Is "gebakken lever"gezond of ongezond?

vind het erg lekker maar veel mensen zeggen dat organen eten niet gezond is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
44.3K

Het beste antwoord

Orgaanvlees heeft heel veel gezonde voedingsstoffen. Zo bevat lever bijv. veel ijzer en vitamine A. Lever en niertjes bevatten veel vitamine B (zoals vit. B12 en B2).
Juist omdat lever veel vit.B bevat, wordt het zelfs afgeraden voor zwangere vrouwen, denk ook aan leverworst, leverpastei ed.
Orgaanvlees bevat effectief veel cholesterol, soms tot drie keer zoveel als vlees, maar dit heeft minder effect op het cholesterolgehalte van het bloed dan verzadigd vet.
Orgaanvlees is nl. vetarm waardoor het effect op het cholesterolgehalte beperkt wordt. Toch wordt het mensen met een te hoog cholesterolgehalte voorzichtigheidshalve aangeraden om maximaal eens in de twee weken orgaanvlees te eten.
Het klopt ook dat orgaanvlees soms cadmium, lood en restanten van pcb's bevat, maar die hoeveelheden zijn zo klein dat de gezondheidsrisico's verwaarloosbaar zijn, tenzij men dagelijks orgaanvlees zou eten.
Hetzelfde geldt echter ook voor vette vis.

Ten slotte; Het eten van orgaanvlees is niet beter of slechter dan het eten van ander vlees. Eet het gerust als je ervan houdt, maar overdrijf er niet mee.

Toegevoegd na 10 minuten:
Nog een risico wat je loopt met veel orgaanvlees eten; Orgaanvlees is purinerijk en dit veroorzaakt urinezuur waardoor je dan weer 'jicht' kunt krijgen. Dit is ontzettend pijnlijk en als je dat eenmaal een keer hebt meegemaakt, kijk je wel uit voortaan. Mocht je er dus aanleg voor hebben, zeker uitkijken met orgaanvlees en echt met mate eten!
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In dit antwoord zit alles verpakt wat ik graag wilde weten. Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Andere antwoorden (4)

Zo als met al het vlees/organen wat je eet, het ligt er totaal aan hoe het dier is gevoerd, welke medicatie dit dier heeft gehad, of het dier ziektes heeft gehad etc, daar veel door de lever moet worden afgebroken wat het lichaam in komt en de lever vergiftigd kan worden door bepaalde middelen, net zo als bij de mens het kan gebeuren.
Over het algemeen is vlees/orgaan van een scharrelboerderij waar de dieren vrij rond kunnen lopen van betere kwaliteit dan wat je in de supermarkt koopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Orgaanvlees kan cholesterolverhogend werken, maar bij met mate eten (eens per week een beetje) kan het geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bevat veel ijzer, maar zoals met veel dingen: alles met mate.
En het moet goed doorbakken zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, gebakken lever is lekker en gezond. Vroeger aten de mensen veel meer orgaanvlees en tegenwoordig geven ze het aan de hond. Dat is alleen maar een kwestie van luxe, want mensen in andere culturen eten nog steeds orgaanvlees. Je moet het natuurlijk wel afwisselen met ander vlees, maar ik denk dat je dat ook wel doet. Twee of drie keer in de maand mag je het rustig eten. Eenzijdigheid van voedsel is altijd verkeerd, dus ook bij lever. Verder bevat lever veel ijzer, wat goed is voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes en voor energie.