Wat is er aan de hand als na koken en afkoeling pompoensoep schuimt?

Even een vraagje vanuit mijn moeder(bijna 80 jaar) die deze soep maakte .
Ze maakte het we vaker maar dan andere pompoensoort (zoals ik uit nu de stress begreep ;) en deze hoefde niet geschild en kon voor gegaard worden even in de magnetron.

Wel is alles biologisch en vers gekocht, ook de uitjes en op laatste de scharrelrundergehaktballetjes .
Langzaam af laten koelen dit geheel en vanmorgen zag ze schuimlaagje op de koude soep en weet niet zeker of dit "ongezond of nog eetbaar" is.

http://www.goeievraag.nl/vraag/gehaktballetjes-toevoegen-pompoensoep.106957
Hier al even gekeken en recept lijkt veel op die 'bamibal' ;)

Zelf denk ik dat met schuimspaan schuim verwijderen en dan tot aan kookpunt verwarmen,mogelijk wel laat proeven of de soep nog "eetbaar" is. Maar lukt me niet vanuit deze afstand ;)

Van groentesoep en dan met omslag weer /luchtdruk of onweer weet ik wel dat groentesoep vooral snel zuur kan worden, maar is dot in dit geval ook zo?
Zonet was laatste bericht dat de soep niet zuur smaakte maar NET ff anders dan vorige keer met meer vet vlees erin...

(help haha, als verwachte bezoek niet komt krijg ik de soep aangeboden oops!)

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk toch dat het te maken heeft met het weer, het is vrij onstabiel weer op het moment en dat kan zeker invloed hebben op bijvoorbeeld soep. Hoe dat precies werkt weet ik ook niet maar ik weet wel dat het kan. Als jij de gelukkige bent om de soep te proeven, succes!

Neem maar van mij aan , als de soep weer gaat "leven" als hij koud is, dat hij bedorven is, en klaar om in het afval tonnetje gedeponeerd te worden. Als je soep gekookt hebt, en hem niet meteen consumeert, deze snel koelen ( niet lekker langzaam en buiten de koeling laten staan) en in de koeling zetten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100