Wat is het verschil tussen witte en bruine azijn?

Ik heb een recept waar bruine azijn in moet maar vraag me dus af wat het verschil is tussen witten en bruine azijn. zou je het verschil proeven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
35.3K

Antwoorden (1)

Azijn wordt verkregen door fermentatie van alcoholhoudende producten. Denk hierbij aan wijn (de meest gangbare azijn), maar het kan ook met andere vruchtensappen of graansoorten worden gemaakt zoals framboos, rijst, aardbei, bier... In principe alles waarin suiker zit kan je tot alcohol, en later tot azijnzuur laten fermenteren. The sky is the limit!

Als de grondstof een kleur heeft, dan is de azijn ook gekleurd, want de gisten die de alcohol omzetten in azijnzuur hebben geen of weinig invloed op de kleur.
Witte azijn wordt verkregen uit pure alcohol, of witte wijn die straks een chemische behandeling ondergaat om de kleur helemaal weg te halen (niets mis ermee, het is een heel onschuldig proces!)

Sommige soorten azijn (doorgaans goedkope soorten) die van oorsprong wit of heel bleek zijn, worden bijgekleurd met stoffen zoals karamel. Dat is b.v. het geval van de goedkope balsamico azijn (die tevens andere grondstoffen bevat) De échte balsamico azijn is een kwaliteitsproduct die zijn prijs rechtvaardigt door een ongelofelijk aroma en smaak, maar dat is een ander verhaal...
Je herkent de gekleurde azijn soorten die bijgekleurd zijn aan de hand van de ingrediëntenlijst, daar moet de kleurstof vermeld staan (b.v. karamel is E150)

Dus: het verschil zit simpelweg in de aanwezigheid (of niet) van natuurlijke c.q. toegevoegde kleurstoffen.

Toegevoegd na 5 minuten:
O ja, het verschil proeven! Sorry!

Als je een goedkope soort koopt, dan proef je het verschil waarschijnlijk niet: allebei bestaan uit water, azijnzuur, heel weinig aroma's en evt. een beetje kleurstof. Je proeft allen het zure van de azijnzuur.

Maar als je een goede azijn koopt die verkregen is uit b.v. een goede sherry soort, en gerijpt is in eikenvaten... dan proef je pas het verschil!!
Je hoeft ook geen fortuin uit te geven aan een fatsoenlijke azijn, en als je de azijn gaat proeven in je recept, dan is mijn advies: geef een paar euro's extra uit, want dat maakt het verschil.

Als de azijn in je recept alleen bedoeld is om het gerecht aan te zuren, en zal je de azijn verder niet proeven, dan maakt niet zo veel uit welke je kiest.

Eet smakelijk!!