In welke recepten(behalve thaise en bekende)kan ik kokosmelk gebruiken?

Toegevoegd na 5 dagen:
Allemaal bedankt voor de vele tips!

12 jaar geleden
in: Koken
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.ah.nl/recepten/zoek?rq=kokosmelk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk past kokosmelk in bijna elk recept dat je wat romiger wilt maken, of waar je anders melk, room, etc. in zou doen.
flyingcrow
12 jaar geleden
Bedankt Fynnya.

Het beste antwoord

Ik heb toevallig laatst nog vanilleijs wat zachter laten worden en door hier toen wat kokosmelk door te roeren en weer in te vriezen kreeg ik heerlijk kokosijs.
Hierbij sneed in schuine plakjes banaan die ik door warme karamel haalde en erbij serveerde. Voor de karamel suiker met wat water in een pannetje zachtjes laten smelten tot het karamelkleurig wordt.
Is een heerlijk toetje.

Meng eens kokosmelk, ananassap, room en ijsblokjes en je hebt een heerlijke alcoholvrije pina colada door er rum bij te doen een echte.

Bij de Oosters rijsttafel bijv. sperziebonen in kokosmelk;

Kook sperzieboontjes beetgaar en laat uitlekken.
Verhit wokolie in een wok of hapjespan en fruit 1 teen knoflook (uitgeperst)en 1 gesnipperde ui ca, 3 min.
Laat dit met 1 pakje kokosmelk , zout en gemalen verse peper zo'n 5 min. sudderen. Schep de bonen hierdoor en strooi er wat seroendeng over. ( Indisch kruidenmengsel in potje bij het Conimexschap in de supermarkt, bevat oa pindaatjes,gebakken kokosrasp en kruiden)

Toegevoegd na 18 uur:
Als je een blender of keukenmachine hebt; doe eens ½ gepelde banaan in stukjes, 1,75 dl. ananassap, 75 ml. kokosmelk en wat roomijs erin. laat draaien en je hebt een heerlijk romig drankje wat iets weg heeft van een milkshake.
Of; doe mango (of banaan) in een blender met kokosmelk,meng alles glad, vul een longdrinkglas voor de helft met ijsblokjes en schenk eroverheen. Opvullen met spuitwater of Spa rood.
amc
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
Waarom die min?Dit is een aantal leuke recepten waar ik iets mee kan,zeker die alcoholvrije pina colada,voor onze nietdrinker,en onze bob in huis!Van mij een + dus!
amc
12 jaar geleden
Dank je wel voor je +. Die min daar moet je je niets van aantrekken hoor, vind het wel lief dat je er een vraag naar stelt, maar dit is onbegonnen werk. Ik heb een nogal vastberaden geheime minnaar die regelmatig zomaar opduikt en uit principe dan mint als ik geantwoord heb op vragen. Helaas is er nooit een uitleg bij waarom, dus neem ik het nooit serieus, vind het alleen 'zielig' als je zo bent. Ik ga me pas zorgen maken als er met uitleg 'waarom' gemind wordt, want dan doe ik iets niet goed. (^0^).

Andere antwoorden (7)

Ik vind het heel lekker om met kokosmelk een kerriesaus te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de Surinaasme, Nederlandse, Belgische, Indiase en de Aziatische keuken wordt kokosmelk gebruikt.
Hieronder een recept uit de Indiase keuken, in de link staan recepten uit diverse keukens waar kokosmelk in verwerkt is:

Een heerlijke stoofgerecht voor bij koude dagen.

Bereidingstijd:Langer dan 2 uur
Keuken:Indiase keuken
Smaak:Pittig
Uit eigen keuken:Ja
Ingrediënten voor 8 personen

8 kippenbouten, elk kippenbout in 2 verdeeld
olijfolie
2 rode uien, fijn
4 teentjes knoflook, fijn
1 e geelwortel (kurkuma)
4 kardemomzaden
1 volle t gemberpoeder
1 volle t korianderpoeder (ketoembar)
1 t venkelzaden
2 steranijszaden
2 t komijnpoeder
1-2 t droge chilivlokken of sambal
1 blik tomatenblokjes
sap van 1 citroen
250 ml kokosmelk
zout
zwarte peper
verse korianderbladeren, grof gesneden (voor garnering

