Wat is de juiste verhouding aardappelen/diepvriesboerenkool?

Hoe krijg ik de lekkerste stamppot? Hoeveel aardappelen doe ik dan bij hoeveel boerenkool.
Hoe is de verhouding het beste?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
38.3K

Het beste antwoord

De beste verhouding is; 1 kg.aardappelen en 500 gr. boerenkool, als je hem niet vers neemt om zelf te strippen.
Panklare zak dus. Ik neem zelf altijd 1200 gr. aardappelen en 2 zakken van 300 gr. boerenkool of soms (weer eens wat anders) 1 zak witte kool van 300 gr. en 1 zak boerenkool van 300 gr. Ik bak 1 ui, doe de witte kool erbij en bak even 3 min. mee, dan de boerenkool erbij, 100 ml. water en afgedekt 10min. smoren. de aardappelen kook ik apart, stamp ze, boter en hete melk erbij en luchtige puree maken. De kool erdoor scheppen en peper,zout nootmuskaat erbij. Op het laatst schep ik er gebakken spekjes en wat spekvet door. Heerlijk!
Wij zijn met 3 personen en omdat mijn zoon voornamelijk voor 2 eet, houd ik nooit iets over van deze hoeveelheid.
Je kunt er dus van uitgaan dat de verhouding is dat je de helft boerenkool van de hoeveelheid aardappelen moet nemen, maar als je op 1 kg. aardappelen 400 gr. boerenkool neemt is het ook niet erg.

Toegevoegd na 1 dag:
Sorry, ik zag net dat het diepvriesboerenkool is. Ik weet niet voor hoeveel personen je kookt, maar reken op 350 gr. boerenkool per persoon. Schud de deelblokjes dus even in een schaaltje op de weegschaal zodat je 350 gr. per persoon hebt. Denk er wel om dat je de schaal niet meeweegt. :)

Toegevoegd na 1 dag:
Voor 4 pers. zijn bijv. 2 pakjes van 450 gr. genoeg op 1,2 kg. aardappels.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Lijkt me dat je met 4 grote aardappels per 400 gram boerenkool ongeveer goed zit?
Zoeits doe ik altijd.

Toegevoegd na 46 seconden:
Belangrijker voor de smaak is een klontje boter en bv tartaar ipv worst kan ook lekker zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de meeste recepten is het 1 kilo aardappelen met 500 gram boerenkool.
Ikzelf vind het lekkerder om wat meer boerenkool te gebruiken. Lekker met spekjes er doorheen.

En kennis van mij doet er altijd augurk doorheen. Heb het zelf nog niet geprobeerd maar het schijnt erg lekker te zijn.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje zuur bij boerenkoolstamp is vaak lekker, veel mensen doen er bijvoorbeeld piccalilly bij ;-)
Aponi
12 jaar geleden
Ga ik ook eens een keer proberen :-)
Even googlen op boerenkoolstamppot en je krijgt duizend recepten.

1 kg aardappelen op 1,5 kilo verse boerenkool.

http://www.unox.nl/nl/recepten/boerenkoolstamppot-met-satesaus?reset=1

En hier nog 156 boerenkoolstamprecepten

http://www.smulweb.nl/recepten/kinder/&query=boerenkoolstamp

Wat het beste is
en wat het lekkerste is
.........dat kunnen wij niet voor jou bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste kun je het zelf even uitproberen.
Hier kan wel gezegd worden 1 kilo aardappelen, maar als jij dan dik je aardappelen schil, klopt die verhouding niet.
Ook verschilt het per persoon wat je zelf lekker vind: Veel of weinig aardappels erin.
Laat wel de boerenkool apart (eventueel in bouillon) koken in een pan en zorg dat deze goed gaar is, anders mis je echt de boerenkoolsmaak op je bord.
Bij boerenkool hoort wel worst, je kunt kiezen voor makkelijk: Dan neem je Unox, maar veel lekkerder is een rookworst van de slager, deze doe je ook apart in een pan, zorg dat hij onder water of bouillon staan en laat hem op het gemakje gaar worden.
Bij boerenkool zijn ook uitgebakken spekjes lekker of je laat in de boerenkool een stukje zuurkoolspek meekoken.
Heb je wat te veel gekookt: Geen probleem, de volgende dag kun je het zo opbakken (eigenlijk veel lekkerder)
Ook kun je overgebleven boerenkool invriezen.
Persoonlijk doe ik dit altijd per portie, heb je een keer geen zin om te koken: Even in de vriezer grabbelen en je hebt een lekkere maaltijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ingrediënten: 1 kilo aardappels, zout, 1 pak diepvries boerenkool, boter, peper, wat spekjes.

Schil 1 kilo kruimelige aardappels en zet deze met een snufje zout in water op het vuur. Je kan de rookworst in de vacuumverpakking bovenop leggen. Doe 1 pak diepvries boerenkool met een klontje boter en wat peper in de pan. Als je in de aardappels kan prikken zijn deze klaar, giet het af. Stamp de aardappels met een stamper tot kruim en doe er de boerenkool bij als deze volledig ontdooit is, doe hiervan ook het nat door het geheel. Stamp dit geheel verder door elkaar. Als het nog niet smeuig genoeg is kan je altijd nog een klontje boter erdoor doen, of wat spekjes uitbakken.
Ik eet er altijd wat piccalilly bij.

Eet smakelijk!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een pak diepvries boerenkool zit 450 gram, staat dat er niet op dan?