Hoelang duurt het voordat zelfgemaakte mayonaise dik wordt?

Ik probeer zelfgemaakte mayonaise te maken maar het lukt me niet om de mayonaise dik te krijgen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
28.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zelfgemaakte mayonaise eet, wordt je snel dik.
paulus811
11 jaar geleden
Ik heb ooit eens gehoord dat je van supermarkteieren geen mayonaise kunt maken, omdat een ei echt kakelvers moet zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@paulus
Liever verse eieren (sowieso altijd!) maar het lukt ook met een oud ei. Een oud ei heeft minder water en je kan sneller de fout maken dat je te veel olie gebruikt, waardoor de mayo gaat schiften, maar verder is het prima te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry Pedro maar dat is niet een zinnig antwoord en niet waar ik om heb gevraagd. Misschien komt het omdat je de zin niet begreep maar dit is het niet nodig om zo'n reactie te geven op deze vraag over mayonaise.
dudemeister
11 jaar geleden
essentieel alles op kamertemperatuur!

Het beste antwoord

Vaak is het probleem met zelfgemaakte mayonaise dat er in het begin te veel lucht meegeklopt wordt, waardoor de emulsie minder stijf wordt.

In tegenstelling tot andere recepturen en bereidingen die je hierboven kan lezen (en die allemaal stuk voor stuk prima mayo kunnen opleveren), heb ik eentje die zo goed als "mislukking-proof" is, en letterlijk binnen 1 minuut klaar is. Je hebt alleen een geschikte recipiënt nodig en een staafmixer. Moet je een keertje proberen!

Ingrediënten (voor meer mayo gewoon de hoeveelheden vergroten):
1 ei op kamertemperatuur
1 theelepel mosterd
Scheutje citroensap (of azijn)
Zout en peper
Ca. 300 ml olie (afhankelijk van de grootte van het ei) Zelf vind ik 50/50 olijfolie/maïs (of een andere neutrale olie) erg lekker, maar je kan uiteraard 100% neutrale olie gebruiken (arachide, maïs, soja...)

Doe alle ingrediënten in één keer in een hoog beker waar de arm van de staafmixer nog nét past. Plaats de staafmixer op de bodem van de beker, en zorg dat er geen luchtbelletjes erin getrapt zitten.
Zet de mixer aan op een middel snelheid, en hou het tegen de bodem. Je ziet dat er mayo begin te 'ontstaan' onderaan de beker. Voer de snelheid langzaam aan op, en beweeg de mixer langzaam omhoog totdat alle olie die boven blijft drijven "opgeslokt" is door de mayo onderaan. Probeer geen lucht mee te mixen... en binnen no-time is je mayo helemaal klaar!

Kijk even de video in de link. Het staat in het Spaans en er zitten alleen de basisingrediënten, maar het belangrijkste is de wijze van bereiden, en je ziet dat het écht 1 minuut duurt.

Eet smakelijk!!

Toegevoegd na 4 minuten:
Eenmaal klaar, kan je de mayonaise nóg stijver krijgen door deze 1 uurtje in de koelkast te bewaren vóór het serveren.

Varieer met ketchup, tabasco en een scheutje whisky voor een cocktail saus, of kappertjes, augurkjes en 3× zo veel mosterd voor een remoulade... bijna alles kan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oude ideeën zijn slechte ideeën...?
Dacht ik niet Panteao!! Vaak zijn oude ideeën juist ideeën die zichzelf hebben bewezen :-) Je hebt helemaal gelijk, maar blijkbaar worstelt de vraagsteller met een 'weigerende' mayo, vandaar mijn tip om één keer een stevige mayo te kunnen maken, al is het maar om je zelfvertrouwen terug te winnen. Je weet ongetwijfeld hoe belangrijk dat is om te kunnen koken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed en een uitgebreid antwoord.

Andere antwoorden (4)

Die wordt niet vanzelf dik je moet langer en mogelijk beter kloppen met de garden of de mixer.
11 jaar geleden
Hij wordt niet vanzelf dik. Eidooier is een bindmiddel dat mayonaise dikker maakt. Wellicht moet je er meer eidooier in doen en verder kloppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ingrediënten
4 eieren
1 eetlepel natuurazijn
1 eetlepel mosterd
1 eetlepel lauw water 4 dl arachideolie peper zout
bereiding:
Klop de eigelen los.
Doe er de azijn, het water en de mosterd bij.
Voeg er druppelsgewijs en al roerend de arachideolie aan toe.
Kruid met peper en zout.

Is de mayonaise te dik, dan kan je er nog een beetje extra azijn, citroensap of zelfs water aan toevoegen.
Zie link met filmpje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk maak je ergens een foutje. Volg dit recept, dan moet het lukken.
2 eidooiers
2 dl olie (zonnebloem of maïskiemolie)
1 theelepel mosterd
1 eetlepel azijn
zout en peper
Bereiding
Eidooiers losroeren met mosterd, zout en peper en de azijn.
Zorg dat de ingredienten niet koud zijn.
Olie beetje bij beetje toevoegen terwijl je goed klopt met een garde.
Wanneer de olie goed gegint te binden door de eidooiers, mag je de olie iets sneller toevoegen.
Zo moet je goede mayonaise krijgen.
De mayonaise nog verder op smaak brengen.
Opmerking: Goed afgesloten kan men de mayonaise gerust enkele dagen koel bewaren