Hoe kun je op de lekkerste en gezondste manier groente klaarmaken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Het beste antwoord

Om groenten warm te bereiden is stomen de gezondste manier, omdat er geen vet wordt toegevoegd.

http://www.youtube.com/watch?v=fevJkSo_mL4

Het gezondste is groenten ongekookt, dus rauw te verwerken. Niet alle groenten lenen zich daar echter voor en er zijn soorten die echt verwarmd gegeten moeten worden om er het meeste profijt van te hebben.
Boerenkool, broccoli, asperges, doperwtjes, sperziebonen, snijbonen en spruiten zijn bijv. groenten die niet geschikt zijn om rauw gegeten te kunnen worden.
Bieten moeten echt gekookt worden.

Kort koken en wokken is ook gezond maar door toevoeging van water drijven toch wat vitamines weg in het water en bij wokken heb je toch wat vet nodig.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van het kookwater soep maken, doe ik vaak.

Andere antwoorden (9)

groenten kort koken, rauw eten (niet alle)
of wokken en weinig vet of olie toevoegen.
gebruik kruiden om de smaak te verhogen.
eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt Eleo
De ultiemste vorm blijft natuurlijk: een salade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de groente gegaard moet worden: stomen, anders een salade maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep!!
Stomen( blijven alle vitamines behouden ) en salades,het allergezondste !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stomen! was ik vergeten, plus1
Stop het in de blender, met melk en aardbeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk is snel wokken de meest gezonde manier en ook nog heel erg lekker.
Het is smakelijker dan koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rauw nuttigen is bij veel groenten het gezondst, maar kan niet bij alle groenten.
Kort koken en kort roerbakken komt daarna, maar is voor bijvoorbeeld bonen geen optie.
Dus die kook je lang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een maggiblokje toevoegen aan het kokend water en dan de groente even erin laten koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rauw eten. Als je het toch warm wilt hebben is stomen het gezondst. Als je het verwarmt, doe het dan zo kort mogelijk, dan blijven de meeste vitamines behouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf vind ik stomen het beste. Het voordeel is dat de groente niet in het nat blijven en zo hun smaak uitgeven. Die blijft dus bij de groente zelf. Ook kan je meerdere groentes door elkaar doen zonder dat de smaken mengen.
Mijn stoomkoker ging eens stuk en ik moest toen weer op de oude manier in een pannetje gaan koken. Nou het verschil proefde ik meteen. Ik moest direct weer zout toevoegen omdat het zo flauw smaakte.
Heb direct daarop meteen weer een stoomkoker gekocht.

Met stomen hoef je helemaal geen zout toe te voegen en proef je meer de pure smaak van de groente.