Hoe maak ik vegatarische loempia's?

Is er dan ook eventueel een andere manier die 'klaar te maken'? Dus niet in de frituur, maar iets waardoor er minder calorieën in zitten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Antwoorden (5)

Loempia's worden het lekkerste in het frituur maar je kan ze zeker ook in de oven of koekenpan bereiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thaise verse loempia’s worden po pia genoemd. Wie de loempia’s warm wil eten kan ze gewoon opwarmen in de magnetron, maar ook koud zijn ze erg lekker en voedzaam.
1 pak rijstvellen
1/2 kop gemengde paddestoelen
1/2 kop tofu, 5 minuten gekookt en daarna in stukjes gesneden
1 kop taugé, schoongewassen en drooggedept
1/2 kop munt bladeren
1/2 kop lente uitjes, in kleine stukjes gesneden
1/2 kop komkommer, heel dun geschild in repen
1/2 kop korianderblaadjes

Giet heet water in een platte schaal en leg de rijstvellen erin.
Houd ze ongeveer 30 tot 40 seconden onder water en neem ze er dan uit.
Leg wat van de paddestoelen en de groente in het midden van het vel.
Vouw het vel er dan eerst van de ene, dan van de andere kant omheen. Doe dit voorzichtig, want rijstvellen zijn breekbaar.
Vouw dan de uiteinden samen.
Zet even weg.
Serveer de loempiaatjes koud of opgewarmd in de magnetron, met wat chili-of tamarinde saus, en een Jalanpeno peper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt loempia's ook gewoon in de oven bakken. Alles wat jij lekker vind kun je erin doen. Ik gebruik altijd heb liefst filodeeg. Pas op want dit deeg scheurt gemakkelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf doe ik het altijd zo:

- Pakje filodeeg
- Zakje oosterse groentemix (uit de koeling)
- Een klein pakje mihoen
- Eventueel wat loempiakruiden

- Wok/roerbak de groente een paar minuten, voeg de
kruiden toe.
- Kook de mihoen en doe dit bij de groente. Goed mengen.
- Laat de vulling goed afkoelen voor je het velletjes
filodeeg ermee vult. Dit voorkomt scheuren.

De meeste toko's verkopen kant en klare loempiakruiden.
Het is een kant en klare mix van specerijen die ze ook veel gebruiken in een loempiakraam.

Verder weet ik uit ervaring dat een loempia uit het oven niet echt lekker smaakt. Beter bak je het gewoon in wat kokos of sesamolie. Of koop een Tefal ActiFry (krijg je erg lekkere loempia's van)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vegetarische loempia's maak je door aan de vulling geen vlees toe te voegen. Makkelijker kun je het niet maken. Je kunt voor de korst van de loempia filodeeg of loempiadeeg gebruiken, al dan niet bestreken met olie.

In de oven worden loempia's net zo lekker - zo niet lekkerder want wat knapperiger - dan in de frituurpan. Afhankelijk van de vulling kan het dan een heerlijk licht gerecht zijn.