Als ik levende kreeften een week levend wil houden - alvorens ze op te peuzelen - hoe doe ik dat het best en meest diervriendelijk?

Ik heb geen aquarium o.i.d.
(ja ik weet het, beesten opeten is niet diervriendelijk, maar ik ben tegen onnodig leed berokkenen aan dieren)

12 jaar geleden
in: Koken
26.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, waarom eet je ze dan?
escape
12 jaar geleden
Omdat kreeft heerlijk is. En verse kreeft helemaal. Maar waarom ze meer laten lijden dan absoluut nodig is? Daar gaan de hele tijd de debatten over in de politiek, over ritueel slachten. Toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je bent tegen onnodig leed berokkenen aan dieren maar gooit ze wel levend in kokend water??
Je kunt ze ook diepgevroren dood bestellen.
escape
12 jaar geleden
Weet jij hoe doe dooie beesten aan hun einde zijn gekomen? Ik doe het tenminste op een snelle efficiënte manier...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als in levend in kokend water?? Sorry, ik ben een raar, hypocriet ding. Ik ben dol op vlees, maar als ik het dier zelf moet doden, dan voel ik me meer een moordenaar dan wanneer ik het lekker anoniem bij de slager vandaan haal....
escape
12 jaar geleden
Ja, zover zijn wij gekomen in de Westerse samenleving. Wij willen alleen maar een stukje vlees kopen als het niets meer wegheeft van het beest waar het vandaan komt. Het is al vaak verteld dat een bezoekje aan een abattoir de beste manier is om vegetariër te worden.
Toch enigszins struisvogelpolitiek, alhoewel ik de struisvogelbiefstuk niet te kort wil doen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje c4th je hebt ook voor mij gesproken, ik kan je helaas geen 10 punten geven en duimpjes!!
crispy
12 jaar geleden
je hebt toch wel wat te eten voor ze in die week?
escape
12 jaar geleden
Wat lust een kreeft? Mayonaise?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het goed begrijp wil je diervriendelijk kreeften in leven houden, maar dan zonder aquarium, en zonder kennis van het beest: je weet niet eet en nodig heeft.
Ik vind het niet alleen dieronvriendelijk, ik vind het pure dierenmishandeling.
Wat is kerstmis toch een vredig feest...
escape
12 jaar geleden
Maar dat is nou net waar ik jullie kennis bij nodig heb!
En de kennis van het beest zal wel komen na een weekje observeren.
Honderdduizenden lammeren, konijnen, kalkoenen, runderen, vinden hun weg volgende week naar de borden in Nederland. Niemand heeft hun lijden gezien, de overvolle vrachtwagens op weg naar de abattoirs in Nederland en daarbuiten. Maar als ik op een humane wijze
wil omgaan met een paar geleedpotigen is de wereld te klein. Snap je het zelf nog?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, jouw vraag is onnozel! Hoe kun je spreken over humaan en diervriendelijk in dezelfde zin als levend koken en een week bewaren?! Daar is niets humaans en diervriendelijks aan, dus cut the crap en maak ze nu vast dood. Tjongejonge zeg!
escape
12 jaar geleden
Wie zegt dat ik ze levend ga koken? Er wordt nogal wat aangenomen hier. En ik wil ze graag de week van hun leven geven, dat is alles wat ik vroeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhm, dat suggereer je zelf in het stuk hierboven... En waarom zou je ze anders in leven willen houden? dan kun je ze net zo goed gelijk dood maken en in de vriezer stoppen. En ja, ik ben vegetarier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft een kreeft niet levend te koken. Voor het koken een scherp mes van boven dwars door zijn kop steken en hij is gelijk kassiewijle.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, wie niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Escape.
waar bemoei ik me eigenlijk mee. En het vlees mag er bij mij best nog wel uitzien als een dier (zo lang het me maar niet aankijkt vanaf het bord). (en ik heb mezelf al hypocriet genoemd hoor)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koop de kreeften levend de dag voordat je ze wilt opeten.
dan zijn ze het meest vers en heb je zelf ook de tijd van hun leven gegeven omdat ze dan die week dat jij ze thuis wou hebben nog gewoon rondzwemmen.
en op het moment dat je ze licht laat zien zijn kreeften gelijk blind.
dus is het het beste ze gelijk van kant te maken.
als je ze een dag van te voren of dezelfde dag koopt.
met een doek erover beschermen tegen het licht en dan de kop doormidden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Respectvol houden en dan oppeuzelen. Je oprechtheid trek ik zeer in twijfel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een vreemde reacties...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
90% gaat gourmetten, als ze zelf de dieren dood moeten maken is het ineens zielig en dier onvriendelijk. Het is idd struisvogelpolitiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vandaar vind ik het dan ook vreemde reacties, platje.
Kijk bovendien eens naar de natuur..

