Wat is een goede verhouding voor chocolade ganache?

Ik maak wel eens chocolade ganache voor in taarten, maar ik kom allerlei verschillende verhoudingen tegen, variërend van (chocola:slagroom) 4:3 tot 3:4.

Welke verhouding gebruiken jullie en wat bevalt het beste om een lekker stevige, luchtige ganache te krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Het beste antwoord

Zou zelf zeggen 3/2 dat is bij chocolade een prima combinatie. Anders overheerst de Ganache.

Succes!

Maar gaat jou wel lukken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Benodigdheden :

- 250 gram chocolade. ( pure chocolade van verkade als er maar meer dan 50 % cacao gehalte in zit )
-250 ml slagroom.
- 3 of meer eetlepel van een likeur bv Bacardi ( hoeft niet perce likeur door te doen )
Hoe te maken :

Stap 1 : doe de chocolade in kleine stukjes, even door de blender is wel zo snel, en daarna in een glazen kom.
Stap 2 : de slagroom aan de kook brengen en daarna over de chocolade gieten en met een garde goed roeren.
Stap 3 : Als alles is gesmolten dan bv 3 eetlepels likeur door gooien. ( hoeft niet perce ) en mag naar smaak.

Stap 4 : laten afkoelen, ik zelf laat het ongeveer 2,5 uur afkoelen, ik zet het op een koele plek bv de garage, wel ga ik elk half uur kijken naar de gewenste dikte, ook elk half uur even door roeren. Als je hem heel dik wil dan kan je langer wachten maar als je hem vloeibaar wil dan kan je het sneller gebruiken, het ligt ook aan het weer hoe snel het gaat, als het vriest dan gaat het soms sneller dan 2,5 uur.

En dan kan je met een jus lepel de chocolade ganache over je taart gieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij zegt dus 1:1 met extra vloeistof... Maar aan je omschrijving van de verdere verwerking te zien, bedoel je icing. Ik zoek de vulling, de opgeklopte versie. Ik weet niet of deze verhoudingen ideaal zijn om op te kloppen.
Amadea
12 jaar geleden
Mariejose heeft het vermoedelijk dan ook nooit zelf gemaakt, ze heeft alleen het recept gekopieerd.....
Ik neem altijd 3 dl. slagroom en verhit dit in steelpannetje tot net aan de kook. zet dan het vuur uit en roer er dan beetje voor beetje 300 gr. pure chocolade of melk chocolade in kleine stukjes doorheen. De pan en room zijn warm genoeg om de choco te laten smelten.
Gebruik ik witte chocolade dan neem ik ca. 130 ml. slagroom bij 300 gr. witte chocolade.
Ik gebruik de ganache het meest om een taart mooi glanzend mee te overgieten. Als ik hem met een creme vul bijv. is het het mooist om iets te laten afkoelen en in een spuitzak te doen en dan langs de rand van de helft die je gaat vullen een rand ganacht te spuite en daarbinnen de vulling te doen, de andere helft er weer op en de zijkant nu met de afgekoelde ganache te besmeren die nog redelijk vloeibaar is. Iets laten opstijven en dan de taart op een rooster zetten met een groot plat bord/schaal eronder en de rest ganache er vanaf het midden van de taart overheen laten lopen naar beneden.
Hij moet dan wel nog vloeibaar zijn maar wel iets afgekoeld.

Als je er een vulling mee wilt maken, moet je hem eerst af laten koelen en dan met de mixer weer opkloppen zodat hij weer wat dikker en romiger wordt.
amc