Kan ik chocoladefondue maken van bijvoorbeeld een reep chocolade?

Voor een chocoladefondue/fontein zijn van die speciale plakken chocolade te koop. deze hebben we helaas niet in huis, en ik wil graag chocoladefondue maken. Kan dit ook gewoon met de reep die ik in de kast heb liggen? En hoe doe ik dit dan? pannetje? magnetron? BVD!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
20.6K

Antwoorden (6)

Ja, in principe is dit gewoon mogelijk door op te warmen in een pannetje. Deze chocola zal echter wel iets minder snel smelten dan de speciale smeltchocolade die je kunt kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de reep chociolade bevat binding en stollings middelen die averechts werken in de chocoladefondue
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan gewoon heel makkelijk. Alleen in een pannetje gaat het makkelijker. Het enige verschil is dat smeltchocolade in kleinere stukjes is waardoor het sneller smelt.
Groetjes Lianne
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat kan prima. Neem wel pure chocolade met een zo hoog mogelijk cacaopercentage. Breek de chocolade boven een pan met een dikke bodem in stukjes. Voeg wat room toe en laat het geheel op zacht vuur al roerende smelten tot een mooie chocoladesaus.

Je kunt de chocolade ook in een kom doen en deze boven een pan met zacht kokend water laten smelten. Zorg er wel voor dat de kom het water niet raakt.

In de magnetron kan ook:
Verwarm de chocolade in 1-2 minuten in de magnetron op vol vermogen. Als de chocolade nog niet helemaal gesmolten is even roeren en laten staan, dan smelt de chocolade vanzelf. Of zet de chocolade dan nog (een paar keer) 20 seconden in de magnetron.

Lekker scheutje likeur erdoor, bijv. koffielikeur, hazelnootlikeur, amaretto of cointreau.

En erin dopen stukjes cake, aardbeien, nootjes, wat je maar lekker vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat kan heel goed. Een receptje;

Je hebt nodig;

200-300 gr. pure-,melk- of witte reep chocolade (toblerone gaat ook),
1-2 deciliter room (ongeklopte slagroom of kookroom) of kokosmelk.
Dit om een beetje de verhoudingen choco/room aan te geven. Per 100 gr. dus 1 dl. room.

De chocolade kan je verwarmen in een schaaltje boven een laagje heet water of in de magnetron. Als de chocolade niet vloeibaar genoeg is, kan je er de room aan toevoegen zodat een vloeibare massa ontstaat.
Als de chocolade warm genoeg is, giet je hem over in een fonduestel of in een vuurvast schaaltje op een theelichtje.
Je kunt er ook een scheutje baileys, kersenlikeur ,amaretto bijdoen, ik weet niet hoe oud je bent:))

Als je dit voor de eerste keer doet, kan je het best pure chocolade nemen. Door de toevoeging van de room wordt het vanzelf melkchocolade.
Melkchocolade wordt dan gauw te zoet.

Pas op met verwarmen!Als chocolade te heet wordt gaat het verbranden of brokkelen. Niet op hoog vuur dus.

Nog een manier; doe in een steelpannetje wat room en verwarm het (niet koken!) Haal de steelpan van het vuur en roer de in kleine stukjes gebroken reep door de warme room. Als de chocolade gesmolten is, zet je de pan terug op het vuur en warm het geheel nog even op. Doe hem in een leuk schaaltje of zet het pannetje op tafel.
amc
12 jaar geleden
Hallo Jakjever, natuurlijk kan je een reep chocolade smelten als chocoladefondu en er wat lekkere dingetjes in dopen. Maar, hoe groot is jouw trek? Misschien kan je er net een heeeel klein nagerechtje van maken, want er zal niet veel overblijven van een gesmolten reep chocolade. Ik weet natuurlijk niet hoe zwaar jouw chocoladereep in de kast is, maar ik denk dat je voor een vol kopje gesmolten chocola al minstens een reep van 200 gram nodig hebt. Of je zou het moeten verdunnen met met melk, zodat je meer hebt, maar dan wordt de smaak natuurlijk ook dunner en eigenlijk meer chocolademelk.