weet iemand een recept hoe ik bramen en aardbeien in een koek ofzo kan verwerken? liefst zo gezond mogelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.2K
anneliez
12 jaar geleden
Je kunt er ook sap, smoothies, chutney, jam van maken.
Daar staan zoveel verschillende recepten van op internet, dat het ondoenlijk is die te linken, zoveel mensen zoveel smaken.
succes
anneliez
12 jaar geleden
en mn antwoord was dus weer geen antwoord

Het beste antwoord

Hier een recept voor een aardbeien/bramen taart, met een koekbodem, in hoeverre je dit gezond vindt mag je zelf bepalen:

Koopmans Bio Tarwebloem
125 gram Bio tarwebloem
75 gram + 4 eetlepels Fijne kristalsuiker
100 gram Griesmeel
125 gram Roomboter
2 Eieren
1 theelepel Vanille-extract
mespuntje Zout
1 Vanillestokje
500 gram Mascarpone
4 eetlepels Lemoncurd
500 gram Aardbeien
450 gram Bramen
Poedersuiker

Oventemperatuur:
Hetelucht oven: 160 °C
Elektrische oven: 175°C
Gasoven: stand 3
BereidingswijzeOven voorverwarmen op 160 graden.
Vet een lage taartvorm/pie-vorm(23 cm.doorsnede)in.

Bereidingswijze:
Meng in keukenmachine bloem,griesmeel,4 eetlepels suiker,boter(koud en in blokjes)en snufje zout tot kruimels.

Splits de eieren ,eiwit wordt niet gebruikt.
Voeg eierdooiers en vanille extract toe,kneed even(1/2 min.) met de hand door tot een samenhangend geheel.
Bekleed de vorm met deeg.
Bak 15 min.of totdat de bodem goudbruin is.

Meng de mascarpone met de merg van vanillestokje,75 gram suiker en lemoncurd.Roer goed door en schep op de bodem.
Verdeel de schoongemaakte,gewassen en drooggedepte vruchten erover en bestrooi met poedersuiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Rode vruchten mascarponetaart;

Verwarm de oven voor op 175 graden C. (hete lucht 150)
Vet een springvorm 26 cm.in en bestuif met bloem.

Klop 125 gr. boter, 125 gr. suiker, 1 z. vanillesuiker en ietsje zout romig. Klop er één-voor-één 3 eieren door.
Meng 150 gr. bloem met 2 el. bakpoeder en klop het afwisselend met melk (totaal 5 eetl)door het beslag.
Strijk dit in de vorm en bak 15 min. Laat hem afkoelen.
Roer 250 ml. volle kwark, 250 ml. mascarpone,2 el. citroensap, 3-4 el. suiker en 1 z. vanillesuiker door elkaar.
Sluit de vormrand om de taartbodem en verdeel de crème
eroverheen. Verdeel de aardbeien en bramen hierover.
Meng 1 zakje Taartina met 1 el suiker en roer er 250 ml
rodevruchtensap door. Breng roerend aan de kook en laat 1 min. afkoelen.
verdeel het vanuit het midden over de vruchten.
Zet nu 30 min. in de koelkast en versier evtl met verse munt.

Snel gebakje;

Leg 1 eierkoek met de holle kant boven op een bordje.
Roer roomkaas (bijv. mascarpone) met honing en geraspte citroenschil goed los en verdeel over de eierkoek.
Vermeng de vruchten met een jam van deze soorten en verdeel over de roomkaas. Garneer met licht geroosterd amandelschaafsel.

Warm flensje met ijs en rood fruit;
Leg 2 flensjes op elkaar op een bord. Verwarm honing met
wat citroensap en giet dit over de flensjes. leg er 2 kleine bolletjes ijs op en de vruchten. Sla het flensje voor een deel eroverheen en strooi en poedersuiker over. Eet direct op!
amc
12 jaar geleden
LEKKERE COMBINATIES
Aardbeien smaken heerlijk met frambozen en/of bramen, appel, meloen, abrikozen, perzik, aalbessen en blauwe bessen. En wat is er lekkerder dan een slagroomtaart met verse aardbeien, eventueel met een scheutje kirsch of cointreau? En heel apart: aardbeien in een koude vruchtensoep. Of zelfgemaakte aardbeienjam met appel, of met rabarber of met rode bessen. Kombinaties te over.

