Rolfondant en marsepein... Wanneer gebruik ik wat?

Voor de bruiloft van mijn broer moet ik een taart maken. Nu heb ik rolfondant én marsepein gehaald in verschillende kleuren. Kan ik rolfondant ook gebruiken om te modelleren en marsepein om te bedekken of is dat erg raar?
Zijn die twee ook te mengen, bijv. Witte marsepein en zwart rolfondant om dan grijs te krijgen?

Weet niet of het verschil maakt, maar ik heb ze gekocht bij Xenos

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.7K

Het beste antwoord

Marsepein is gemaakt met amandelen en dit maakt het verwerken ervan stugger dan fondant, omdat dit verwerkt is met suiker. Voor het modelleren van figuurtjes kan dan ook het beste fondant worden gebruikt. Door elkaar mengen maakt dan ook dat het iets moeilijker te verwerken is en ook zonde van de aparte smaken. Fondant is namelijk veel zoeter van smaak en die heerlijke aparte smaak van marsepein haal je dan ook weg, zonde! Je kúnt ze echter ook samen mengen, het heet dan echt marsefond en bestaat zelfs kant-en-klaar te koop. Je kunt er de taart mee bedekken, modelleren gaat dan wel stugger, daar kan je beter fondant voor apart houden.
Je kunt ze wel aan elkaar plakken door middel van eetbare lijm die hiervoor te koop is , maar ook met icing lukt het goed (eiwit+poedersuiker). Wil je stevige figuurtjes maken die niet inzakken of die rechtop moeten staan en erg dun zijn, zoals cijfers en letters, dan moet je er tylosepoeder doorheen mengen. Dit wordt alleen gebruikt bij fondant.

Toegevoegd na 7 minuten:
http://blog.seniorennet.nl/chadia/archief.php?ID=40401

Ik heb deze site nog gevonden met heel veel vragen/antwoorden en tips hiervoor.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kan ze niet mengen. En meestal wordt rolfondant gebruikt om te bedekken en marsepein voor klein boetseerwerk. Maar marsepein kan e ook gebruiken om te bedekken. Modelleren met fondant kan volgens mij wel, maar lijkt me minder ideaal omdat het zachter is. Kijk ook even op het forum van deleukstetaartenshop.nl vind je vast nog goede info en leuke ideeën.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij maken taarten ( ook voor anderen) van fondant. Omdat mensen dit minder zoet vinden, en dus minder machtig. Je kunt de taart bedekken en versieren met fondant. Geen probleem. Zie foto.
Versiersels gewoon uitdrukken met de daarvoor bestemde stansen.
Ook bij xenos te verkrijgen geloof ik.

Suc6 en eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg de foto niet doorgestuurd via GV. Misschien heb je een emailadres waar ik foto heen sturen, puur als voorbeeld. Mag, hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan evt met fondant gemengd worden om het wat steviger te maken, mocht je bv 3D objecten willen maken. Bv een strik.
Fondant is minder zoet dan marsepein. Marsepein bestaat uit Amandelen, poedersuiker en eiwit. Fondant weet ik niet precies maar vooral veel suiker. Als je een hele taart zou bekleden met Marsepein is dat veel te machtig. Vaak wordt de taart zelf bekleed met fondant en de details gemaakt van Marsepein. Ik vindt marsepein (maar dat is mijn mening) ook makkelijker in een bepaalde vorm te krijgen dan fondant. Je kunt het niet mengen maar als je kleurstof in huis heb kun je marsepein en fondant allebei de kleur geven die je wilt. Suc6 met het maken van de taart.