Hoeveel vlees per persoon bij gourmetten?

De tijd van het jaar zit er weer aan te komen en volgende week staat mijn eerste gourmet-etentje alweer gepland.

Ik serveer naast het vlees ook wat simpele groenten (champignons, courgette, etc), een aardappelsalade, een groentesalade en brood.

Ik wil geen standaard gourmetschotel kopen, maar losse stukken vlees die ik zelf kan snijden en marineren.
Hoeveel vlees moet ik rekenen per persoon?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
48.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij de slager waar ik werkte was het 250-350 gram pp dat is een goede standaart mits u alleen met hongerige bouwvakkers eet zou u iets meer kunnen serveren . eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
check ook even of iedereen wel blij wordt van vlees, ik heb veel liever vis, maar gelukkig hoef je geen rekening met mij te houden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf een vis-eter, maar de rest houdt eigenlijk alleen van vlees. Ik moet me dus even aanpassen ;)

Het beste antwoord

Ik maak altijd zelf het vlees voor de gourmet, en ga daarbij uit van 300-500 gram per persoon. Dat betekent echter wel dat we de dag erna altijd NOG een keer kunnen gourmetten - minstens- (en de dag erna nog eens nassi met tien soorten vlees :lol:) maar je wilt toch ook niet te weinig hebben, al is het maar van één soort.
Dat is echt meer dan voldoende om je helemaal zat te eten, zelfs als je een paar grote eters hebt. Doe er desnoods nog een paar stokbroodjes bij.

Net als met barbecueën hebben mensen de neiging veel te veel te maken, om maar niet tekort te hebben. Als je echter zoveel bijgerechten, salades, groente, brood, chips, eitjes, geraspte kaas, noem maar op, erbij hebt, zal 300 tot 500 gram per persoon echt meer dan genoeg zijn ; in de praktijk eten mensen maar 200-300 gram per persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zo'n 300 à 400 gram per persoon. Dan hebben de mensen die iets meer willen genoeg en er blijft ook niet te veel over.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is toch niet erg als er wat overblijft?
Dan hou je een dag erna kliekjesdag, van alle restanten samen iets fabriceren... Vaak vind ik kliekjesdag nog lekkerder als gourmetten :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook weer waar :D
Als je in de winkel een kant en klaar pakket zou kopen dan zit daar gemiddeld een pond in per persoon,dit wil niet zeggen dat je dit ook moet doen,maar je hebt dan wel een beetje een richtlijn van wat p.p. nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een pond pp? Is dat niet ontzettend veel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja als je echte grote vleeseters erbij hebt dan is het genoeg. Ik kijk hier naar man en zoon,die krijgen het wel weg,maar niet iedereen is zo natuurlijk.
Wij rekenen altijd 600/700 gram per persoon. Dit omdat wij hele grote eters in de familie hebben. En er meestal nog een last-minute eter bij komt. Omdat wij altijd zo iets hebben : Niemand hoeft met kerst alleen thuis te zitten van familie . En dat gebeurt wel vaak . Dus wij houden altijd rekening dat er genoeg te eten is . En Meestal houden we wel over zodat we de dag erna nog een keertje kunnen eten met zn 2e of 4e
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
reken gemiddeld op 400/450 gram vlees per persoon,maar wat ook wekt is leg een kleine schaal per persoon met vlees vol,zonder kop er op en laat het on-gesneden vlees rustig in de koelkast,wil iemand nog vlees kan je het meteen snijden,en zit je niet met de restanten waar je niet veel mee kan doen.is nog voordeliger ook,er gaat weinig overstuur,je kunt het overgebleven vlees invriezen.