Kun je van honing ook caramel maken?

Is het mogelijk om i.p.v. suiker honing daarvoor te gebruiken? Of word het dan niet dik genoeg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.9K

Antwoorden (1)

Honing carameliseert ook. Door hoge temperaturen breken de enzymen af en daardoor kan suiker in de honing carameliseren en de smaak verminderen.
Het smaakt echter niet naar de caramel die door verbrande suiker ontstaat. Honing op fruit bijv. in de oven geeft wel een gekarameliseerd smaakje, maar verhitte honing zal toch niet de caramelsmaak hebben die we gewend zijn.

Je kunt wel een heerlijke caramelsaus koken van 125 gr. suiker en 20 gr. honing, tot 150 graden verhitten en de caramel dan blussen met 125 gr. warme slagroom.
Af laten koelen tot 50 graden. 4 geweekte en uitgeknepen gelatinelaadjes hierin oplossen. 375 gr. slagroom bijna stijfkloppen en eronder spatelen . Dan fijngemalen koffiekoekjes erdoor scheppen en de mousse op smaak brengen met een scheutje cointreau of cognac.
Heerlijk toetje met verschillende koekjes (kletskoppen, boterwafeltjes, amandelkoekjes gestapeld met steeds tussen elk laagje een laagje caramelmousse. Tot slot de torentjes dichtstrijken met caramelmousse.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik schrijf saus maar het is dus meer een caramelmousse door de gelatine en stijfgeklopte room.
Caramelsaus maak je zo;
80 gr. water,
100 gr. suiker,
½ liter room,
2 eierdooiers.

Water+suiker laten carameliseren, van het vuur af gekookte room erbij doen, terug op vuur en 3 min. laten koken al kloppend met een garde. na het koken van het vuur nemen en de dooiers erdoor roeren. Zeven en afkoelen. Af en toe roeren om vervorming te voorkomen.
amc