Hoe maak je een pepernoten taart?

Ik wil een pepernoten taart maken voor vanavond . Wie wee een recept met afbeelding?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.6K

Het beste antwoord

Heb je perse een plaatje nodig? Want als je op Google intypt 'pepernoten taart' dan komen er verschillende recepten uitrollen. Echter maar 1 met plaatje en dat lijkt mij nou net de meest ingewikkelde...

http://geepepernotenvoornovember.hyves.nl/blog/17173816/Pepernoten_taart_eindelijk_het_recept/dfJ6/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, die had ik ook gevonden maar erg moeilijk vind ik deze niet. Wou misschien ook wat met biscuit taart
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja, ik bedoelde niet heel moeilijk maar omdat je zelf de pepernoten moet maken is het een omslachtige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volledig gekopieerd: Pepernotentaart Ingrediënten deeg: 450 gram bloem
150 gram bruine basterd suiker
snufje zout
300 gram koude boter (margarine, Zeeuws meisje)
3 eetlepels speculaas of koekkruiden (kant en klaar doosje van Silvo) Meng in een kom de bloem, de basterdsuiker, de speculaas- koekkruiden en het zout door elkaar.
Snij de boter met 2 mesjes in klontjes en meng deze door het bloemmengsel.
Tip: steeds een paar klontjes boter door de bloem mengen, niet alles in een keer door het bloemmengsel doen. Kneed alles tot een samenhangend deeg.
Tip: met koude handen en zo snel mogelijk Laat het minimaal 1 dag in de koelkast rusten. Ingrediënten vulling: 75 gram gedroogde abrikozen, in stukjes geknipt
75 gram rozijnen
150 ml vers geperst sinaasappelsap
1 grote goudrenet in stukjes gesneden.
300 gram amandelspijs Verwarm in een pan de abrikozen, rozijnen en de sinaasappelsap, breng dit geheel aan de kook en laat het pruttelen tot het vocht bijna verdampt is, +/- 5 minuten. Neem een mengkom hierin prak je de amandelspijs klein, hier voeg je appel aan toe en het mengsel uit de pan.
Dit goed door elkaar heen mengen.
Een scheutje sinaasappelsap toevoegen om het mengsel smeuïg te maken. Neem de helft van het deeg en bekleed daarmee de bodem van een springvorm en een opstaand randje aan de zijkant.
(Het originele recept is met een vlaaivorm, maar dit vind ik zo lastig om de taart er mooi uit te halen dat ik het nu in een springvorm doe, dat gaat veel beter en de taart komt er heel uit.) Van de 2e helft van het deeg draai je pepernoten van maximaal 1 cm groot. Doe de vulling in de springvorm en verdeel het gelijkmatig over de bodem. Bedek het geheel goed aansluitend met pepernoten, je mag geen vulling meer zien. Bestrijk de bovenkant met een opgeklopt eitje. 1 uur in de oven op 175 graden in een elektrische oven. Bronnen:
- http://geepepernotenvoornovember.hyves.nl/blog/17173816/Pepernoten_taart_eindelijk_het_recept/dfJ6/

Andere antwoorden (3)

Pepernotentaart.

Lekkere taart voor Sinterklaasavond.

Ingrediënten

DE CAKE:

200 gram cakemeel/100 gram fijne witte basterdsuiker/100 gram bruine bastersuiker/200 gram zachte boter/1 zakje vanillesuiker/2 theel.speculaaskruiden/4 eieren op kamertemperatuur/200 gram pepernoten/snufje zout/eventueel een paar druppels amandelaroma

GARNERING:

suikerglazuur/50 gram geschaafde amandelen/handjevol pepernoten

Hulpmiddelen

Oven/Mixer/springvorm ongeveer 22/24cm.doorsnede

Voorbereiding

Verwarm de oven voor op 160 graden

Vet de springvorm in en bestuif met wat bloem

Bereidingswijze

Mix de zachte boter met de basterd en vanillesuiker tot een romige massa

Voeg er 1 voor 1 de eieren aan toe en laat nog 2 minuten kloppen

Doe het gezeefde cakemeel erbij in kleine hoeveelheden
Voeg het snufje zout,de speculaaskruiden en eventueel amandelaroma toe

Roer op het laatst de pepernoten erdoor en giet de massa in de springvorm.

