Hoe bak je pannekoeken?

Het is mij nog nooit gelukt pannekoeken te bakken. Ik ben geen sukkel in de keuken, ik kan echt van alles klaar maken. Een eitje of een omelet bakken lukt me wel, maar pannekoeken niet, waarom niet?

Weet iemand een trefzekere manier om pannekoeken te bakken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
10K
paulus811
12 jaar geleden
Wat gaat er mis dan? Te gaar, te zwart, te hard, te zacht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha Widar! Je hebt het echt gedaan! De vraag stellen hoe je pannenkoeken moet bakken! Wat goed!
Ik zie het nu pas, en er staan al zoveel goede antwoorden dat ik neit weet of ik er nog wat aan toe te voegen heb.
Ik zal eens kijken.
In elk geval: succes met bakken!

Het beste antwoord

Koop een pak kant en klaar pannekoekmeel.

Die heb je van alle merken en soorten.
Vaak is dat spul waar alleen maar melk of alleen maar water bij hoeft, heel goed te doen.

Hier wordt het op een film helemaal goed voorgedaan met oma's pannenkoekenmix van Koopmans.
Bekijk de bakfilm pannenkoeken en zie hoe je zelf de lekkerste pannenkoeken bakt.
http://www.koopmans.com/recepten/koopmans-recepten/pannenkoeken/omas-pannenkoeken/

Wil je het helemaal zelf doen.
Voor ongeveer 8 pannenkoeken

200 gram tarwebloem
mespunt zout
2 eieren
1/2 liter melk
ca.50 gram boter
eventueel 1 eetlepel suiker voor zoete pannenkoeken

oer de bloem met een mespunt zout door elkaar. Maak een kuiltje in het midden en breek de eieren er boven. Voeg 2 dl. melk toe en roer dit alles met een garde of een mixer tot een glad beslag. Voeg al roerend de rest van de melk toe. Laat het beslag 30 minuten rusten. Verhit een klontje boter in een pan met anti baklaag en schep met een soep opschep lepel het beslag in de pan en laat het beslag alle kanten uitvloeien,door de pan scheef te houden. Bak de pannenkoeken op een halfhoog vuur aan beide zijden licht bruin. Houd de pannenkoeken warm op een bord op een pan met kokend water
Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat met dat kant-en-klare meel lukt me dus niet. Maar ik zal je filmpje eens bekijken morgen of zo. De rest van je antwoord ga ik ook wel onthouden, want ik hou er wel van om het zelf te doen (wel zo gezond meestal).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker all-round antwoord. Kant-en-klaar en doe-het-zelf, plus instructiefilm.

Andere antwoorden (13)

goeie maten nemen desnoods eierpannenkoekenmeel (leuk scrabblewoord)
hete pan,.... boter
de eerste mislukt meestal
maar daarna moet het wel goed gaan ;)
maar ja
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de eerste mislukt is geen probleem. Dat vond ik als kind de lekkerste! Maar toch zie ik hier geen oplossing voor mijn probleem in...
Tegenwoordig zijn er heel handige kant en klare flesjes te koop waar je alleen nog water moet toevoegen. Goed schudden.

Je doet eerst een klein klontje boter in de pan en dan giet je het beslag in de pan. Je zorgt dat de bodem bedekt is met het beslag, niet te dik. Het vuur moet je niet te hoog opzetten anders brandt het heel snel aan.
Je ziet de bovenkant vanzelf droog worden en dan kun je de pannekoek omkeren (of omhoog gooien als je handig bent) als de ander kant ook bruin genoeg is, dan is je pannekoek klaar. Eet smakelijk!

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kunt natuurlijk ook variaties maken, (als de naturel pannekoek lukt) met boterhamspek, appel of rozijnen.
Spek bak je eerst beetje aan en dan doe je het beslag er over heen. Het beslag giet je uit het flesje. Kans dat dit mislukt is klein, want zelfs mijn zoon bakt hier zijn pannekoeken mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bak ze op gewone Tefal pan doe boter op en daarop pannekoekdeeg.
Maar je hebt ook pannen speciaal voor pannekoeken te bakken.
Succes :)

