wat is garnering?

ik moet voor school iets maken over garnering. maar op Google kan ik niks vinden over wat garnering precies is. zouden jullie mij misschien willen helpen om sites te geven of iets anders

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.9K

Antwoorden (4)

Eetbare versiering. Dus dat je een mooi lifje en een leuk lafje naast het echte eten op het bord legt, zodat mensen extra zin krijgen om het op te eten. Of dat je een saai stukje groente zo leuk snijdt dat het er extra lekker en mooi uit ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Garnering is versiering.

Garnering op kleding is bijvoorbeeld ene kraagje, een mooi afgewerkt knoopsgat, een biesje etcetera.

Garnering op voedsel is bijvoorbeeld een kers op de appelmoes, een komkommerbloemetje op de rauwkost, geraspte chocoladekrullen op de slagroom etcetera.

Om precies te zijn : garnering is een onderdeel van een samengesteld geheel, dat geen functie heeft maar uitsluitend dient ter verfraaiing van het uiterlijk.

Toegevoegd na 52 seconden:
Geen functie heeft is een beetje te kort door de bocht ; geen hóófd-functie. Versieren is natuurlijk ook een belangrijke functie. Het oog wil ook wat ;-)

Toegevoegd na 10 minuten:
Er zijn trouwens nog meer betekenissen voor het woord garneren, al zijn die niet allemaal even gangbaar :

-het versieren van een gerecht
-het versieren van kleding
-het opmaken van een sieraad
-het aanbrengen van oortjes en tuiten (bijvoorbeeld bij aardewerk)
-het bedekken ter beveiliging van de lading (met name op schepen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wist niet dat kleding ook garnering kon hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, nou en of...en omdat ik net een stapel oude handwerkboeken aan het doornemen was,was dat ook het eerste dat me te binnen schoot :lol:
En toen dacht ik : oh ja, eten.....dat kan ook nog...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een min kun je alleen maar ongedaan maken als je ONMIDDELLIJK daarna op de plus drukt - en vice versa.
Ik snap ook niet waarom ik zo veel minnen heb voor dit antwoord, want ik weet in dit geval toevallig gewoon 100 % zeker dat het helemaal klopt. Geen mening, geen inzicht, geen controversieel onderwerp - het zal wel aan een paar antwoorden van me bij andere vragen liggen.
Door de garnering maak je iets aantrekkelijker om te zien, het is een soort versiering/decoratie.
het is de aankleding om een gerecht, je kleding,de dinertafel etc. etc. iets extra feestelijks mee te geven.

Gebak kan je bijv. garneren met een spuitzak met room om mooie toeven te spuiten op je taart.
Citroenkrullen bij een cocktail,
Peterselie op de gekookte worteltjes,
Plakjes hardgekookt ei op de spinazieschotel.
Een rode kers op de appelmoes/halve grapefruit,
In een mooie of grappige vorm gesneden fruit/ groenten met bijv. een garneerschiller of een meloenbolletjes uitsteker.
amc
12 jaar geleden
Een versiering aan het eten