Is er verschil in smaak tussen krieltjes en aardappelschijfjes?

Ik vind gebakken krieltjes wel lekker, maar gebakken aardappelschijfjes niet. Eigenlijk lijkt dit niet echt logisch, het is toch beide hetzelfde? Of kun je het misschien toch proeven dat er verschil is in de mate van gaar zijn aangezien dit toch anders is bij de schijfjes vergeleken met de krieltjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.7K

Het beste antwoord

Krieltjes zijn geen apart ras. Het zijn gewoon klein gebleven aardappels, dus qua ras is er geen verschil.
Ik bedoel daarmee als je van een bintje een klein krieltje hebt of van datzelfde bintje plakjes snijdt.
Het maakt echter wel verschil in jouw smaakbeleving doordat zo'n krieltje een ander mondgevoel geeft, omdat de structuur ervan anders aanvoelt.
Doordat de vulling van een krieltje voller is en het buitenkorstje knapperiger is er verschil met een schijfje omdat dit minder vulling heeft, althans dunner. Je voelt dan in je mond meer het knapperige buitenkantje, maar minder aardappel. Dit is dus jouw smaakbeleving. Er zijn legio anderen die het net omgekeerd beleven.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, de randjes eromheen. Er zit andere smaak aan de oppervlakte en omdat krieltjes meer oppervlakte hebben zal er meer randjes omheen komen, wat knapperiger is en vaak lekkerder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
brinkybrinky, krieltjes hebben juist minder oppervlakte dan aardappelschijfjes. -
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd @ Reddie, een bolvormig figuur is het figuur met relatief gezien de grootste inhoud en het kleine oppervlak
Elk soort aardappel heeft een wat andere smaak.
De "gewone" aardappel is geteeld op een gemiddelde grootte. De krieltjes zijn geteeld op kleinte.
Genetisch dus wat verschillend, met mogelijk een andere smaak.
Verder hebben schijfjes en krieltjes bij het bakken een ander pan/vet contact, wat ook een andere smaak geeft.

Toegevoegd na 5 minuten:
Elk soort aardappel heeft een wat andere smaak. Het is niet voor niets dat er zoveel soorten aardappel in de winkel liggen. Smaken verschillen.
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
De meeste voorgekookte krieltjes zijn gewoon gesneden uit grote aardappelen.
Als je ze beide koopt uit een zakje kan het zijn dat ze wellicht anders zij gekruid. Verder zou het kunnen zijn dat het 'mond-gevoel' prettiger is bij de krieltjes of dat je de aardappelschijfjes standaard niet lang genoeg laat bakken..
Misschien is het wel iets wat tussen je oren zit waardoor je denkt/ervaart dat het een lekkerder is dan het ander terwijl ze misschien beide ongeveer op hetzelfde neer komen...
Succes met dit dilemma! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het smaakverschil van krieltjes en aardappelschijfjes zit hem in de soort aardappel, teeltwijze (meststoffen) en grondsoort (klei / zand).

Voor zowel de krieltjes als de aardappelschijfjes wordt gebruik gemaakt van de grote niet kruimige aardappelen.

Men kan zelf ook krieltjes maken met een zogenaamd meloenlepeltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn ze wel allebei voorgekookt (of juist niet)? Dit geeft namelijk een aanzienlijk smaakverschil.