Hoe moet ik sponscake maken?

Ik wil graag sponscake maken maar ik weet niet hoe... Hoe moet het gemaakt worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Antwoorden (3)

Ingrediënten
6 eieren
6 eidooiers
125 gram bloem
125 gram gesmolten boter
125 gram suiker
1 theelepel pandanvloeistof (de kleur- en smaakstof / verkrijgbaar in de toko )
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op ca. 180 °C. Klop in een kom de eieren en eidooiers los met de suiker. Plaats de kom in een steelpan met heet water. (De bodem van de kom mag het water niet raken!). Zet het geheel op een lage warmtebron, maar zorg ervoor dat het water niet gaat koken. Klop het eiermengsel met een garde tot het warm is. Als een druppel langzaam van de garde glijdt, dan is het op de juiste temperatuur. Klop het vervolgens met een mixer, zodat het beslag in volume toeneemt. Spatel er dan voorzichtig de bloem, boter en pandan door. Beboter een tulbandvorm of speciala pondanvorm (deze zijn verkrijgbaar in de toko) Schep het beslag erin en laat dit een half uur bakken. Haal de springvorm uit de oven en maak de springvorm los. Deze cake zal uiteindelijk een groene kleur hebben en een lichtbruine korst. Hij is heel luchtig en ook machtig, maar ook overheerlijk...! Tip: Je hebt niet perse een speciale sponscakevorm nodig. Deze cake kun je ook maken in een tulbandvorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Limoensiroop sponscakejes

Voor de cakejes
125 g boter
175 g suiker
2 eieren
rasp van 1 limoen
175 g zelfrijzend bakmeel
4 eetlepels melk

Voor de siroop
4 eetlepels limoensap (van 1 of 2 limoenen)
100 g poedersuiker

Verwarm de oven voor op 180 graden. Klop de boter met de suiker romig. Voeg een voor een de eieren toe en de limoenrasp. Goed kloppen. Roer voorzichtig de bloem erdoor en dan de melk. Bak 25 minuten in de oven.

Terwijl de cakejes aan het bakken zijn maak je de siroop door het limoensap en de suiker in een sauspannetje op een laag vuur te zetten tot de suiker is opgelost.

Zogauw de cakejes klaar zijn haal je ze uit de oven en prik je er met een satéprikker (o.i.d.) een heleboel gaatjes in. Giet de siroop er gelijkmatig overheen. Haal de cakejes pas uit de vorm als ze alle siroop hebben opgenomen.

Laat ze niet helemaal koud worden, want dan krijg je ze er niet meer uit.
Versier de cakejes eventueel nog met wat limoenrasp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
INDONESISCHE SPONSCAKE.

Ingrediënten voor 8 personen

10-Grote eieren
2-theelepels cream of tartar*
2-zakjes vanillesuiker
180 gram-bloem
250 gram-witte basterdsuiker
200 ml-kokosmelk
2 eetlepels-olie
1 flesje-pandanaroma*
*!van het merk koepoe-koepoe,verkrijgbaar bij de toko.

Voorbereiding:

Verwarm de oven voor op 180 graden en zet de speciale badvorm voor sponscake(diameter 30 cm;verkrijgbaar bij de toko)zonder invetten in de oven.

Bereidingswijze:

Roer in een kommetje kokosmelk,olie en pandanaroma door elkaar.Splits de eieren.Doe het eiwit in een eerste beslagkom en voeg de vanillesuiker en craem of tartar toe.Mix het 10 minuten en laat het staan.Mix in een tweede beslagkom de eidooiers gedurenda 5 minuten.Doe de basterdsuiker erbij en mix opnieuw 5 minuten.Voeg dan de gezeefde bloem toe en mix alles tot een glad beslag.Doe daarna het kokosmelk-mengsel erbij.
Voeg het eiwitmengsel uit de eerste kom beetje voor beetje bij het groene beslag.
Roer het voorzichtig om en schep alles in de warme bakvorm.Bak de cake 1 uur in de oven.Check met een satèprikker of de cake gaar is:komt de prikker droog uit de cake,dan is hij gaar.
Zet drie bekers omgekeerd op het aanrecht en zet de cakevorm(met de driesteeksels)op z`n kop erop-de cake valt er niet uit.Laat alles afkoelen.Snij daarna met een fileermes de cake los:eerst de randen dan het middenstuk.Plaats de cake voorzichtig op een schaal en maak als laatste de onderkant los.

Serveertips:

Lekker in de winter met een kopje groene thee.

Toegevoegd na 41 seconden:
http://www.smulweb.nl/recepten/1381949/Indonesische-sponscake