Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke kruiden kan ik op mijn voorgekookte blokjes aardappelen strooien, om ze daarna te bakken?

Mijn vriend vindt gebakken aardappelen die gekruid zijn zo lekker, maar wat voor kruiden kan ik er op gooien?

Toegevoegd na 14 minuten:
De blokjes heb ik nu gekookt, moet ik er nu al kruiden op gooeien of pas als ik ze ga bakken om 19.00 uur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
45.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

Peper, zout, tijm etc. Als je makkelijk wilt doen koop je gewoon voorgekruiden aardappelen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is gewoon veel te duur, kost voor een klein zakje 79 euro cent, terwijl ik nu nog geen 50 cent kwijt ben.
Zout, bieslook maar groene kruiden kan je het best vlak voor het einde eropbdoen anders verbranden ze. Peterselie kan ook nog
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paprika of kerriepoeder
(Lees meer...)
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De blokjes heb ik nu gekookt, moet ik er nu al kruiden op gooeien of pas als ik ze ga bakken om 19.00 uur?
Paprikapoeder, Chilipoeder, rozemarijn, knoflook, eigenlijk dat wat je zelf lekker vindt.
Daarna lekker afbakken in olijfolie, gezond en lekker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De blokjes heb ik nu gekookt, moet ik er nu al kruiden op gooeien of pas als ik ze ga bakken om 19.00 uur?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net voor je ze gaat bakken kan prima maar om ze echt lekker door en door te kruiden, zet ik ze vaak een half uurtje van tevoren in de kruiden, trekken de kruiden lekker in de aardappels.
provencaalse kruiden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De blokjes heb ik nu gekookt, moet ik er nu al kruiden op gooeien of pas als ik ze ga bakken om 19.00 uur?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nu vast doen, dan trekken ze er lekker in
Je hebt ook patatkruiden, ook lekker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel Silvo als Verstegen hebben aardappelkruiden in haar assortiment. Te verkrijgen bij de supermarkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mengsel van knoflookpoeder, uienpoeder, zout, peper en komijn doet het altijd goed op aardappels, maar ook alleen zout en kerrie of paprikapoeder is erg lekker.
Een schepje groene pesto door de aardappels zorgt weer voor een heel andere smaak, of je kunt ze bakken in kruidenboter. En natuurlijk zijn er (diverse) kant-en-klare kruiden voor (gebakken) aardappel. Wat ik ook af en toe lekker vindt - vooral in de oven - zijn kruiden die eigenlijk voor vlees of gehakt bedoeld zijn. Smaakt vaak verrassend prima.

Je hoeft ze trouwens niet per se voor te koken ; rauw gebakken krijg je net weer een wat andere smaak / structuur (al ben ik persoonlijk wel van het voorkoken).

De kruiden kun je er zowel voor als tijdens het bakken opdoen ; meestal is vlak voor het eind het best, zodat je niet het risico loopt dat je kruiden verbranden, maar dat ze nog wel een beetje 'meebakken' - niet alle kruiden zijn op hun lekkerst als je ze NA bereiding pas er op strooit. Als je ze tevoren kruidt, zorgt dan dat je niet in al te hete boter (of eventueel olie) bakt, zodat de kruiden niet verbranden of hun smaak verliezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor je ze gaat bakken doe je ze in een grote plastic zak en strooi er dan zoete paprikapoeder over en cajun kruiden. Maak de zak dicht en schud hem even goed om, zodat alle blokjes bedekt zijn met kruiden.
Je kunt ze nu in de hete koekenpan met wat braadvet/olie doen en bakken of, ook heel lekker, in een ingevette ovenschaal (dan meng je ook wat olie bij de kruiden in de zak). De oven op 180 graden C. voorverwarmen en een half uurtje of minder bakken. Wel halverwege een keer omscheppen. Even de kleur in de gaten houden, want gaar zijn ze zo.
Paprika geeft altijd snel een mooie bruine kleur aan de aardappeltjes.
Het is ook lekker om alleen rozemarijnnaaldjes en olijfolie erdoor te mengen. Ook tex mex kruiden smaken er lekker bij.
De aardappelen moeten voor in de oven geen afkokers zijn
en ook in de pan werkt dat niet goed. Je moet dus wel een vastkokende aardappel hebben, anders wordt het kruim.
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding