Goedenmorgen,ik heb sotosoep gemaakt, en de volgende dag was hij zuur....hoe komt dat nou toch?....het is zwaar balen!

Ik hoor... snel afkoelen...maar als je een pan hebt met 7 liter erin lukt dat moeilijk...deksel erop? Of eraf?...help!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
14K

Het beste antwoord

Dan zou je de pan wat ik meestal doe,met dit weer gewoon buiten kunnen zetten als dat mogelijk is,als het buiten te warm is in de gootsteenbak met koud water erin,of de soep,in een paar pannetjes verdelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt nu eigenlijk zo logisch...maar geen idee dat het zo snel zou gebeuren! Thanks!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eerste, en alomvattend wat in vele atwoorden terugkwam...

Andere antwoorden (7)

Wat zonde ,ik doe meestal de deksel er half op ,en dan rustig laten afkoelen.Het kan zijn dat er een ingredient in zit die niet meer goed was.Heb je er ook tauge in gedaan ?Ik heb wel eens gehad dat de tauge niet meer vers leek te zijn en ik dacht dat het geen kwaad kon,heel mijn pan soep was aan het gisten.Tauge moet vers zijn.Als het slap is krijg je een versnelt gistingsproces.Ik hoop dat je weer een nieuwe pan kan maken .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het rustig afkoelen heeft dus te lang geduurd. Nee, er zat alleen kip in (die supergoed en vers was) want de ingrediënten worden er met opdienen pas bij geserveerd om het er rauw in te doen. Zó lekker! Nee geen tijd meer voor helaas, creatief denken dus...Thanks!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jammer hoor.....Misschien kan je bij een chinees lekker soepie halen.Doe ik ook wel eens ,neem ik mijn eigen pan mee bij het afhaal gedeelte van de chinees.Maar laat hem wel goed afkoelen dan hhihihii
snel terugkoelen kan op verschillende manieren. Oké pan van 7 liter is lastig. Heb je een grote emmer of bad daarin in zetten met koud water en evt ijs... Wel af en toe roeren en zo koelen. In ieder geval wil dat wel met kleinere pannen. Zelf doe ik 't in de gootsteen. Zonde is 't wel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeft het soms geonweerd toen je soep stond af te koelen? Als het vlees vers was kan het niet binnen een dag zuur worden. Bouillon trekken van mergpijp,poulet etc. moet je zelfs van te voren doen, zodat je het vet eraf kunt scheppen als hij afgekoeld is. Het kan zijn dat er `s nachts onweer in de lucht zat, dan bederft hij meteen.
amc
14 jaar geleden
Laat voedsel of soep nooit buiten de koelkast staan.
Als je het de volgende dag wilt gebruiken, koel het zo snel mogelijk af.
Zonder deksel in koud water koelen, en regelmatig roeren zodat een snelle koudeverdeling volgt.
Laten overnachten in de koelkast, of indien de omgevings temperatuur buiten de koelkast niet meer dan 5 graden bedraagt, kan het buiten de kast staan.
Dat sprookje over onweer kun je beter vergeten, want dat is totale onzin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral belangrijk: afdekken met een schone theedoek en een elastiek eromheen. Nooit deksel erop laten. Als het onweert wordt jouw soep gegarendeerd zuur. Als de soep afgekoeld is, kan je hem in de koelkast doen, maar ook dat is geen echte oplossing. Weer opkoken moet je ook niet doen: scheppen uitnemen is ok
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou kunnen dat het aan de kip heeft gelegen, dat hij niet meer goed was.
Ik weet ook niet of je het ei er al in had gedaan, die kan ook de verzuring hebben gegeven.
Als ik soto maak, maak ik eerst de bouillon met kip,en alle kruiden en de aardappel.
Dan haal ik de kip en de aardappels eruit, de kip pluis ik en bak hem in wat olie in een koekenpan.
De aardappel snij ik in blokjes en de eieren snij ik in twee of vieren, dit bewaar ik even.
De kip gaat weer terug in de bouillon.
Leg vervolgens taugé, longton rijst, ei, en selderij op het bord en schenk daar de soep op.
Dan heb je alleen de bouillon en kun je de andere ingrediënten telkens vers op je bord doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je van de bouillon geproefd en de lepel erin teruggedaan?
Geheid dat het misgaat, dat komt door de enzymen in speeksel
Advies zoals hier al gegeven: snel koelen in de koude buitenlucht of koud voetbad onder regelmatig roeren
Daarna in de koelkast, niet langer dan 2 dagen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil sowieso iedereen vast bedanken voor de reacties! Echt SUPER!
Ik weet uit ervaring dat bepaalde dingen "not done" zijn in de keuken en na 30 jaar ervaring in de keuken zal ik dat ook nog steeds naleven! Ik heb begrepen dat het toch met afkoelen mis moet zijn gegaan...Ik heb pannen die extra warmte vast houden, en in dit geval met een 7 literpan dus funest geweest!! Niet goed ingeschat en niet goed bij nagedacht....Gebeurt niet meer, wel van geleerd!