Waarom smaakt zelfgemaakt crumble deeg altijd bitter bij mij?

Ik maak soms als toetje een ovenschaaltje met fruit (bijvoorbeeld appels, perzik, ananas, maar ook rabarber) met daarop wat crumble deeg, en dan in de oven. In dit deeg zit bloem, suiker, boter en een klein beetje zout. Na het bakken heeft het altijd een beetje een bittere nasmaak.
Dit heeft het kruimeldeeg van bijvoorbeeld gekochte appelkruimeltaart niet. Kan ik hier iets aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.9K

Het beste antwoord

Ik vermoed dat je zelfrijzend bakmeel gebruikt in plaats van gewone bloem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

CRUMBLE:
100 g bloem
50 g margarine
50 g witte suiker
mespuntje zout
FRUIT:
2 appels en 3 pruimen
appels en aardbeien
rabarber en aardbeien
alles kan!
evt rozijnen
1-2 el bruine suiker
.

Materialen
ovenschaal, oven 200 C, beslagkom
.

Bereiden

Crumble: in beslagkom ingrediënten mixen, korrelig deeg van maken.

Fruit in kleine stukjes snijden, in de ovenschaal doen, bruine suiker eroverheen strooien.

Crumble over het fruit strooien, totdat je fruit niet meer ziet (niet alles van het deeg hoeft perse gebruikt te worden)

Ongeveer een half uur in de oven! En dan heb je een heerlijk (en zo makkelijk) toetje!

Lekker met vanille vla, ijs, etc.

Misschien dat de bruine suiker het geheim is ;) Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien kan je een beetje vanille suiker of kaneel toevoegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Het gaat niet om het verdoezelen van de smaak.
Dat kun je ook wel met terpentine.
Of gewoon kopen en niet zelf maken.
Het gaat erom waar hem het bitter in zit.
-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Reddie, ik zou inderdaad liever begrijpen waar die bittere smaak vandaan komt, maar desnoods is verdoezelen ook een oplossing hoor ;)
En Vanille suiker of kaneel lijkt me toch lekkerder dan terpentine. Dus toch een plusje.
Probeer het eens op mijn manier. Die heeft nog nooit bitter gesmaakt. Ik doe het als volgt;

Kneed met koude handen, met je vingers, 100 gr. bloem, 100 gr. roomboter en 75 gr. suiker door elkaar tot je mooie kruimels hebt. Zet ze even in de koelkast.

Schil en snijd bijv. appels in kleine stukjes. Schil banaan en snijd ze ook in kleine stukjes. Smelt een klontje roomboter in een koekenpan en doe het fruit hierin.
Strooi hier 1 zakje vanillesuiker en 1 flinke lepel basterdsuiker over en strooi er wat kaneel over. Roer alles tot het fruit iets gekarameliseerd is. Niet te lang, want het fruit moet geen moes worden!

Vet de ovenschaal in en vul met het fruit. Verdeel de kruimels erover en zet ong. 3 kwartier in de voorverwarmde oven van 180 graden C.

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien dat door het karameliseren van het fruit, dit zoeter smaakt.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt sowieso lekker, op deze manier. Ik ga het een keer proberen.
amc
12 jaar geleden
Je kunt ook 100 ml. water met 100 gr. suiker even opkoken, dan een paar rijpe perenpartjes/-stukjes hierin doen en enkele minuten stoven. Doe er dan gehakte stemgember uit zo'n potje met siroop (gekandeerde gember dus) bij en het sap en de schil van 1 limoen erbij doen. Even doorroeren en doe het dan in een ovenschaal.
Doe de crumbles dan er als een bergje bovenop, zodat aan de zijkanten wat ruimte is voor de karamel om lekker op de borrelen. Bak dan 25-30 min. in een oven van 200 graden C. Is erg lekker met 1 lepeltje creme fraiche erop, bestrooid met wat geraspte limoenschil.