Wat is het gevolg van de voedingswaarde van het overkoken van rijst, dus ipv 8 minuten 20 minuten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
5.2K

Antwoorden (1)

Als je alles opeet, dan is de voedingswaarde in principe niet veranderd... maar er zijn nuances...

Rijst levert energie en heeft een hoog voedingswaarde omdat het koolhydraten (m.n. zetmeel), eiwitten, en een heel klein beetje vet bevat. Rijst bevat tevens een aantal belangrijke vitamines die voor een klein deel geïnactiveerd worden door het kookproces, en deels verloren gaan met het kookwater. Check even de site in de link voor de voedingswaarde.

Als je rijst te lang kookt, dan heb je op een gegeven moment geen korrels meer, maar een soort dikke pap. En ergens halverwege dat punt, heb je hele zachte korrels in een dikke troebele sop.

En nu de nuances: door het koken van rijst in water lost altijd een deel van de koolhydraten en de vitamines in het water (en ook eiwit, maar dat is bijna te verwaarlozen) in het kookwater. Hoe langer de rijst wordt gekookt, en hoe meer water je gebruikt, hoe meer verlies je met het water.
Het kookproces heeft trouwens geen al te groot invloed op de inactivatie van de vitamines die in rijst zitten.

Dus je hebt de volgende scenario's:
- Rijst 'normaal' koken (8 minuten) met precies genoeg water om het gaar te krijgen, levert het maximum aan voedingswaarde en ook aan calorieën.
- Rijst 'normaal' koken, 8 minuten, maar dan in ruim water: je verliest een beetje aan koolhydraten en vitamines, maar dat valt reuze mee.
- Rijst te lang koken (20 minuten) met precies genoeg water, zal waarschijnlijk aangebrand zijn, tenzij je extra water hieraan toegevoegd hebt. De voedingswaarde zal iets lager zijn, omdat je iets meer vitamines hebt geïnactiveerd, maar dat valt mee. Aangebrande rijst is niet eens gezond, dus liever niet opeten.
- Rijst te lang koken (20 minuten) met te veel water kan je ook in twee splitsen: als je alles opeet, inclusief het kookwater, dan is er geen verschil met de vorige, en als je het water afgiet dan verlies je sowieso "te veel" koolhydraten en een beetje vitamines en eiwit.
- Rijst doorkoken totdat het een pap is... tja dat spreekt voor zich: je kan het niet afgieten, dus het is of alles eten, of alles weggooien. Met de tweede optie is de voedingswaarde nul :-) en met de eerste optie krijg je inderdaad alles binnen, maar is het zeer de vraag of dat lekker is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je in die pap ( rijst met water= te lang gekookt) wat zout, kruiden en kleingesneden groentjes bijdoet heb je een katerpap, wordt gebruikt als je ziek of kater heeft. zit vol mer vitaminen en ik vindt dat lekker. zeer bekend in asiatische landen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je komt 35 jaar te laat met zo'n recept!! :-)
Als kind kreeg ik altijd van mijn moeder en oma die plakkerige pap toen ik diarree had, maar dan ongezouten en zonder die lekkere kruiden. :-P Nee, ff serieus, het klopt: zelfs de pap kan je lekker makken, maar ik ben vanwege die ervaringen van mijn jeugd een beetje vooringenomen...