Wie heeft er een idee voor goedkope fruit/groente-snacks?

Op een projectmiddag bij ons op school moet ik gezonde snacks regelen. Het mag natuurlijk niet teveel kosten, maar ik ben wel op zoek naar iets lekkers. Hebben jullie nog goede ideeën?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snoeptomaatjes, komkommer plakjes, blokjes kaas (evt. met druifje of stukje manderijn)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blokjes kaas is één en al calloriebom ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach, gewoon met mate blokjes kaas nuttigen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou .. Voor kaas liefhebbers is dat best moeilijk .. Zie ik aan tantes .. Blokjes kaas wegvreten en klagen dat ze niet snappen waarom ze zo 'fors zijn..' en tegen mij en mijn zus zeggen dat we afgeslankt zijn, ja gek hè dat het zo lijkt .. Als mijn tante(s) alleen maar groeien ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Banaan

Antwoorden (13)

Bij de jumbo en de c1000 snoep groente zoals wortels 90 euro cent per zak bij de c1000
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet het echt groente/fruit zijn? Anders van die sesamkoekjes van de Xenos .. Tegenwoordig ook wel bij de overige winkelcentra's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een patatje Slankie! Soepstengeltjes met gesmolten Slankie smeerkaas eroverheen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
* Overhéééééérlijke patat die ook nog supergezond is bak je eenvoudig in de rijstolie, staat bij AH in hun olierek.
* Gegrilde kaas (oa.Spar)
* Ik weet niet voor welke maand, maar tussen maart-mei brengt Campina weer hun 1-ltr chipolatavla uit die kinderen altijd tranen in de ogen bezorgt: zóóóó lekker!
Het is wel zelf te maken met een potje kunst-mascarpone maar zij doen het lekkerder (in alle superwinkels)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Potje uitgelekte kikkererwten pureren met de staafmixer. Op smaak brengen met peper, citroensap en gehakte groene kruiden. Aan het eind wat olijfolie erdoor roeren. Met nacho chips presenteren. Dit is vegetarisch zodat iedereen het eten kan. Je kan ook witte bonen nemen ipv kikkererwten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ziet er lekker uit en uitnodigend;

Saté prikkers waaraan je stukjes fruit steekt zoals;
1 ontkroonde aardbei, 1 stukje appel, 1 stukje ananas,
geschilde plakjes kiwi, plakjes stervrucht enz. Maak een keuze uit zoveel stukjes als je op de prikker wilt steken
bedruppel fruit dat snel bruin wordt met wat citroensap tegen verkleuring en leg de spiesjes op een serveerschaal. Varieer de volgorde van de stukjes fruit op elk spies. Je kunt er voor een spectaculair effect een in gesmolten hete chocolade gedoopte vork even over heen
gaan om chocolade streepjes over de spiesjes te laten lopen. Zet in de koelkast en laat de chocolade hard worden. Zo ongezond is pure chocolade niet hoor. Chocolade heeft ook gezonde stoffen en het wordt pas ongezond als je het veel eet.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou ook nog een kool kunnen nemen en hier aluminiumfolie over kunnen doen en daar alle prikkertjes insteken.
Dat van die chocolade vond ik erg goed, nog nooit van gehoord.
+ voor je antwoord.
Prik een ontpitte dadel en zwarte pruim op een prikker.
Heel erg lekker.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een zwarte pruim te koop bij lidl zijn al eetklaar met een blokje kaas .
Bevat veel vezels en vitaminen.
12 jaar geleden
Fruitchips zijn lekker en gezond.
Bereiding:

•Fruit naar keuze
•Poedersuiker

Bereiding (ca 180 min)

Was ca 500 gram fruit (vb aarbeitjes, appeltjes, perzik..banaan..), en dep ze voorzichtig droog. verwarm de ove voor op 110�.
snijd het fruit in dunne plakjes en dep ze droog. (eventueel wat citroensap op appeltjes en meteen nog eens droogdeppen..mag niet vochtig zijn anders droogt het fruit niet in de oven)
leg ze op een bakplaat, bedekt met bakpapier of een anti aanbak vel en zet ze in de oven. bestrooi met een laagje (poeder)suiker.
als ze na ca 1 uur wat gedroogd zijn draai je ze om.
laat ze nog 1 tot 1� uur in de oven staan tot ze knapperig zijn, maar niet beginnen te bruinen.
de aardbeien die je niet gebruikt kan je goed in een tuppertje bewaren

Bron: kookjijook.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Groentenhapjes.

