Hoe maak je zonder ei toch smeuïge gehaktballen?

Ik wil een gewoon Hollands potje maken vanavond (aardappelen groenten vlees).
Heb alleen gehakt in huis. Wil gehaktballen draaien maar heb geen eieren in huis.
Hoe krijg ik de gehaktballen toch smeuïg? Of heeft iemand een ander idee wat ik met dit gehakt kan doen in een simpele Hollandse aardappelen/groenten/vlees maaltijd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
160.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je eieren lenen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje ketjap door het gehakt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beetje mosterd en/of ketchup toevoegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Roland, ik zit in mijn pyjama, heb een echte huismussendag. Niet eens zin om even naar de buren te lopen voor een ei :D

Het beste antwoord

gewoon een beetje melk toevoegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

uien goudbruin smoren in boter en dit toevoegen bij het gehakt verder op smaak afmaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje mosterd en/of ketchup toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou er ook gehaktsaus van kunnen maken, en die als jus toepassen. Dus het gehakt los bakken en er (afhankelijk van de gebruikte groentesoort) tomatensaus, kerriesaus, of paprikasaus van maken.
Amadea
12 jaar geleden
Koffiemelk of een beetje room toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt pas smeuige gehaktballen als je ze eerst goed donkerbruin op hoog vuur dichtbakt.
En dan het vuur iets lager, maar nog wel hoog. Dan in een laag water verder laten koken en garen. Dat water giet je er gewoon bij.
Verder kan je het gehakt kruiden en bovenstaande alternatieven zoals melk erin doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik broodkruim in de bal. Een ei maakt een bal niet smeuïg.
Het broodkruim, incl kruiden mengsel, wel vochtig maken. Gewoon met water, maar melk of ander vocht mag ook. Doe je dat niet wordt het vocht uit de gehakt getrokken wordt er droog van. Verder dichtschroeien in hete pan met olie en garen in de jus dus water bij de olie eventueel een beetje olie.

Het is belangrijk het gehakt goed te kneden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zie hier onder goede dingen. Mosterd hoort daar bij, uitje altijd lekker. Maar er moet vocht bij,dus melk en daar 2 boterhammen op 500 gr laten weken en uit elkaar trekken en kneden.Voeld het te plakkerig ,parneermeel of een beschuit toevoegen.Als je een luchtige bal wil hebben ,ook niet teveel aan drukken bij het draaien,er moet lucht in zitten.Half pakje croma in de pan op middelhoog vuur en alle kanten mooi op kleur bakken.Dan je ballen uit de hapjespan nemen en al het aan baksel los maken met een spaan op laag vuur,ballen terug en gekookt water toevoegen tot ze half onder staan.Ff goed de ballen er doorheen haalen .Deksel er met een kleine oppening erop dat het net prutteld en een anderhalf uur met om de 15-20 min omdraaien.Wanneer gaan we eten?haha
3 jaar geleden
Gehakt op smaak brengen met: zout, peper, paprikapoeder(mild), ketjap, sambal, mosterd, tom.ketchup. Per 100 gram gehakt 1 snee witbrood(zonder korsten) weken in melk. Daarna brood uitknijpen en door het gehakt prakken. Sappige gehaktbal gegarandeerd.