Wat moet je van een venkel afhalen om deze op te kunnen eten?

Ga een recept maken waar venkel in moet. Ik heb nooit eerder venkel klaargemaakt en in het recept staat niet heel gedetailleerd wat ik ermee doen moet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
21K

Het beste antwoord

Maak de venkelknol schoon door er de onderkant ( het wortelgedeelte) af te snijden en haal de stelen aan de bovenkant eraf. Snijd evtl. bruine plekjes er ook af.
Bewaar wat van het fijne groen om mee te garneren of mee te laten trekken als je bijv. soep maakt ervan.
Verdeel de knol in 4-6 stukken en was ze.

Snijd de grote stukken dan in plakjes van ong. ½ cm.als je bijv. soep maakt, in vieren als je er een saus bij maakt zoals een roquefortsaus (is erg lekker erbij) en dus als groente bijgerecht gebruikt of schaaf de stukken heel fijn als je hem bijv. in een pitabroodje wilt gebruiken als vulling.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Snij voor gebruik de onderste schijf en de stelen eraf en, als je de venkel rauw eet, de kern eruit. Verwijder de bruine plekken en de buitenste 'rokken' als deze slap aanvoelen. Het loof smaakt heerlijk in sauzen of salades. Als je 'm gaat koken kan het hart erin blijven zitten.
Amadea
12 jaar geleden
Schoonmaken en bereiden van venkel
Snij de onderkant eraf en verwijder de stengels en het bladgroen. Bewaar het fijne venkelgroen voor de garnering. Snij de venkel in stukjes of plakjes en hou een gemiddelde kooktijd van 12 minuten aan. Leuk om te weten: door verhitting wordt de smaak zachter.

Bereidingstijden venkel
•Koken: 10 -15 minuten
•Roerbakken: 6 - 8 minuten
•Magnetron: 2,5 - 5 minuten
•Grillen: 6- 8 minuten
•Smoren: 8 - 10 minuten
•Stomen: 20 - 25 minuten

Heb er nog wat extra info bijgedaan, misschien dat je nog wat over hebt:

Wat kan ik met venkel?
•koken met water en wat zout
•roosteren in de oven; makkelijk én lekker- stoven met stukjes tomaat en ui
•smoren met een kopje droge witte wijn en een bouillonblokje
•venkelbladen vullen met fijngesneden venkel, sinaasappel en pittige kaas
•als salade met appel, paprika en tomaat
•lunchsalade met venkel, sinaasappel, waterkers, olijfolie, peper en zwarte olijven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De groene takken eraf halen
de knol schillen je ziet dat de geschilde knol een ander soort wit is
dan in plakjes of frietjes snijden naar gelang het recept
succes