Wist je dat mosselen ook gewokt kunnen worden? Kijk hier voor meer recepten.
Bereidingswijze
1. Breng kippendelen op smaak met zout en peper en bak in koekenpan, in olijfolie de kip aan alle kanten mooi bruin en doen kippendelen in een stoofpan.
2. Bak uien in bakvet tot lichtbruin van kleur en voeg knoflook toe en fruit tot knoflook zacht zijn.
3. Voeg de geelwortel, kardemom, gember, koriander, venkel, steranijs, komijn en chilivlokken bij uien mengsel en bak voor 3 min. op middelhoog vuur.
4. Voeg nu de tomaten, citroensap en kokosmelk erbij en breng aan kook.
5. Voeg masala saus bij kip en stoof op zacht vuur voor 1-1+2 uur tot kip van bot valt.
6. Doen kip op serveerschaal en garneer met korianderbladeren.

Serveertips
Serveer deze kerrie kip met basmatirijst, atjar, Indische komkommer muntsaus bananen door gedroogde kokos gerold en tomatensambal.

Deze masala kerrie-mengsel is ook geschikt voor lamsvlees of rundvlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.mijnreceptenboek.nl/recepten/kokosmelk/

kijk hier een voorbeeld is gebakken banaan met kokosmelketc.
of sperziebonen gesmoord in kokosmelk.

verder vind ik het lekker om te drinke xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
Bedankt+
Braziliaanse Kokoskip.

Een pikant kipgerecht met een verleidelijke geur. Een soort Latijns-Amerikaanse curry en dus een spannend alternatief!

Klaar in 55 minuten

Ingrediënten:

Porties: 4

1 theelepel gemalen komijn
1 theelepel gemalen cayennepeper
1 theelepel gemalen kurkuma
1 theelepel korianderpoeder
2 eetlepels olijfolie, apart te verwerken
4 kipfilets
zout en versgemalen zwarte peper naar smaak
1 ui, fijngesneden
1 eetlepel verse gember, fijngesneden
2 groene chilipepers, ontlijst en fijngesneden
2 teentjes knoflook, fijngesneden
3 tomaten, ontzaad en in stukjes
1 blikje (400 ml) vetarme kokosmelk
1 bosje verse koriander, fijngesneden

Bereidingswijze:

Voorbereiding: 15 minuten | Bereiding: 40 minuten

1.In een middelgrote kom komijn, cayennepeper, kurkuma en koriander mengen. Kip toevoegen, met zout en peper op smaak brengen en gelijkmatig inwrijven met de kruidenmix.

2.In een koekenpan op een middelhoog vuur 1 eetlepel olijfolie verhitten. De kip 10-15 minuten aan elke kant garen tot het vlees wit is en het vleessap helder. Van het vuur nemen en apart zetten.

3.De resterende olijfolie in de koekenpan verhitten. Ui, gember, chilipeper en knoflook 5 minuten laten garen. Tomaten toevoegen en 5-8 minuten laten doorkoken. Kokosmelk toevoegen en 5 minuten laten sudderen. Tijdens de laatste minuten de kip toevoegen en warm laten worden. Garneren met verse koriander.

Smakelijk eten!!

Toegevoegd na 4 minuten:
Aardbei-sinaasappel-kokosnoot smoothie.

Een heerlijke smoothie voor in de ochtend, maar de hele dag door verfrissend.

Klaar in 10 minuten

Ingrediënten

Porties: 1
375 gr aardbeien, schoongemaakt
1 sinaasappel, geschild
125 ml kokosmelk
4 ijsklontjes (eventueel)

Bereidingswijze

Voorbereiding: 10 minuten
1.Aardbeien, sinaasappel, kokosmelk en ijsklontjes in een blender tot een glad geheel pureren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hier kun je nog meer lekkere recepten vinden:

http://allrecipes.nl/recepten/label-183/kokosmelk-recepten.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
Bedankt+
voor een kokoscake. Ik gebruik altijd de standaard cake mix, ipv melk gebruik ik kokosmelk en doe er wat gerapste kokos doorheen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in veel indiaanse curry recepten wordt kokosmelk gebruikt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Indianen eten geen curry...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee indianen niet maar in india wel en dan noem je dat toch indiaanse curry of is het indiaase curry?????
Amadea
12 jaar geleden
Nee hoor, dat heet dan Indiase curry!
flyingcrow
12 jaar geleden
Het is in ieder geval weer een tip die ik uit kan proberen bedankt+
Pina colada! met rum, ananassap en ijs. (en eventueel wat room)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
Ook bedankt+