Het beste antwoord

Ik durf eigenlijk ná voorgaand geen antwoord meer te geven, maar probeer het toch! Wat jij nodig hebt is een z.g. 'Lobsterbox'.

(en als dat allemaal te moeilijk wordt kan je altijd nog kalkoen overwegen....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Daar is geen diervriendelijke methode voor.
Het minst ondiervriendelijk zou zijn als je ze zo snel mogelijk van kant maakt en opeet.
Dat verkort de lijdensweg.

Dat je het hebt over 'onnodig leed' vind ik stuitend, als ik lees wat je van plan bent...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Wat ik van plan ben? Ze op te eten? Is dat stuitend?
Of ze een week in leven te houden? Daarover vraag ik juist advies?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om de beesten een week in leven te houden terwijl je geen aquarium hebt. Dat bedoel ik met stuitend.
escape
12 jaar geleden
Nou ja, dat is nou net het probleem waar ik mee zit. Dus ik dacht: even op Goeievraag advies vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel plezier ermee en eet vooral je buikje rond met kerst.
Fijne kerst.
escape
12 jaar geleden
In de pens een welbehagen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een week lang in een bak water laten zitten waarin ze maar weinig kunnen bewegen en geen afleiding hebben, creëert zeker wel onnodig dierenleed. Niks mis met dit antwoord van skusme.
Zoutwaterkreeften wordt lastig, 20 liter emmer of iets dergelijks, speciekuip. 30 gram zout per liter of iets dergelijks. Het beste is een luchtpompje om er voor te zorgen dat het water voldoende zuurstof bevat. De scharen kun je vastzetten met een elastiekje. Voor een week moet het makkelijk goed gaan in een speciekuip op een koele plaats. In plaats van een luchtpompje kun je ook een oud wasmachinepompje gebruiken, met de uitstromer aan het wateroppervlak, zodat de waterstroom wat lucht meeneemt. Wel riskant vanwege eventuele resten wasmiddel.

Alle kreeften worden zoveel mogelijk levend bewaard voordat ze gekookt worden. Kreeften en garnalen bederven heel snel zodra ze dood zijn, en het is dus niet zoals bij een koe, die eerst meer dan een dag moet hangen voordat het vlees geschikt is voor consumptie.

Het lijden van de kreeft is niet te vergelijken met dat van gewervelde dieren, sommige arthropoden als libellen eten rustig hun achterlijf op als je het bij ze in de bek stopt. Ik denk dat koken ook de snelste manier is om de kreeft te doen overlijden,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kreeften eten in de zee eigenlijk al het afval op dus eigenlijk moet je ze gewoon je etensresten geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er valt inderdaad niet veel te vinden over het houden van kreeften.
Eén stukje kwam ik tegen:
"De kreeft in het aquarium

Men kan een kreeft gemakkelijk in een aquarium houden, mits ze niet al te groot is. Hoe groter het aquarium, hoe groter de kreeft mag zijn. Exemplaren van 10 tot 15 cm zijn zeer geschikt. Een kreeft groeit zeer langzaam.
Het is niet aan te raden om meerdere exemplaren in een aquarium te houden. De ervaring heeft mij geleerd dat het best mogelijk is om een zeekreeft samen met een Noordzeekrab te houden, zolang ze voldoende vluchtwegen en schuiloorden hebben.
In tegenstelling tot Noordzeekrabben zijn kreeften geen echte vernielers. Toch kunnen ze net als de krabben veel schade aanrichten aan de medebewoners in het aquarium, dikwijls door het uitvoeren van schijngevechten."

http://www.seamasters.be/bio/steekkaart/kreeft.htm

Maar goed, in hoeverre dat in jouw situatie van toepassing is... ze zullen bij jou eerder krimpen dan groeien :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koop de kreeften levend de dag voordat je ze wilt opeten.
dan zijn ze het meest vers en heb je zelf ook de tijd van hun leven gegeven omdat ze dan die week dat jij ze thuis wou hebben nog gewoon rondzwemmen.
en op het moment dat je ze licht laat zien zijn kreeften gelijk blind.
dus is het het beste ze gelijk van kant te maken.
als je ze een dag van te voren of dezelfde dag koopt.
met een doek erover beschermen tegen het licht en dan de kop doormidden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kreeften eten vanaf het moment dat ze gevangen zijn niks meer, dus reken even mee: dag1: kreeft wordt gevangen, dag2: kreeft wordt verkocht/geveild, en dan wil je ze nog een week in leven houden???
kreeften teren na vang trouwens op hun eigen lichaamsreserves, dus je kreeften zullen alleen maar lichter worden, of al voor dat je ze gaat koken de pijp uit zijn.... ook niet geheel onlogisch na ongeveer 1 1/2 week lijkt me...