Voor welke recepten kun je japanse rijst gebruiken(behalve sushi)?

Kwam ik in de kast ook nog tegen,en wil er eens iets anders van maken.

12 jaar geleden
in: Koken
5.8K

Het beste antwoord

Gebakken Japanse rijst

Benodigdheden:

Ingrediënten: 1 pak witte rijst, gekookt en afgekoeld
1 rode en 1 groene paprika
1 prei
1 courgette
1 bakje witte champignons
100 gram garnalen
1 dikke plak achterham
2 teentjes knoflook
1 grote ui
3 eieren
japanse sojasaus

Speciaal keukengerei: Teppan-yakki plaat, wok of grote koekenpan.

Bereidingswijze:

Bereiding: Snij de groentes heel fijn in kleine blokjes of ringetjes. Doe dit ook met de ham. Bak op de teppan-plaat de 3 eieren en breek de dooiers. Doe hier een scheutje soja-saus overheem en smeer het eimengsel uit over de plaat, tot het gestold is. Rol de omelet dan op met 2 vorken en snij in kleine reepjes. Neem het hierna van de plaat en leg even apart. Bak in half olie, half boter de uitgeperste knoflook en de gesnipperde ui even aan. Voeg na een paar minuten de andere groentes toe in volgorde van garing (paprika eerst...champignons laatst) zodat alles tegelijk gaar is. Voeg daarna weer een flinke scheut sojasaus toe aan het groentemengsel en voeg het ei, garnalen en hamblokjes toe. Voeg dan beetje bij beetje de gekookte rijst toe en verwarm dit onder voortdurend omscheppen. Breng op smaak met de sojasaus serveren: direct serveren eetwijze: het liefst met stokjes, maar lepel of vork mag ook.

Eetwijze: Liefst met stokjes, maar lepel of vork mag ook.

Overige informatie :

Extra informatie: Officieel in de japanse keuken een bijgerecht, maar door de hoeveelheid groente ook bijna geschikt als hoofdgerecht. In de loop der jaren hebben wij dit recept opgedaan in de japanse keuken, maar aan onze eigen smaak aangepast en gevulder gemaakt.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.sircookalot.com/recept.asp?Id=34
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Maak er een heerlijke Spaanse paella van. Sushirijst lijkt veel op het Spaanse paellarijst of de Italiaanse risotto

http://www.aziatische-ingredienten.nl/sushirijst/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekkere pandanrijst in de wok;

Kook de rijst en laat afkoelen.
Doe 2 eieren in de koekenpan en maak hiervan roerei.
Snijd een rode ui fijn. Pers 1 teen knoflook uit.
Doe beiden in de wok in wat olie. Fruit het aan.
Doe de koude rijst erbij en roerbak enkele minuten. Doe er naar smaak vissaus bij. Voeg het roereimengsel toe en kruid met ketoembar. Verhit op het laatst enkele stengels bosui in ringetjes gesneden mee en schep door de rijst.

Kipschotel;

Spoel 225 gr. klein korrelige rijst tot het water bijna helder is. Laat in en vergiet uitlekken. Doe de rijst en 4½ dl. water in en pan met dikke bodem en breng het aan de kook.
Temper het vuur als het kookt en laat 15 min. afgedekt sudderen tot de rijst gaar is en het water geabsorbeerd is.
Roer even door en laat 1 kwartiertje met het deksel op de pan rusten.
Doe 2½ dl. kippenbouillon (of dashi), 2 eetl. zoete sherry (of mirin) 2 eetl. sojasaus, 225 gr. plakjes champignons en
125 gr. doperwten in een pan en breng aan de kook.
Temper het vuur en laat 1-2 min. sudderen tot de groenten gaar zijn.
Voeg de rijst en 225 gr. gekookte kip in stukjes toe en roer alles voorzichtig om.
Klop 3 eieren los met wat zout en doe dit bij het rijstmengsel. Kook het goed roerend boven een laag vuur totdat de eieren gestold zijn.
Meteen serveren.
amc
12 jaar geleden
Je kunt er rijstballetjes van maken, deze kun je serveren bij allerlei soorten recepten (wokgroenten met ketjap, kipreepjes, varkensreepjes)

Je kunt hier goed risotto van maken.

Je kunt hier ook goed rijstepap van maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om het toch Japans te houden kun je ook Tekkadon proberen. Hoewel je de rijst hetzelfde bereidt als de rijst voor sushi, dus met Japanse rijstazijn, mirin en dergelijke, is het juist weer een heel gerecht en vooral de sinaasappelsaus maakt het een erg lekker gerecht.