Gevulde artisjokbodems
***

Benodigdheden:
Artisjokbodems (te verkrijgen in blik)
Verse kaas (philadelphia)
peper & zout
lookpoeder
Basilicum
gedroogde tomaatjes
Bereidingswijze:
Laat de artisjokbodems uitlekken.
Meng de verse kaas met peper, zout en lookpoeder naar eigen smaak.
Vul de bodems op met dit mengsel en garneer met basilicum en stukjes gedroogde tomaat.

Courgettechips
***

Benodigdheden voor 4-6 personen:
500 gr. courgettes
3 eetlepels citroensap
bloem, zout, cayennepeper
Bereidingswijze:
Was de courgetten en snijd ze in plakjes. Bedruppel ze met citroensap. Laat ze enkele minuten trekken en wentel ze in de bloem. klop de overtollige bloem eraf. Verhit frituurvet tot 180 graden en bak de schijfjes courgette in kleine porties. Breng ze op smaak met zout en cayennepeper en dien ze warm op.

Gevulde kerstomaatjes
***

Benodigdheden voor een 20-tal hapjes:
20 kerstomaatjes
100 gr. feta
2-3 eetlepels slagroom
paprikapoeder
kervelplukjes
Bereidingswijze:
Snijd met een scherp mesje het hoedje af van de tomaatjes en hol ze uit. Strooi er een beetje zout in en laat ze omgekeerd uitlekken. Meng de feta met de room en wat paprikapoeder. Spuit rozetjes in de tomaatjes en garneer met een kervelplukje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op onderstaande link staan nog véél meer goede ideeën:

http://yenti.webs.com/groentenhapjes.htm

Toegevoegd na 4 minuten:
Tomaten met Mozarella
***
Benodigdheden voor een 10-tal hapjes:
4 tomaten
1 Mozzarella-kaasje
Basilicum
Peper & zout
koudgeperste olijfolie
Bereidingswijze:
Dompel de tomaten 10 seconden in kokend water, pel ze en verwijder de pitjes. Snijd het vruchtvlees in blokjes. Laat de Mozzarella uitlekken en snijd deze ook in blokjes. Snij de basilicumblaadjes in fijne reepjes. Meng nu alles door elkaar, kruid met peper en zout en bedruppel met goede olijfolie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bleekselderij met monchou of ananas kaas erop

Rolletje asperge uit blik in ham

Rolletje augurk in ham of salami

Witlofschuitje met eiersalade vullen of voor de liefhebber, zalm of tonijnsalade
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fruitsalade met honing!
Kijk anders wat receptjes op van caribische salades, in de caribbean(?) koken ze heel veel met fruit, en niet alles is duur natuurlijk :)
smulweb.nl is een goede website om recepten van te halen als je het nog niet kent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet snoeptomaatje of snoepkommertjes done
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga er even vanuit dat het om een basisschool gaat. In dat geval kun je allerlei soorten toegankelijke groente en fruit (appel,banaan, aardbei, sinaasappel, kiwi, druiven, wortel, komkommer, tomaat) aanbieden, in combinatie met cocktailprikkertjes, en de kinderen er leuk mee laten knutselen. Van een halve appel en een druif maak je bijvoorbeeld simpel een schildpad. Prik daarvoor de druif op een cocktailprikkertje en steek de druif als hoofd op de voorkant van de appel. Op dezelfde manier transformeer je een banaan met vier schijfjes wortel, kiwi of halve tomaatjes tot een race-auto. Eventueel een druif erin steken als coureur.

Voor volwassenen kun je eventueel zelf appelflapjes of mini-quiches met spek en prei bakken (gewoon in een cupcake- of muffinvorm en dan niet te vol maken) of denken aan allerlei tapasachtige hapjes, zoals bijvoorbeeld caprese-spiesjes (bolletje mozzarella, tomaatje, blaadje basilicum etc) of dadels gevuld met blauwe kaas, geitenkaas of monchou en eventueel in spek gewikkeld.

Dan nog een suggestie die leuk en lekker is voor alle leeftijden: snijd de bovenkant van een ananas en hol de vrucht uit. Verwijder de harde kern uit het vruchtvlees, snijd het in stukjes en meng het in een grote kom met andere vruchten naar keuze. Voeg wat citroensap en (voor volwassenen) een beetje Cointreau of Grand marnier toe en schep de fruitsalade in de uitgeholde ananas.