Door er iets Mexicaans van te maken. Chocolade werd oorspronkelijk uitgevonden door de Mexicaanse Azteken. Daarom is het niet verwonderlijk dat de Mexicanen dit goedje in verschillende schotels verwerken. Zo heb je daar op z'n Spaans genoemd 'pollo mole poblano'.
Zie voor recepten bijvoorbeeld: http://www.ah.nl/recepten/recept?id=704300 Kip met chocolade, http://www.kookotheek.com/wild_gevogelte_recepten/kip_met_pittige_chocoladesaus.htm Kip met pittige chocoladesaus, http://www.smulweb.nl/recepten/1142098/Kip-met-chocolade-pepersaus Kip met chocolade-pepersaus.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ooit in Mexico de pollo mole poblano gegeten. ik meen dat er cacaopoeder wordt gebruikt en geen chocolade (waar o.a. suiker bij zit) . Ik vond het erg machtig, in de zin van dat ik van weinig al een voldaan gevoel had.
Je kunt er bijv. een stoofpotje van maken, is erg lekker en verrassend en gaat als volgt;

De kip in olie aanbraden en uit de pan nemen.
Je snippert een ui fijn en bakt die nu glazig in dezelfde pan.
Haal de ui met een schuimspaan uit de pan en doe er wat olie bij als het nodig is.
Bak nu een zakje amandelschaafsel (de inhoud dus ;p) in de pan tot ze lichtbruin zijn.
Doe er nu 2 fijngesneden teentjes knoflook, 1 eetl. sesamzaad, 1 mesp. kruidnagelpoeder, en 1 mesp. kaneelpoeder bij en bak dit alles zachtjes mee. Pas wel op dat de amandelen niet te donker worden!
Schep dit mengsel nu met een schuimspaan in de keukenmachine en doe er een deel van 1 blik tomatenblokjes bij en laat de machine even draaien. Doe dan dit gehakte mengesel terug inn de pan samen met de rest uit het blikje tomatenblokjes. Roer er ca. 30 gr. pure chocolade bij en laat het roerend smelten.
Breng de saus op smaak met een beetje zout en leg de kip hierin. Laat alles nu afgedekt op een heel klein pitje met vlamverdeler of sudderplaatje in ca. 3 kwartier gaar stoven. Wordt de saus te dik, doe er dan een beetje kokend water bij tot je een goede dikte hebt.
Heel lekker met gekookte rijst!
amc