavaroise evtl in schaaltjes/coupes of een schaal en zet in de koelkast om op te stijven.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beide antwoorden goed, maar doordat amc wat meer uitleg geeft, vooral dat je de bavaroise in het definitieve recipiënt moet gieten vóórdat het gaat stollen, toch mijn plusje voor amc! (^_^)
amc
11 jaar geleden
merci bien Gabi. Je lijkt wel een kritisch jurylid.....(^0^)!
Je mag hier iedereen die een goed antwoord geeft gewoon plussen hoor! De uiteindelijke beste respons beoordeelt de vraagsteller. Haha...het was zelfs mij niet opgevallen dat het van belang is om de bavaroise in schaaltjes te doen voor hij stijf is. Het is voor mij een normaal iets dat erbij hoort. Je hebt gelijk dat niet iedereen zich daar bewust van is. Toch goed dat ik altijd veel in details ga hè? Ja, bij mij heb je altijd wel leessstof!
Kan er niets aan doen, zit in me hahaha...(^0^)!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha
Ja, beide hadden een + kunnen hebben, maar laten wij maar degene die de moeite neemt om het beste antwoord te geven toch iets meer verdienen.
En soms geef ik meerdere plussen bij een vraag hoor!
Zelf ben ik vaak ook "te lang van stof", zit in de aard van het beestje, maar dan denk ik dat de meeste GV'ers dat toch wel waarderen, en niet alleen maar antwoorden in de trant van 'zie de link'.
amc
11 jaar geleden
Je hebt volkomen gelijk. Velen bedanken ook extra voor een uitgebreid antwoord. Ik baseer het ook vaak op eigen ervaring en 'links' worden vaak zonder persoonlijke ervaring klakkeloos overgenomen. Daar zijn de meesten wel dankbaar voor. Googelen kan iedereen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bedoel ik dus.
Ik geef nooit, uit principe, een plus op knip-plak antwoorden, ook al wordt de bron geciteerd. Het moge wel correct zijn, maar tja... inderdaad, googelen kan iedereen, en de enige meerwaarde van zo'n knip-plak antwoord is dat je één link (misschien niet eens de beste!) voorgeschoteld krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie.
Hiermee kan ik aan de slag om een Limburgse vlaai te maken, smaak: tiramisu

Andere antwoorden (2)

Dat kan heel goed: de gelatine met aanhangend water in een pannetje verwarmen tot het gesmolten is, en dan met kleine beetjes tegelijk door de koude massa (mascarpone en eigeel/suiker) roeren. Goed mengen, en in de koelkast op laten stijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een mousse die van zichzelf blijft staan, waarom zou je er dan gelatine doorheen doen? Gelatine voorweken in koud water, en dan oplossen in een kleim beetje koude melk,en dan die melk door je compositie kloppen.