champignons uit de oven, hoe maak je dat nu echt lekker?

laatst weer in een restaurant champignons met kaas uit oven gegeten zo lekker, maar bij mij is het soppig en vies. wie weet een goed recept??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
14.1K

Antwoorden (7)

voor je de champions in de oven doet niet wassen, ze nemen vocht op vandaar de drap...
veeg ze schoon, het zand eraf en verder niets, dan berieden zoals je al had gedaan, dan is het geen zwembad als je ze uit de oven haalt...

Toegevoegd na 39 seconden:
berieden moet bereiden zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, paddestoelen schoonvegen! Niet wassen.
Ik maak dit zeer graag en vaak.

Je moet een oven grill combinatie gebruiken! Grote paddestoelen nemen (van die flappen, hoe heet 't ook alweer) vind ik zelf het lekkerst, met kastangechampignons 1x door de helft gesneden ertussen.

Oven+grill verwarmen, paddestoelen insmeren met een beetje olijfolie, op een rekje met aluminiumfolie leggen en even goed grillen op het hoge rekje vlak onder je grillelement, niet kapotgrillen maar wel zo dat ze een beetje uitgedroogd zijn. Dan haal ik ze er weer uit, en doe er lekker veel behoorlijk pittige franse of italiaanse(?) kaas overheen te doen, zoals gorgonzola en Le Rustique, en ook een klontje mozzarella kaas. Daaroverheen gooi ik dan reepjes bacon. Daaroverheen snipper ik lekker veel verse basilicum en vooral verse bieslook! Voor de pittigheid.

Dat geheel zet ik weer flink in de grill. De vette kaas trekt dan helemaal in de uitgedroogde paddestoelen en de bacon wordt krokant. (Ik weet niet hoe lang, gewoon door het raampje kijken hoe het met de kaas over de paddestoelen gaat.

Daarna eruit halen, verse sla eroverheen (je kunt de sla ook even mee laten knisperen in de grill, maar dat vind ik zelf niet zo lekker) en schijfjes tomaat.

Zeer makkelijk gerecht, maar LEKKERRRRR niet te geloven. Ik snap je helemaal! :)

Dit recept is overigens 100% door mijzelf in elkaar bedacht. Ik varieer graag wat met de kaasjes en de kruiden maar bovenstaande doet 't het best bij anderen.

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik heb er trouwens ook een keer van die troebele rode wijn overheen gedruppeld. Dan wordt de smaak nog veel voller!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die flappen... Bedoel je oesterzwammen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mjammie dat klinkt lekker, ga ik zeker eens proberen +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fluppies
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, oesterzwammen inderdaad!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat beschrijf je zó goed, eh, ik durf het bijna niet te vragen, maar mag ik eens komen proeven ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kom vooral eten! Mijn harmonica is in C, wat is jouw stemming? :)
Ik kan je nog een tip geven, gebruik goeie champignons. Klinkt simpel, maar sinds ik (door toeval) een keer champignons bij een goede groentewinkel heb gekocht komen de blauwe plastic bakjes uit de supermarkt niet meer mn keuken in. Ik had ze in een saus verwerkt en de champignons smaakte nog sterk naar waar ze naar horen te smaken. Echt lekker, dat had ik nooit zo geproefd bij de supermarkt kwaliteit. Ik ga er van uit dat een restaurant ook goeie kwaliteit inkoopt, en dat proef je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist vanmiddag was op RTL4 het programma "Jamie's 30 minutes meals".
daar zaten deze keer champignons uit de oven bij.
oogt heel eenvoudig en erg lekker. als de link werkt zou je eens kunnen kijken.

of anders even zoeken bij www.rtlgemist.nl en dan bij vandaag, 14mei.

Toegevoegd na 1 dag:
in Nederland werkt de versie op youtube niet, maar in andere landen wellicht wel, het de uitzending met de naam:
'Jamie's 30 minutes meals' Steak Sarnie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij doen meestal voetjes er uit halen en goed wassen. voordat we de oven in doen champignons op ze rug leggen en zout erover doen en wachten tot dat er champignons gevuld is met vloeibaar spul. Hmm lekker! Vooral met kastanje champignons...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf maak ik ze vaak als volgt;

Ik gebruik het liefst kastanjechampignons of gemengde bospaddestoelen, maar het kan natuurlijk ook met gewone witte champignons.

Borstel de champignons schoon of wrijf ze even schoon met keukenpapier. Doe wat olie in een koekenpan en fruit hierin fijngehakte knoflook op niet te hoog vuur goudbruin.
Voeg de plakjes of kwarten paddestoel toe en maal er peper en zout over.

Intussen heb ik de grill voorverwarmd en kluts nu 2 eieren met een beetje melk en wat zout. Leg er nu sneetjes brood in en laat het brood de eimix absorberen.
Doe een klont boter in de koekenpan en bak hierin de broodjes lekker bruin. Net als wentelteefjes maar dan heet het French toast. Leg de broodjes nu op een rooster en leg er een plakje ham op waar je vervolgens de gebakken paddestoelen oplegt. Strooi er flink grof geraspte kaas over en zet ze onder de grill tot de kaas begint te lopen. Heerlijk als ze nog heet zijn!
Zo vind ik champignons zelf het lekkerst. Ik zou zeggen probeer het eens met een koel glas witte wijn of rosé
Ik weet zeker dat je dan verkocht bent!
amc
12 jaar geleden
gemakkelijk en zo lekker
Dit heb je nodig:
6 middelgrote champions
75 gr ricotta
50 gr parmezaanse kaas, geraspt
1 plakje rauwe ham, in stukjes
2 el platte peterselie, gehakt
1 el basilicum, gehakt
1/4 tl tijm
olijfolie
zout en peper
Zo gemaakt:
Verwarm de oven voor op 180 graden. Vermeng de ricotta met de parmezaanse kaas, rauwe ham, peterselie, basilicum en tijm.
Kruid met zout en peper. Vul de champions met het mengsel en zet ze in een met olijfolie ingevette ovenschotel
Kijk naar de andere recepten, bij de bronnen, heerlijk!
smakelijk