bestaat er pizza die gezond is?---zo ja hoe maak je die?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.8K

Het beste antwoord

Elke kant-en- klare pizza die je koopt is ongezond. Veel vet en vaak conserveringsmiddelen e.d. die hem ook houdbaar houden. Vooral de Amerikaanse pizza's zijn verre van echt gezond.
De enige pizza die gezond kan zijn is die pizza die je zelf maakt. Het liefst ook nog van eigen deeg, want ook die kant-en-klaar gekocht is, is niet zo gezond als je eigen deeg. Zelfs de groenten die je gebruikt om te beleggen zijn al verser en gezonder omdat ze niet lang van tevoren gesneden zijn. Vers is altijd het gezondst, want dan zitten er de meeste vitamines nog in. Hoe langer gesneden groente wacht voor het verwerkt wordt, hoe meer de vitamines vervliegen.

Gezond pizza idee;
Meng een kop volkorenmeel met zo'n zelfde kop lauwwarm water, een beetje zout, een lepel olijfolie, een scheutje water en wat gist. Kneed hier deeg van en laat dit een uur staan op een tochtvrije warme plek en afgedekt. Rol dit deeg uit tot een bodem die niet dik hoeft te zijn.
Als de bodem klaar ligt maak je de saus;
Pureer gezeefde tomaten (blik) samen met het sap met de staafmixer. je kunt ook verse nemen maar hebt dan wel meer pitjes. Doe hier naar smaak verse gehakte basilicum door en doe er dan nog kruiden door als oregano en rozemarijn. Verwarm de oven vast op 230 graden voor, hete luchtoven kan op 180 graden.
De saus hoeft niet eerstverwarmd te worden, dus smeer die nu op de bodem zo dicht mogelijk tot de rand zodat overal saus is.
Beleg hem nu met magere dingen.
Beleg hem bijv. met mozarella, een goed uitlopende magere kaas, en doe er magere ham, rode uitjes, champignons, tonijn, stukjes gegrilde pittig gekruide kipfilet en olijven op. Salami is weer erg vet nl.dus beter niet als het echt gezond moet zijn. Je kunt hem zo royaal beleggen als je zelf wilt en zelfs dubbelklappen als je je eigen Calzone wilt maken.
Schuif hem dan zo'n 20 - 30 min. in de oven. Houd hem wel in de gaten dat hij niet te donker wordt, anders even afdekken met aluminiumfolie.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (2)

Ja, dat bestaat.

Je neemt ingredienten die passen in jouw voedingspatroon, die combineer je smaakvol op een pizzabodem die ook weer gezond moet zijn voor jou, en daarvan zorg je dat het op de juiste manier verhit wordt zodat het niet aanbrandt maar wel gaar is.

Gezond is iets dat per individu verschilt: de ene persoon moet glutenvrij eten, de andere zoutarm, de derde mag geen suikers hebben. Maar in de juiste samenstelling en hoeveelheden zijn deze stoffen voor anderen weer goede voedingsbronnen.

Dus er is geen recept te geven voor een gezonde pizza voor iedereen, wel is dat individueel te bepalen.

Het enige dat voor iedereen geldt is dat de pizza (ook de bodem) niet aangebrand mag zijn, want dat verbrande deel bevat in de regel polycyclisch aromatische koolwaterstoffen, en die zijn bij uitstek ongezond.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met gebuild meel (85 % gezeefd volkoren meel) of bloem kan het prima, gebruikten we bij de catering ook. eko-bloem is nog net iets beter :)
Ja hoor, een pizza is toch eigenlijk alleen maar een bodem van deeg met allerhande spullen er op.

Je kunt pizzadeeg kopen, kant en klaar of zelf uit te rollen.
Moet je even op de verpakking kijken wat er in zit.

Je kunt een pizzabodem makkelijk zelf maken.
Hier is een recept, in de bron. Bloem kun je vervangen door volkorenmeel of ander meel.

Beleg: beetje magere kaas, veel ui, paprika en andere groenten. Misschien wat vis.
Als ingrediënten op een pizza kan zo ongeveer alles.
Hoe Italiaans wil je het hebben? Wat vind je lekker?
Om een echte smaak van pizza te behouden, is het wel goed om zuiderse ingrediënten te gebruiken; tomaten, uien, aubergines, courgettes, paprika, pepers,artichoc, champignons, ...
En natuurlijk zijn ook de kruiden belangrijk om die echte Italiaanse pizza tot zijn recht te laten komen. Italianen gebruiken heel veel oregano op de pizza’s en dit geeft ook die typische geur op het moment dat de pizza in de oven staat.