Drijvende mosselen; zijn die nog goed?

Ik heb vanavond voor het eerst zelf mosselen gekookt. Bij het spoelen bleven er een paar drijven; zijn die nog goed?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
51.3K

Het beste antwoord

Ze zijn nog goed. Er zit alleen een luchtbel in, en de mossel leeft nog en houdt de schelp erg goed dicht waardoor die blijft drijven.

Dit zijn de criteria:
a) mosselschelpen die open blijven staan als je er mee bezig bent (dus spoelen, beetpakken etc) en die de schelp ook niet verder sluiten, zijn al dood en moet je niet meekoken.
b) mosselschelpen die na het koken nog steeds dicht zijn, moet je ook weggooien.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, die moet je weggooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat had ik uit voorzorg ook maar gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad
+1
Mosselen die blijven drijven zijn niet goed; weggooien dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mossselschelpen die drijven hebben een sm die lager is dan 1 en daaraan kun je zien dat ze of leeg zijn of met een gasvormige toestand gevuld zijn,beidde zijn niet te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als ze niet opengaan weggooien anders zijn ze goed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je legt een ui op de mosselen die nog gekookt moeten worden, als deze geel wordt weet je of je de drijvende mosselen weg had moeten gooien...

Maar in het echt, alle mosselen moeten gecontroleerd worden, of ze niet goed meer zijn is niet altijd te zien aan het wel dan niet drijven, de mossel moet gecontroleerd worden op open en dicht gaan, de sluitspier van de mossel en de kracht erachter geeft aan hoe levendig het nog is...en daardoor goed...gebroken mosselen en openstaande mosselen uit voorzorg weggooien....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
open maken en er aan ruiken dan kom je er zeker achter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk drijven gekookte mosselen. Zijn ze nog niet gekookt gooi ze dan direct in de vuilcontainer.