Hoe kun je een gerookt smaakje krijgen aan bepaalde gerechten, bijv, saus?

In dit copycat recept van McDonalds McRib gebruiken ze 1 tbsp. mesquite liquid smoke(???)

1 cup ketchup
1/4 cup water
1/4 cup apple cider vinegar
1/8 cup brown sugar
1 1/2 tbsp. yellow mustard
1 1/2 tbsp. onion powder
1 1/2 tbsp. garlic powder
1 tbsp. mesquite liquid smoke
1 1/2 tsp. cayenne pepper

Toegevoegd na 58 seconden:
McDonalds McRib saus dus...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

De liquid smoke is een soort rookaroma dat bij mijn weten niet verkrijgbaar is in ons land. Althans niet voor de consument. Rookworst makers gebruiken het tegenwoordig ook vaak, want velen roken niet zlef hun worsten. Je kunt wel een soort rookpan kopen. Ik heb er zelf één en zet hem in de tuin of bij het open raam 's zomers. Heerlijk met vis en vlees.
Op deze site krijg je een indruk ervan;
http://www.rookpan.nl/nordic-rookpan-c-33/nordic-rookpan-p-85?gclid=CKHdpoqQgq8CFcOFDgod8Qxc3Q

Toegevoegd na 2 minuten:
Oeps; rookaroma is toch verkrijgbaar;
http://www.naturalspices.eu/tag/rookaroma/?gclid=CJaTnriRgq8CFYODDgodHSVS3A

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens heeft de barbecuesaus van Heinz ook een rooksmaak en dit zou misschien ook een rooksmaak aan je rib kunnen geven.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is via internet te krijgen maar ook in een winkeltje op de Albert Cuyp in Amsterdam.Er is ook rookzout trouwens.
Vraag me alleen niet welk winkeltje precies, ik heb het een keer op gegoogled.
amc
12 jaar geleden
http://www.bbqtotaalmarkt.nl/192-Artikel/Weber/Hickory-snippers-13-KG-.aspx Deze snippers koop ik bij ons tuincentrum waar ze Weber produkten ( die van de BBQ's en buitenkeukens) verkopen. Misschien is er bij jou ook een in de buurt?
Je kunt ook zelf rookhout stukjes maken van bijv. appelhout of andere fruitbomen of eikenhout gebruiken maar geen naaldhout. Dat bevat te veel hars. Het hout moet wel erg lang drogen en liefst uit een boom komen die al een tijdje geleden gehakt was.
constant
12 jaar geleden
ook: rookolie, moeilijk te krijgen in winels maar zeker in horecagroothandels