Wat zijn goede eigenschappen voor een stoomkoker?

Gisteren is mijn stoomkoker defect gegaan en zoek ik nu een nieuwe. Maar met een nieuwe tijd zijn er misschien ook weer nieuwe mogelijkheden.

Ik zit te denken aan die van Tefal (zie afbeelding 1)

Ik had er 1 met 3 lagen, maar ik gebruikte er altijd maar 1. Ik deed er altijd alleen maar de groenten in. De rest deed ik op het fornuis.
Het zou handig zijn als je er ook macaroni of rijst in zou kunnen doen. Maar met mijn oude lukte dat niet. Misschien dat dit tegenwoordig wel kan.
Voor de rest moet hij wel vaatwasser bestendig zijn (de bakken dan:-).
Wat zijn nog meer goede eigenschappen?

Op Kieskeurig komt die van Braun goed uit de bus. Zie afbeelding 2.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hem echt alleen voor groente gebruikt, kun je toch net zo makkelijk een zeef op een pan met een laagje water zetten ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan. Maar dan ben ik wel een pit kwijt. Nu stond hij lekker op een plek dat die niet in de weg staat. Lekker snel met een timer te zetten. Ik vind het een heerlijk apparaat.

Het beste antwoord

Het idee van stoomkokers is gewoon dat je de ingrediënten klaarmaakt met stoom. En aangezien die stoom gewoon door meerdere lagen heen kan, hebben stoomkokers meerdere lagen - anders zouden ze vrijwel geen toegevoegde waarde hebben boven een gewoon pannetje met een zeef.

De kwaliteitsverschillen zijn eigenlijk minimaal, omdat het proces (water zo heet maken dat het verdampt) eigenlijk zo simpel is dat daar technisch niet zo veel verkeerd aan kan. Kies dus gewoon voor een apparaat met een droogkookbeveiliging en dat makkelijk schoon te maken is.

Pasta en rijst stomen gaat je trouwens nooit lukken ; daarvoor is stomen gewoon niet de juiste bereidingswijze. Pasta moet bijna twee keer zijn eigen gewicht aan water opnemen, rijst één keer, en dat zou wel HEEL veel stoom zijn en erg lang duren.
Wil je makkelijk pasta maken, kook dan gewoon voldoende water om de pasta ruim onder te zetten (in de waterkoker) en doe het met de pasta in een bak. Koken hoeft niet, gewoon wegzetten en de tijd zijn werk laten doen terwijl je de sauzen en salades maakt. Na een minuut of 15 tot 20 (afhankelijk van de pasta) is het gaar. Zo doe ik het altijd op de camping. Met (voorgekookte) rijst werkt dat ook. Daarbij moet de verhouding echter ongeveer 1:1 zijn en de rijst moet alle water opnemen. Verse rijst moet je wel eerst even koken en heeft dan ettelijke uren nodig om gaar te worden (hooikistmethode).

Toegevoegd na 1 minuut:
Aardappelen en sommige soorten 'vlees' (vis, kipfilet) zou je best prima kunnen stomen, hoor !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Iets uit een hele andere hoek: een sappan. Bedoeld om sap uit fruit te halen, wat daardoor direct houdbaar wordt, mét behoud goede voedingsstoffen.
Maar ook ideaal als sappan. Groot vergiet boven kokend water en door glazen deksel opbouw druk.
Te koop bij boerenbond, brouwmarkt etc