AARDBEIENROOMKWARKTAART
Voor een grote rechthoekige vorm of grootste springvorm.
Voor het zandtaart deeg: 250g bloem, 1 ei, snufje zout, 150g boter, 100g suiker, 1 pakje vanillesuiker, bloem voor het uitrollen en de vorm. Voor het biscuitdeeg: 3 eieren, 110 g suiker, 75 g gezeefde bloem, 20 g maizena, iets citroenrasp.
Voor de aardbeien-bramen roomkwark: 16 g (8 blaadjes) gelatine, 500 g magere kwark, 2 eieren, 2 eetl grand marnier of creme de cassis of cointreau, 100 g suiker, rasp van een 1/2 citroen, 1 dl sinaasappelsap, 4 dl slagroom, 500 g aardbeien, of 250 g aardbeien en 250 g bramen.

Maak het zandtaartdeeg en het biscuitdeeg volgens uw kookboek. Bak eerst het zandtaartdeeg in de vorm op 170°C of gasovenstand 2-3 gedurende 30-40 min. Het gebak moet zandkleurig zijn. Bak vervolgens in dezelfde vorm het biscuitdeeg op 160¡C, gasovenstand 2-3 gedurende 30-40 min. De taart is gaar als het deeg veerkrachtig aanvoelt.

Maak ondertussen de roomkwark door de gelatine in ruim water te weken. Splits de eieren in wit en dooier. Roer de kwark uit met de dooiers, de likeur, 50 gram suiker en de citroenrasp. Verwarm het sinaasappelsap en los hierin de geweekte en heel goed uitgeknepen gelatine op (van het vuur af!). Voeg dit mengsel toe aan de kwarkmassa en roer het goed.Sla de eiwitten en de slagroom met de rest van de suiker afzonderlijk stijf. Schep de eiwitten en de elft van de slagroom luchtig door kwarkmassa.

Leg afgekoelde plak zandtaart onder in de springvorm, daarop de laag biscuitdeeg en daarop de helft van de lobbig geworden kwarkmassa.
Laat dit opstijven in de koelkast. Was ondertussen de bramen en aardbeien voorzichtig en verwijder het kroontje. Snijd de grote exemplaren doormidden. Haal de taart uit de koelkast en leg de helft van de
aardbeien-bramen op de kwark en dek ze af met de overige kwarkroom.
Garneer de taart met bv aardbeien-bramenjam en de resterende aardbeien-bramen en/of slagroom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eenvoudige bramentaart.

Ingrediënten:
HET DEEG
* 275 g bloem,
* 150 g boter,koud en in kleine blokjes,
* 100 g suiker,
* 2 eetl ijskoud water.

DE VULLING

* 500 g bramen,
* 80 g suiker,
* 0.5 theel gemalen kaneel,
* 3 eetl water,
* 2 eetl maizena + 50 ml water.

Ook nodig: een springvorm met 26 cm doorsnee,een cirkel van bakpapier van ca. 26 cm.

Doe alle ingrediënten voor het deeg in een kom en kneed met koude hand tot je een glad deeg hebt.
Leg het bakpapier op de bodem van de springvorm, doe ongeveer 3/4 van het deeg in de vorm en bedek hiermee de bodem en de helft van de springvormrand, doe dit gewoon met je handen.
Prik met een vork dicht op elkaar gaatjes in de deegbodem, verpak het overige deeg in plasticfolie en laat het deeg 30 minuten rusten in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 180 graden C en bak de deegbodem 10 minuten voor, haal de springvorm uit de oven en begin aan de vulling.

Doe de gewassen bramen in een pan met de suiker,kaneel en 3 eetl water. Breng aan de kook, zet het vuur laag en laat de bramen gedurende 15-20 minuten zacht koken.
Meng de maizena met ca. 50 ml koud water, schenk dit mengsel bij de bramen in de pan, en breng aan de kook.
Laat op een laag vuur alles gedurende 2 minuten indikken.

Schep de bramenvulling in de voorgebakken deegbodem. Rol de rest van deeg uit op een met bloem bestoven werkvlak en snij hiervan 8-10 repen, leg deze kruislings over de bramenvulling. Schuif de springvorm in de oven en bak de taart bij 180 graden in ca. 30 minuten gaar en lichtbruin.
Laat voor het aansnijden wel wat afkoelen want de bramenvulling dikt nog wat in.