Waarom bakt Nigella Lawson haar cheesecake in een bradslede met water?

Bekleed de buitenkant van de gekoelde springvorm met extra dik aluminiumfolie zodat bodem en zijkant door één groot stuk folie bedekt worden. Doe dat nog eens en zet de vorm dan in een braadslee. Zo is de taart beschermd tegen het water wanneer hij in zijn waterbad de oven in gaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.1K

Het beste antwoord

In feite bak je zo de taart in een waterbad. Dit wordt gedaan opdat hij niet uitdroogt en sappig/luchtig blijft.

De aluminiumfolie zit er enkel en alleen omheen om te voorkomen dat er water in je vorm sijpelt. Dit zou een kruimelbodem nat maken en dat is niet lekker!

Het beste kan je eerst een grootvel goed glad op de losse bodem leggen en daar de ring omheen klemmen. De buitenste overgebleven folie vouw je nu goed strak omhoog. Dan zet je de vorm kruiselings op weer een groot vel folie en vouwt ook dit omhoog. Bij de makro en Sligro hebben ze vaak aluminiumfolie die breder is dan de folie die je in de spermarkt koopt. Ook in horecaspeciaalzaken hebben ze die en die is ook dikker.
Voor de zekerheid kan je bij dunne folie best nog een extra laag aanbrengen, het gaat er om dat alle kiertjes goed afgedicht zijn. Je kunt uiteraard ook online speciale folie kopen;
http://www.aluminiumfolie.nl/
Dit is echter vrij prijzig én er komen natuurlijk ook nog eens verzendkosten bij.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat doet ze om te voorkomen dat de cheesecake niet te droog word. Een schaaltje met water in de oven zorg ervoor dat het lucht vochtig blijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Een schaaltje water is niet voldoende. Dat doe je alleen om vochtige bakomstandigheden bij het rijzen van bijv. brood te creëren. Het moet echt een waterbad zijn. Een laag water waar de taartvorm in staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik leg ook altijd een schaaltje met water onder in het oven wanneer ik aardappels of groente in heb staan, met het idee dat het dan niet uitdroogt. Is dit ook verkeer dan ?
Zo voorkomt ze dat het cheesecakemengsel warmer wordt dan 100 graden. Dan blijft de cheesecake lekker smeuïg en mooi. Als het mengsel te heet wordt, ontstaan er scheuren in de cheesecake.
bamibal