Laat 50-60 minuten bakken op 160 graden middenin de oven op een rooster.

Serveertips

Laat de taart afkoelen, bestrijk de bovenkant met glazuur en garneer met pepernoten en geschaafde amandelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.smulweb.nl/recepten/929955/Pepernotentaart
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb helaas geen afbeelding maar wél een heel lekker recept;

Je maakt of eerst een taartbodem van cake- of biscuitdeeg. Plaats hier een bakring omheen die je kunt verstellen of neem een springvormrand die precies om de bodem heen past.

Klop 800 ml. slagroom helemaal stijf met 4 zakjes klop-klop of slagroomversteviger. Zet in de koelkast.
Doe 3 zakjes Saroma vanillepuddingpoeder (zonder koken)
in 600 ml. melk en klop ze samen een paar minuten. Doe dit dan bij de slagroom en roer alles goed tot een geheel.
Strijk 1 laag glad op de bodem.
Leg daarop 1 laag pepernoten en leg op de pepernoten weer een laag room/pudding. Strijk deze weer glad.
Snijd uit 2 pakken de bokkenpootjes doormidden en leg deze op de buitenste rand van de laag. Vul het midden op met pepernoten. Daarna weer een laag slagroom/pudding
en deze weer glad strijken.
Nu kan je decoreren.
Leg bovenop bijv. wat luxe chocolade met stukjes- of verkruimelde bokkenpoot. Of maak wat toeven slagroom waardoor je pepernootkruimeltjes hebt gespateld.
Laat alles met ring erom in de koelkast een tijdje koelen.
Haal daarna de ring er voorzichtig af (evtl. met een mes erlangs snijden) en de taart is klaar.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het beste maak je deze taart met kruidnootjes. Voor de echte pepernoten is deze ook een lekker recept;
http://www.grabbits.nl/artikel/een_pepernotentaart_maken_voor_pakjesavond

en ook nog eens heel simpel!
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt goed! Heb al 1 gemaakt maar bewaar deze . Heb nu een biscuit taart met speculaas kruiden. De onderste laag slagroom de 2 de laag amandelspijs met kruidnoten en de zijkant met kruid noten bovekant met fondant en botercreme. Zal zien wat het gezin ervan vind! Dankuwel! Volgend kaar nog een keer dus;)
amc
12 jaar geleden
Wat is bakken toch leuk hè? Lijkt me ook wel wat, jouw idee! Vooral met kids want die houden wel van zoet en dat is die zeker met amandelspijs, fondant en botercreme.
Heel veel succes en zeker plezier op het gezellig avondje!
Aangezien nog niemand een afbeelding heeft kunnen geven heb je er hierbij één.

Ingrediënten:
200 gram boter
100 gram witte basterdsuiker
100 gram bruine basterdsuiker
1 zakje vanillesuiker
4 eieren
200 gram cakemeel
Mespuntje zout
Twee theelepels speculaaskruiden
Paar druppels amandelaroma
200 gram kruidnoten
Garnering: geschaafde amandelen, glazuur (bijvoorbeeld van Dr. Oetker), handje kruidnoten

Overige benodigdheden: bakspray, springvorm, mixer, mes, zeef, oven.

Bereidingswijze:
1. Vet de springvorm in en verwarm de oven voor (160°C).
2. Zet de boter even in de magnetron zodat het zacht wordt. Doe het vervolgens in beslagkom en mix het met de witte en bruine basterdsuiker en de vanillesuiker tot een romige massa.
3. Voeg de vier eieren één voor één toe en klop het geheel nog twee minuten met de mixer.
4. Zeef de cakemeel en voeg dit in kleine beetjes toe aan het beslag.
5. Voeg nu een mespuntje zout, de speculaaskruiden en de amandelaroma toe.
6. Doe nu de pepernoten door het beslag en roer het door met een lepel.
7. Giet nu het beslag in de springvorm en zet de taart tussen de 50 en 60 minuten in de oven.
8. Haal de taart uit de oven als deze goudbruin is en laat ‘m afkoelen.
9. Bestrijk de taart met glazuur en versier ‘m met kruidnoten en geschaafde amandelen.

Eet smakelijk!
Amadea