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik koop ook pannekoekmeel is simpel ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een elektrische kookplaat hebt gebruik dan niet een te grote koekenpan! Anders wordt de pan niet heet genoeg en mislukken je pannekoeken. Ik praat uit ervaring ;-) Ik bak alleen nog maar kleine pannekoekjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je elektrische kookplaat moet natuurlijk wel net zo groot zijn als je pan, maar dan is het bakken van grote pannenkoeken op een elektrische kookplaat echt geen probleem.
Pannenkoeken recept Dit is nou eens een echt simpel recept;
ok het is iets moeilijker als eieren
koken ;) Je kunt de kant en klaar
gemixte pakken pannenkoeken mix
kopen maar het kan ook gewoon met
bloem, is wat goedkoper.. Maak je eigen pannenkoeken beslag en bak
vervolgens de lekkerste pannenkoeken
met die makkelijke recept. Ingrediënten voor het beslag: - 500 gram Tarwe bloem
- 2 eieren
- zout
- 0.9l melk
- boter of olie om de pannenkoeken in
te bakken Bereidingswijze: Doe de tarwebloem en de helft van de
melk in een grote kom en klop met een
garde tot een gladde stevige massa.. Als de klontjes weg zijn kun je de eieren
en de rest van de melk er langzaam
bijgieten; snuf zout erbij en we kunnen
bakken! Zorg voor een goeie stevige en vooral
HETE koekenpan, klontje boter erin en
schep met een pollepel wat beslag in de
pan, waarna je met een losse pols het
beslag over heel de pan kan verdelen. Eet smakelijk. Tip: bak ook eens pannenkoeken met
ontbijtspek. Erg lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er van uit dat het beslag niet het probleem is.

(ik gebruik altijd Koopmans meergranen beslag, volgens de gebruiksaanwijzing bereid (en bijgekruid met van alles))

Ik gebruik voor pannenkoeken een tefal pannenkoekenpan, met zo'n laag randje. Als het beslag klaar is de pan op het vuur zetten, driekwart vuur (de hoogte van het vuur verschilt per fornuis, dit moet je experimenteel vaststellen) van een grote pit. Olie in de pan en wachten tot de olie goed heet is.

Als de olie heet is de pan even van het vuur nemen en pakweg een soeplepel beslag in de pan draperen. Even met de pan bewegen tot het beslag zich gelijkelijk over de bodem verdeeld heeft en de pan weer op het vuur zetten.

Als de bovenkant er droog uitziet de pannenkoek omdraaien (draai het vuur 'iets' lager) en nog even kort afbakken.

Als het je lukt om drie pannenkoeken achter elkaar goed te krijgen kun je gaan experimenteren met extra ingrediënten.

Overigens, in tegenstelling tot wat men roept over warmhouden op een bordje boven een pan met (kokend) heet water, verdient het de aanbeveling elke pannenkoek direct na het bakken op te eten, hij is dan het lekkerst. (Bovendien eet je dan minder snel te veel pannenkoeken.)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is zeker niet verkeerd, maar ik heb toch mijn eigen versie erbij gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat deden we vroeger ook 't liefst ja, gelijk mams pannekoeken opeten zodra ze uit de pan kwamen.
Eigenlijk zijn er maar 2 punten waardoor het mis kan gaan:
het beslag en de toebereiding.
- voor het beslag neem je of kant en klaar besalg en volg de aanwijzingen of je neemt ca. 500 gram meel, 3 eieren, 500 ml melk en 400 ml water (of bier), een scheutje olie en 2 theelepels zout. Alles goed mixen. klaar.
- voor het bakken neem je olie of boter in de pan en laat deze goed warm (heet) worden (de pan mag net dampen), dan doe je het beslag erin. Niet te dik, dun is vaak beter. Gelijkmatig verdelen en op 3/4 vuur laten staan totdat de hele bovenzijde droog is (dat is het belangrijkste!). Dan kun je de pannenkoek eenvoudig omdraaien. Afhankelijk hoe bruin de onderzijde is, kun je het vuur een beetje aanpassen. Is de pannenkoek aangebrand, moet je de pan eerst schoonmaken voordat je volgende bakt, anders mislukt deze ook. Te vroeg omdraaien en de pannenkoek breekt.

