Tijdens de opleiding leren ze alles over de grondstoffen waarmee ze koken en hoé ze deze moeten bereiden/combineren. Ze leren de technieken niet alleen maar ook worden diverse bekende, zo niet wereldberoemde, recepten nagekookt, totdat ze zo'n gerecht kunnen nakoken. Neem bijv. een omelet. Dit is niet eens zo eenvoudig om perfect te bakken, die techniek moet je beheersen. Dit is de basis en door vaak een omelet te bakken, gaat dit vanzelf omdat je het geleerd hebt. Het zit vast in jouw hersenstructuur.

Door nu andere ingrediënten erbij te doen, waarvan je weet dat die smaken passen bij de omeletsmaak, ga je vanzelf jouw eigen database aanleggen in jouw hersenen. Misschien probeer je eens iets 'gewaagds', je weet niet zeker of het smaken zal, maar je probeert het. Je proeft het, bent verrast omdat het wonderwel lekker smaakt, laat het anderen proeven en het is een succes. Dit schrijf je op, omdat je het anders vergeet. indien je dit zelf verzonnen recept nu vaker bereid, kan je het na een aantal keren uit je hoofd bereiden, omdat het zich heeft vastgezet in het geheugen. Een kok doet het aanvankelijk ook vanuit het recept maar omdat hij dit dagelijks als vak doet, heeft hij een enorme database in zijn hoofd aangelegd. Indien hij de receptuur eens niet meer weet, kan hij door de ervaring toch een smakelijk gerecht hiervan maken. Niemand zal dan weten dat er een bepaald ingrediënt eigenlijk niet in zit dat er inhoorde.
Ook een kok zal wel eens iets vergeten, maar de basis vergeet hij nooit.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (11)

Door informatie op te slaan in hun brein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koks onthouden geen recepten, maar hebben de kennis en ervaring om ingrediënten te combineren tot (vaak) iets lekkers.
paulus811
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Dat wilde ik ook zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit en ik niet helemaal met je eens.. als kok zijnde moet je zeker recepten kunnen onthouden... echter kan er aan een recept altijd iets toegevoegd worden of veranderd worden ,,, maar de basis van het recept zal je toch moeten onthouden
Ik denk heel simpel gezegd.
Ervaring

Zoals wij ook diverse dingen kunnen onthouden, die ons interesseert. Zullen mensen die kok zijn (dus de passie voor koken hebben) Sneller hun interessegebied onthouden.
Dat zal dus met koken te maken hebben en recepten.
en heel soms improviseren ze met sommige ingrediënten, om eventueel aan een nieuw recept te komen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is hetzelfde antwoord op de vraag: waarom kunnen zangers/zangeresse zoveel tekst onthouden?
Omdat zij geinteresseerd zijn in wat ze doen, en omdat je het leuk vind, sla je eerder op in je brein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste zangers/zangeressen hebben, wel een oortje in hoor als ze gaan optreden, en dit is ook om hun eigen tehoren zingen want dan zingen ze minder vals.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jan: dat heeft niks te maken met het onthouden van de tekst. Ze horen hun eigen stem, maar de tekst word ze niet voor gezongen. Goed antwoord, leuke vergelijking (duidelijk) +
Het schijnt dat als je vaak en veel met iets bepaalds bezig bent, je hersenen zich op dat punt meer ontwikkelen, in de zin van dat je daarover meer en beter onthoudt en meer en betere 'uitvindingen' doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen met een hogere (verbale) intelligentie onthouden beter teksten dan minder (verbaal) intelligente mensen. Dit heeft ermee te maken dat ze beter begrijpen, sneller verbanden leggen, beter kunnen structureren, enz. Dit effect wordt sterker met het ouder worden. Misschien omdat (verbaal) intelligente mensen meer lezen en dus ook meer oefenen in het verwerken van gegevens.

Anderzijds zullen mensen vooral die dingen onthouden die hen interesseren, waarmee ze iets kunnen doen, of waarover ze reeds iets weten. Het belang van voorkennis is in dit verband ook erg belangrijk. Onderzoek heeft bv. uitgewezen dat Franse koks beter recepten onthouden voor Franse recepten dan voor Chinese, of dat schaakmeesters beter dan beginnelingen posities onthouden. Dit komt omdat ze de nieuwe kennis kunnen vasthaken in een reeds bestaand netwerk. Beginnelingen hebben dat voordeel niet.

