Hoe kan ik zelf Turks brood maken?

Ik zoek dus een origineel recept om het brood te maken. Wellicht zijn hier mensen op GV die de Turkse keuken goed kennen en dit recept met mij willen delen?

Ik heb al gezocht op internet, maar kom in de recepten onderling veel verschillen tegen.
Ik zoek dus geen Hollands aftreksel, maar een recept zoals ze het brood nu ook nog in Turkije bakken.

12 jaar geleden
in: Koken
3.4K

Antwoorden (1)

Vermeng 30 gr. verse gist met een beetje suiker en 1/4 l.
lauwwarm water. Zeef 500 gr. meel in een kom, voeg de gist en wat zout toe en meng alles goed.
Doe er nog 1/4 l. lauwwarm water bij en kneed het deeg goed met de handen tot het soepel en luchtig is en loslaat van je handen. je zult zien dat je handen heerlijk aanvoelen en droog zijn. Laat het deeg nu afgedekt op een warme plaats rijzen, ca. 20 min.
Vorm het dan op een bebloemde arbeidsplank (aanrecht) tot een platte ovalen-of ronde koek en druk deze in het midden wat platter.
Doop je wijsvinger in de olie en trek op de bovenkant een ruitpatroon. leg het brood op een ingevet bakblik en meng in een schaaltje 1 eidooier, 1theel. olijfolie en wat suiker.
Kwast hier nu het brood mee in en bestrooi het met sesamzaad.
Bak het ong. 20 min. tot het goudgeel is.

Toegevoegd na 6 minuten:
De Turken gebruiken meestal Durum bloem ervoor. Ook smeren ze vaak een schaal in met olijfolie, leggen daar dan de bal deeg in om te laten rijzen en smeren ook nog eens de bal bovenop in met olijfolie. dan gaat er een vochtige doek over en mag hij rijzen.
amc
12 jaar geleden
Steenuiltje
12 jaar geleden
Dank je wel! Heb jij op deze manier zélf het brood gebakken en gegeten? En gebruik je een klompje gist van de bakker of gistpoeder in een zakje uit de supermarkt?
Op hoeveel graden moet de oven staan?
amc
12 jaar geleden
Ik gebruik verse gist en die kan je alleen bij de bakker kopen. Ik heb het op de manier zelf gemaakt (en gegeten)die zonder olie op het rijsdeeg smeren is. De Turken doen dit vaak wel, maar ik doe het bij de eidooier en kwast het erop als het op het blik ligt. Wij vonden het in elk geval lekker bij de shoarmasoep. :)
De oven mag best heet zijn. Ik had hem op 220 graden C. staan, (bij hete lucht natuurlijk iets minder heet, ong. 190-200 gr. is dan genoeg). Ligt eraan hoe heet jouw oven is.