Is het verstandig om aubergine te schillen en te zouten?

Heb 3 grote bij de super gehaald en wil die uiteindelijk in blokjes bakken volgens een recept.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
10.8K

Antwoorden (5)

Welnee, dat is helemaal niet nodig. Met de schil erom blijft de aubergine steviger. En als je tijdens het bakken kruiden toevoegt dan trekken die er uitstekend in, want het is vrij droog vruchtvlees. Zelf vind ik het erg lekker met kerrie en knoflook!
Amadea
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Inderdaad + Anders wordt het gerecht ook veel te zout, wat mij betreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vruchtvlees is juist erg nat! Net een spons: als je het uitknijpt of het met zout laat uitlekken komt er heel wat vocht uit
Amadea
12 jaar geleden
Het vruchtvlees van de aubergine, Pindakoek? Ben je misschien in de war met een courgette?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, niet in de war! Bij aubergine wordt heel vaak de tip gegeven om vooraf de blokjes/plakjes met (veel) zout te bestrooien, zodat het vocht eruit kan trekken. Dan verdwijnt met het vocht namelijk ook de bittere smaak en kunnen de kruiden e.d. beter intrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het recept wordt hetzelfde gezegd als wat pindakoek zegt. @Pindakoek, ik ben daar 'nu' mee bezig, maar wordt er dan inderdaad niet te zout?
Het kan in ieder geval geen kwaad. Is het verstandig? Als je geen water hebt om de aubergine eerst te wassen wel. Het zal wel wat slapper worden als je het bakt omdat de schil de structuur niet bij elkaar kan houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zout?
Schillen is niet nodig. Zouten ontrekt het vocht uit de aubergine en maakt het minder bitter. Dat kan je dus wel doen. Naast elkaar op keukenpapier leggen. Zout erop doen. Half uur laten liggen. Daarna met keukenpapier af doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eerst afspoelen en dan droogdeppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welnee, het zout trekt gelijk met het vocht in het keukenpapier, dus dat dep je er in een keer af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het afspoeld, ben je weer net zo ver als daarvoor. Je hoeft er ook niet veel zout op te doen.
Zout ontrekt vocht (in ditzelfde vocht zitten stoffen die de aubergine bitter doen smaken) aan de aubergine en de bittere smaak wordt minder door zout.

Schillen afhankelijk waarvoor je het gebruikt.

Aubergine goed wassen in lauwwarm water
De aubergine kan niet rauw gegeten worden.
(De stof solanine kan maag- en darmklachten veroorzaken).

Kooktip: aubergine in begneitbeslag dompelen en frituren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schillen hoeft echt niet en door de schil behouden ze ok meer hun vorm. Zouten wel, want zout onttrekt vocht en dan worden de blokjes ook niet zo pappig.
Je wast de aubergine en snijdt hem in flinke dobbelstenen.
Doe ze in een vergiet en bestrooi ze met zout om het overtollige vocht te verdrijven. Laat ze een half uurtje zo liggen en spoel ze dan af.
Dep ze daarna goed droog met keukenpapier.
Bak ze vervolgens hooguit 5 min. want ze zijn zo gaar.
Indien je dus uitjes, kappertjes,tomaten, olijven als tomatensaus erbij wilt maken ( dit moet wel ½ uurtje pruttelen, doe dan de aubergineblokjes nog niet erbij, maar bak ze even apart en neem voldoende olijfolie want aubergine absorbeert behoorlijk. Laat ze dan uitlekken en doe ze dan pas bij de andere pan als de saus al bijna klaar is.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bak ze 5min? het recept geeft aan eerst 5-10min totdat het opgenomen olie weer een beetje wordt vrijgegeven en daarna nog 30min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet nodig. Ze zijn zo gaar... Je kan er ook lekkere ovenschotels mee maken.
amc
12 jaar geleden
30 minuten bakken? Niet doen, is helemaal niet nodig en ik denk ook niet zo lekker . De tijden voor aubergine;
Koken ; 5 min.
roerbakken ; 5-8 min.
magnetron; 7 min.
grillen ; 4-5 min.
smoren ; 20 min.
stomen; ca. 8 min. Je kunt ze evtl. ook voor het bakken 2 min. blancheren. Dan is in elk geval het giftige stofje 'solanine' verdwenen waardoor je ze niet rauw mag eten. Je kunt er dan al zorgeloos van genieten.