Dit geldt niet alleen op koks, maar slaat ook op andere beroepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het makkelijkst gezegd:

Hoe kan jij onthouden wanneer je aardappelen goed zijn? Of hoe je je lievelingseten maakt?

En hoe onthoudt jij al die dingen die je in je beroep of op school moet weten? Of de songteksten van je favoriete liedjes / cd's

Je leert door ervaring, iets vaak te doen en ergens plezier in te hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zelf je avondeten maakt, heb je daar vaak geen receptenboek voor nodig, maar doordat je eerst het recept geleerd hebt, weet je na een paar keer het te hebben gelezen + gemaakt hoe je het moet maken, daarna doe je dat zonder boek.

Dus door het eerst een paar keer te maken met recept, en daarna half met, half zonder en uiteindelijk zonder recept, leer je het uit je hoofd en kan je het uit je hoofd maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De allerbelangrijkste reden hiervoor is de extreme interesse voor het vak en het vermogen dingen goed te onthouden.

Het menselijke brein is tot onvoorstelbare dingen in staat.
Kijk ik naar mij zelf, ik ben extreem geïnteresseerd in planten, ik ken er een paar duizend, van naam, botanische namen( twee of meer) hoogte, bloeitijd, kleur, bladeren, wintergroen of bladverliezend, zon of schaduw, droge vochtige natte grond , bloeitijd , zure, neutrale of kalkrijke grond enz.
Juist door de extreme interesse, kan je de informatie beter opslaan dan iemand die er totaal geen interesse in heeft, erger nog, hij zal het nooit zo leren/ onthouden.
Een recept is eigenlijk in je brein een pakketje informatie, het is eigenlijk in een mapje geplaatst, zo gauw je het mapje opent, komt de informatie te voorschijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze zich daarop concentreren vanuit een ingewortelde passie en dan werkt het brein als een geoliede memory-machine.
Datgene wat je het meest interesseert onthou je dus het best of het makkelijkst.

Bovendien zorgt het feit dat koks steeds weer een aantal recepten in de praktijk uitwerken ervoor dat hun brein op meer dan 1 front een herkenningspunt heeft voor de volgende keer.

Oefenen, oefenen en nog blijven oefenen... zoals op elk vakgebied.

Fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen kunnen ontstellend veel onthouden van wat hen interesseert. Daarnaast ontwikkelen koks smaakgevoel op een andere manier dan iemand die (alleen) van lekker eten houdt.
Een ervaren kok denkt niet in recepten , hij/zij WEET (zelfs op onderbewust niveau) wat welke toevoeging doet, de proefkeuken van goede koks zit dus tussen hun oren.
Het creeren van smaken is een synergetisch proces, wat je mengt kan MEER smaak hebben dan je van de losse onderdelen samen zou verwachten.
Zo kan een kok ook vertellen WAt er in een gerecht zit en wat er mist, daarnaast weet deze te duiden of de bewerkingen (als koken , afgieten en andere bewerkingen) goed zijn uitgevoerd en weten ze ook nog eens welk effect een bewerking op de smaak en de consistentie heeft.

Zelf ben ik jaren keurmeester geweest en kon proeven welke componenten er in een product zaten , of de menging en behandeling goed was etc.
Dat leer je door een beetje talent, VEEL oefening en oprechte interesse.

Een goed kok onthoudt dus niet zozeer, het gaat veel verder, in gedachten kan hij/zij een compositie maken en weet dan hoe dat gaat smaken.
Omdat ze dus begrijpen en weten is er sprake van onbewuste bekwaamheid.
Daar doe je wel even over om dat te verwerven, goede koks hebben ook een goed ontwikkelde reuk.

Ik hoop met mijn verhaal uit te leggen dat onthouden van recepten niet iets is waar koks mee bezig zijn , ze BEDENKEN bij wijze van spreken de recepten.....