Ik ga een High Tea geven....maar kan iemand mij nou het verschil geven in High Tea of/en Afternoon Tea?

En heeft iemand voor mij tips of een site waar foto's van hapjes/gedekte tafels staan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.1K

Het beste antwoord

Een afternoon tea is iets dat in het Verenigd Koninkrijk echt bestaat. Het is een kleine maaltijd die je rond een uur of vier nuttigt, met thee en kleine hapjes.

Een high tea is vooral een commerciële uitvinding in landen buiten het Verenigd Koninkrijk. Het is een luxe (en vooral dure) versie van de afternoon tea, te krijgen in (voornamelijk hotel-)restaurants, waarbij de naam 'high tea' vooral als chique, beschaafd en Brits moet klinken. Een echte Brit zou raar opkijken als we hem vertellen wat wij bedoelen met 'high tea', en als hij de term zelf al zou gebruiken, zou hij er een avondmaaltijd mee bedoelen, die hij meestal gewoon 'tea' zou noemen.

Dan heb je ook nog de cream tea, die weer wel echt bestaat in het Verenigd Koninkrijk, en die vooral bestaat uit thee en scones met clotted cream (vandaar de naam) en jam, zonder de andere onderdelen van een afternoon tea.

Kenmerken van de afternoon of high tea zijn:

- Uiteraard thee. Goede thee die je schenkt uit een theepot, dus geen gedoe met van die eenkopszakjes meloenthee of zoiets fouts. Gebruik het liefst losse theeblaadjes, bijvoorbeeld Darjeeling en/of Earl Grey. En schenk de thee liefst in porceleinen kopjes, niet in glazen. Het is traditioneel om de thee te drinken met melk en suiker, maar zelf zou ik dat vooral overlaten aan de gasten, niet iedereen houdt ervan.

- Scones. Met boter, clotted cream en jam. Je kunt het beste op internet rondneuzen voor een goed recept, ik heb ze nog nooit (goede dan) kant en klaar te koop zien liggen.

- Finger sandwiches. Kleine sandwiches dus, van witbrood, zonder korstje, bijvoorbeeld met komkommer.

- Voor een traditionele presentatie: gebruik een etagère om hapjes op te leggen.

Verder nog wat meer hapjes in dezelfde trant, bijvoorbeeld cakejes. Een schaaltje bonbons doet het trouwens ook goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

een high tea is een wat zwaardere maaltijd dan een afternoontea. Alles staat beschreven in wikipedia.Met foto's van mooi gedekte tafels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Afternoon Tea is een jaar of 150 terug ontstaan als gezellige theekransjes van de gegoede dames en werd rond een uur of vier gedronken. De traditionele Afternoon Tea bevat Scones met Cream en Jam (Cream Tea), sandwiches en/of Gebakjes.

De armere sloebers kenden geen Afternoon Tea, maar hadden later op de dag tussen 6 en 7 de High Tea of gewoon Tea. Dit was een meer uitgebreide maaltijd. In de tijd dat de High Tea ontstond werd er tussen de middag warm gegeten (supper), de warme maaltijd is naar de avond verschoven maar wordt vaak nog steeds Tea genoemd in plaats van Dinner. Tea-time is dus niet een uur of 4 maar meer tegen 6 uur.

Vaak wordt de term High Tea gebruikt in plaats van Afternoon Tea, zeker in restaurants buiten de Angelsaksische gebieden. Waarschijnlijk omdat High duurder klinkt, maar van oorsprong is het dus minder.