Waar kun je vlokjeszout kopen? Geen zeezout, maar mijnzout.

In recepten kom ik vaak "kosher salt" tegen. Daar schijnen verschillende vormen van te bestaan, maar ik heb de soort nodig die grof is en uit vlokjes bestaat, niet uit korrels. Zeezout vind ik smerig, dus ik wil mijnzout.
Als ik het via internet moet bestellen geeft het niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
5.3K

Het beste antwoord

Hier kan je online kopen:

http://www.salsamentum.nl/categories/%252d-ZOUTSOORTEN%3A/Grof-mijnzout/
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Best duur, maar ik zal er naar kijken.

Andere antwoorden (1)

Vaak krijg ik de vraag “Heeft u ook Kosher zout?”
Veelal heeft de vrager dit in een Amerikaans recept gelezen, maar ‘welk soort’ Kosher zout men gebruikt wordt daarbij niet vermeld!!!

Om de vraag ‘Wat is Kosher zout’ te kunnen beantwoorden heb ik contact gezocht met een deskundige op het gebied van Joodse spijswetten en kosher eten.

Bij Kosher zout, goedgekeurd voor gebruik in de (Kashrut) Joodse keuken, dient de verpakking te zijn voorzien van een ‘Hechsjer’.

In de USA zijn zeker zo’n 40 Koshere zouten te koop. En zijn allemaal anders, van herkomst, structuur, winning en gebruik.
Zo vindt men zeezout en mijnzout, in grof, fijn, flakes enz.! En allemaal Kosher! Wel is het meest voorkomende zout in de recepten ‘flakes’ zowel van mijnzout als zeezout.

In mijn assortiment vindt u soortgelijkende ‘flakes’ in Maldon, Halen Môn, Cyprus en de Murray River, zij het zonder ‘Heschsjer’,

Kortom:
1. Elk Kosher zout heeft een keurmerk een ‘Hechsjer’ goedgekeurd voor gebruik in de (Kashrut) Joodse keuken.
2. Elk soort zout kan een ‘Hechsjer’ hebben, fijn, grof, flake, mijn-steen of zeezout!
3. Alleen een bepaalde zoutkorrelgrootte wordt gebruikt door de slachter/ slager om het vlees/ vis te ontrekken van bloed. Dit doet echter de huisvrouw van tegenwoordig niet meer zelf! Zij koopt vlees/ vis wat al Kosher is!
4. De mensen in het Middellandse zeegebied gebruiken zeezout en de mensen die ver van zee leven gebruiken mijnzout om hun producten Kosher te maken.
5. De consument die nu om Kosher zout vraagt heeft dat meestal uit een recept en dat zout kan dus echt van alles zijn!

Ik hoop dat u hiermee iets wijzer bent geworden, ik in ieder geval wel!

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier te koop:

http://www.salsamentum.nl/products/KOSHER-ZOUT-(%3F).html