Een pan met anti-aanbaklaag is natuurlijk een stuk eenvoudiger dan een stalen pan. Heb je alleen een door-en-door stalen pan, is het een stuk lastiger alleen maar goede pannenkoeken te bakken. De pan en olie moet goed heet zijn voordat het beslag erin gaat, maar dan moet ook het vuur gereduceerd worden, anders bakt hij aan. Bij de volgende pannenkoek moet je evt. de pan weer 'voorverwarmen' voordat het beslag erin gaat. Als je niet veel kookt en bakt, neem dan een tefal of andere anti-aanbaklaagpan. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je wel een punt aangesneden wat bij mij een probleem is denk ik: hoeveel beslag doe je precies in de pan? Is er een bepaalde maat voor? Bijv. een juslepel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, en ik heb ook alleen maar een stalen pan om ze in te bakken. Ik heb wel een anti-aanbak, maar die is krom, dus daar bak je geen pannekoeken in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bier doe je in oliebollen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bier kan ook in het pannenkoekbeslag; om dezelfde reden: ze worden er luchtiger van. Een kleine of niet helemaal volle soepopscheplepel voor een normale/grote pan. Die stalen pan is wel een uitdaging. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heel belangrijk is bij de koekenpan: nooit afwassen met zeep/afwasmiddel. Want dan blijft het beslag 'plakken' en kun je de pannekoek niet heelhuids omdraaien.
(Na gebruik wrijf je de pan goed schoon en droog met keukenpapier, zo nodig afspoelen onder de heetwaterkraan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beslag moet de bodem bedekken en niet veel meer, anders duurt het lang voordat de pk gaar is (en dat kun je zien aan de bovenkant, die moet 'droog' zijn) en is de onderkant verbrand.
Mijn tip is vooral het bakken; ik neem aan dat je het beslag wel voor elkaar krijgt. De pan goed verhitten met een laagje olijfolie en deze ook goed verhitten, olie laten walsen ( even door de pan heen laten gaan ) en de olie dan uit de pan in een schaaltje doen .
Beslag in de pan en pannenkoek bakken. Bij de volgende pannenkoek, olie uit het schaaltje door de pan heen en weer eruit en enz. enz.
Zorg dat de pan op temperatuur blijft, niet op de hoogste stand, succes verzekerd.
Bronnen:
12 jaar geleden
Ikzelf doe altijd een beetje (olijf)olie in het beslag. Bakken doe ik ook in olie, krijg je niet zo'n walm in je keuken. Je kunt het beste het vuur niet te hoog zetten en dan maar een dun laagje beslag in de pan gieten. Ook kan het zijn dat je pan een beetje oud is en de anti-aanbaklaag versleten is, dan kun je ook niet zo'n goeie pannenkoeken bakken. Er zijn speciale pannenkoekenpannen te krijgen, en die zijn ook makkelijk als je de pannenkoek om moet draaien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenstaande methodes voor het maken van het beslag zijn allemaal goed, al zou ik zelf niet kiezen voor kant-en-klaar beslag.
Wat helpt om een soepel beslag te krijgen is om er een scheutje (zonnebloem) olie door te roeren. Daardoor kleeft de pannenkoek minder aan de pan en is het omkeren gemakkelijker.
De bereiding wordt ook al helder beschreven.
Je kunt zowel speciale (vloeibare) bakboter als zonnebloemolie gebruiken. Bakboter bakt iets sneller aan en walmt wat meer.
Domtic vermeldde dat het op 2 punten mis kan gaan: het beslag en de toebereiding.
Ik wil daar nog een derde aan toevoegen: de PAN.
Veel pannenkoeken mislukken omdat er een te oude pan wordt gebruikt. Je moet een (pannen)koekenpan gebruiken met een goede antiaanbaklaag. Heel belangrijk, want anders blijft (een deel van) je pannenkoek aan de pan kleven en kun je hem niet goed omdraaien.
En ja, het werd al genoemd: na het bakken direct opeten! MMMM
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het belangrijkste is een goede bodem in de pan en goed heet laten worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een goed beslag hebt.
Dan gebruik je een niet al te versleten pan. Doe een beetje zonnenbloemolie en doe een beetje boter. Geen idee waarom deze samenstelling juist goed is maar, werkt wel goed. Verder een beetje met vuur ''spelen'' en gebruik een pollepel om de pannenkoek om te draaien.