Ik bak een taart maar er komt water uit mijn taart wat kan ik doen?

De taart zit dus nu in de oven (chocoladecheesecake) maar er lekt iets uit de onderkant en dit komt op de bakplaat en dit gaat roken als ik de oven open doe. Wat kan ik doen? Iets van aluminium eronder leggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
7.9K

Het beste antwoord

Dit is een bekend gegeven en komt doordat de meeste springvormen niet naadloos aanslluiten. Er zit nu eenmaal een naad in en de vulling wordt door verwarming in het begin dunner en dan gaat hij door het naadje sijpelen. De volgende keer kan je beter de springvorm aan de buitenkant goed bedekken met aluminium folie, het best de extra sterke of je gebruikt hem dubbelgeslagen. Trek de folie op tot aan de bovenrand. Als je hem dan op een bakblik plaatst met een laagje water erin, krijgt hij ook een soort waterbad en blijft hij lekker mals.

Je kunt er nu als noodoplossing iets onder zetten zoals een sylicone bakmatje of ovenvaste schaal of bakblik als hij op het rooster staat. Papier of folie kan goed vast bakken en is lastiger te verwijderen dan een massieve ondergrond. Het is maar dat hij niet nog verder uitloopt op het rooster.

Je kunt de oven na het bakken het best schoonmaken als hij nog warm is. Heb je ovenspray dan is het makkelijker en spray je hem alleen even in als hij nog warm is. Je haalt het dan zonder moeite weg. Anders insmeren met vloeibare zeep en even laten inwerken. Dan wordt het ook zachter en kan je het ook makkelijker verwijderen.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt inderdaad aluminiumfolie eronder leggen of beter voor het milieu: bakpapier.

Koop eens bij de aldi of lidl of de blokker van dat spul wat heel lang meegaat en je in de oven kunt leggen. Ideaal en je kunt het gewoon afwassen.

Als de oven straks nadat je de taart eruit hebt gehaald een beetje aan het afkoelen is kun je het er eerst uitschrapen met een houten spatel. Als de oven volledig is afgekoeld: schoonmaken met een beetje afwasmiddel en een doekje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat eruit loopt is de kaas en dat "bloot" in de oven verbrandt en gaat roken. Je kan er nu meer weinig aan doen anders dan er alu-folie onder te leggen. Voor de volgende keer: zorg dat de kaas IN de taart zit en geen contact maakt met de "buitenwereld".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bloem maizena aardappelmeel ed. binden het vocht tijdens bakproces. een beetje toevoegen