waar wordt haaienvinnensoep van gemaakt?

Toegevoegd na 10 minuten:
Men zegt dat in Nederland de soep niet echt van haaienvlees wordt gemaakt, om dat dat te duur is. Maar waarvan dan wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
30.7K

Het beste antwoord

In het algemeen staat op de chinese menukaart bij de voorgerechten onder soepen " Hai Fin". De meeste mensen denken dan dat dit "Haaienvinnen soep " betekend. Dit is volkomen onwaar. Hai Fin betekend heel eenvoudig "eiersoep".

Het is een op smaak gemaakte groenten of kippe bouilon die ei slierten en soms wat stukjes gesneden kip bevat en gebonden is met tapioca of aardappelmeel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

haaienvinnensoep
` haai - en - vin - nen - soep de -woord een Chinese soep, oorspronkelijk van haaienvinnen gemaakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt op de zeeen nog steeds gejaagd op haaien hiervan worden de vinnen afgesneden en deze dieren worden levend weer in het water gegooid. Dit wordt gedaan om de behoefte aan haaienvinnensoep te bevredigen. Een vrede manier om beesten te laten sterven ze kunnen niet meer zwemmen dus gaan een vreselijke dood tegemoet.

Toegevoegd na 6 minuten:
hier een recept voor de soep zonder haaienvinnen

Toegevoegd na 8 minuten:
En ook een link over de moord op haaien
http://roggesteun.blogspot.com/2011/01/haaievinnensoep.html
12 jaar geleden
De namaak haaievinnesoep wordt gemaakt met eiwitten. Als je die door een zeefje heen in kokende (kippen)bouillon giet krijg je hetzelfde effect.
Amadea
12 jaar geleden
De originele haaievinnensoep wordt hier gemaakt van kippenbouillon met een vulling van kleine stukjes kipfilet of stukjes surimi (krab) ook kunnen er garnaaltjes in of bij.
De soep kan iets gebonden worden met wat bloem of maizena en de sliertjes krijg je erin door enkele eiwitten door een zeef te laten lopen in de pan die wel van het vuur moet zijn. Zo gaart het eiwit in de hete vloeistof in de vorm van dunne witte sliertjes.

Toegevoegd na 13 minuten:
De kipfilet moet goed gaar (bijna droog )worden en dan in dunne sliertjes getrokken worden en het binden moet met maar weinig maizena. Het beste is de soep, terwijl hij kookt, al roerend met wat maizena aangeroerd met een beetje water, lichtjes te binden. Hij moet niet dik worden maar een beetje slijmerig aanvoelen. gekruid kan hij worden met wat gemberpoeder, ketjap asin en peper.
Je moet het ei erin doen als de soep niet meer op het vuur staat en je kunt ze ook klutsen en- terwijl je voortdurend in een rustig tempo- met een garde in de soep klopt, de geklutste eieren in een dun straaltje toevoegen.
Blijf dan kloppen tot het ei gestold is en je sliertjes hebt gekregen.
amc
12 jaar geleden
Dit zegt Wikipedia: Haaienvinnensoep:

Soep van haaienvinnen en kip gemaakt, maar in Nederland (in de minder dure restaurants) is het een slijmerig gebonden kippensoep met eiwit erdoorheen, die zogenaamd de haaienvinnen moeten voorstellen. Soep met echte haaienvinnen is er doorgaans wel in restaurants, maar vaak onder een andere naam, bijvoorbeeld Chinese Haaienvinnensoep. Deze zijn echter tamelijk duur en er moet vaak langer op gewacht worden, omdat de haaienvinnen nog ontdooid moeten worden.
Bronnen: