Is een elektrische bbq een goede vervanger voor de houtskool bbq?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
7K

Het beste antwoord

wij hebben zelf zo'n grote op gas,ook ideaal,die kun je ook in warmte regelen,eronder liggen dan van die lavastenen.
We gebruiken ook die alu -schaaltjes,voor het vet op te vangen,deze zou je niet mogen gebruiken op een electrische,tenminste dat zeggen mijn ouders die hebben een electrische.
maar ons bevalt de gas prima,die kun je overal in tuin neer zetten,zelfs ergens anders meenemen,zonder dat je moet zoeken naar een electra-aansluiting.
We zijn ook afgestapt van houtskool ivm de rookontwikkeling en zoon met astma,hij zat dan constant te hoesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wij hebben er ook 1 en ik ben erg tevreden! Je kleding gaat minder stinken, bbq is snel warm en vlees is snel klaar. Ideaal! Het enige wat echt anders is, (wat ik niet mis omdat ik er niet van hou) is de typische smaak van kool in je vlees. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dan is het geen BBQ meer maar een grillplaat. De BBQ voegt extra smaak toe vanwege de rook ontwikkeling, wat de BBQ de BBQ maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan moet je wel met echt hout bbq-en want van kooltjes komt geen extra smaak.
escape
13 jaar geleden
Ook als je boven hout BBQ't moet je minstens een half uur wachten met het vlees erop leggen totdat je gloeiende kooltjes hebt. En die voegen geen smaak meer toe.
paulus811
13 jaar geleden
Ik heb ooit een blinde test gezien door verstokte bbq-ers waarbij men zowel vlees van een electrische als houtskool bbq te eten kreeg. Het verschil is niet te proeven, men raadde de juiste bbq net zo vaak als men het mis had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Testen zijn alleen van toepassing indien ze wetenschappelijk onderbouwd en bewezen zijn. Ik neem aan dat deze 'onafhankelijke' test door de producent van electrische barbecues is uitgevoerd? Dan zit er altijd een luchtje aan :-p Rook van bepaald hout geeft altijd een specifieke smaak af aan het vlees en dat is precies wat een electrische variant mist, een smaakverbetering/toevoeging.
paulus811
12 jaar geleden
Het was een Duits consumentenprogramma, soort Kassa (exacte naam ben ik vergeten). Sommige houtsoorten voegen inderdaad smaak toe, maar 99% van de Nederlanders barbecued met alleen kolen en/of briketten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die stinkwalm geeft alleen maar een vieze bijsmaak aan het vlees. Maar als jij dat lekker vindt, over smaak valt niet te twisten.
Het is een uitstekende vervanger. Je moet de verhalen niet geloven dat de kooltjes smaak toevoegen aan je vlees. In de smeulende kooltjes waar je je vlees op moet grillen zit niets meer dat enige smaak toe kan voegen (lees de consumentengids van deze maand)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies, de kooltjes met smaak is een fabeltje.
Je kunt wel van de aanmaakblokjes extra smaak krijgen (EN DIE IS GEWOON VIES)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
escape
13 jaar geleden
Aanmaakblokjes zijn zeer smerig om op te BBQ-en...
paulus811
13 jaar geleden
Een houtskoolbbq leent zich wel beter om geurmiddelen zoals kruiden of hout als smaakmaker toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar geur aan zit heeft smaak.. een elektrische grillplaat komt geen geur vanaf en van houtskool wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en waarom krijgt gerookt vlees dan een betere smaak als rook niets doet?
paulus811
12 jaar geleden
Als je houtskool rookt, doe je iets verkeerd. Houtskool moet gloeien, niet roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar rook is is vuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kooltjes geven geen smaak?, mag jij mij uitleggen waarom ze dan in sommige restaurants een houtskoolgrill hebben ;)
ik bedoel het is niet goedkoper, is niet handiger, niet schoner, niet veiliger, en ook niet duurzamer, dat is voor de smaak ;)
geloof je me niet, dan nodig ik je uit om een keer spareribs te bestellen bij restaurant hertog jan in veghel. ga gerust mee, en wees niet bang, ik betaal de ribs, het gaat hier alleen om mijn punt duidelijk te stellen, kijk een mening geven over dat jij vind dat het geen smaak geeft is iets anders als mijn beroep te beledigen en te zeggen dat ik onzin vertel. dus als ik zeg dat je een gesneden knoflook in een open bakje in de koelkast leg, en dan ergens anders in die zelfde koelkast een open bakje met een gekookt eitje leg dat die smaak van de knoflook in dat eitje trekt is dat ook onzin? want ga je gang laat het 1 dag liggen en alles in je koelkast smaakt naar knoflook!
Ja, zie ook de bovenstaande antwoorden. Wat ik het grootste voordeel van de elektrische bbq vind, is dat je op je balkon kun bbq-en zonder dat je buren last hebben van de rookontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij ligt het aan de verwachting die je hebt van een bbq. Verwacht je een avondje lekker buiten koken, goed vlees en niet te veel troep? Dan zou ik voor de electrische gaan. Ikzelf hou juist van het hele ritueel rondom het aansteken, wachten en beoordelen wanneer hij op temperatuur is, achteraf de sate-stokjes verbranden enz. Dan kan niets natuurlijk een houtskool bbq vervangen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik een prima antwoord. Electrisch voor het makkelijke, houtskool voor het avontuurlijke fikkie stoken. Tenslotte schuilt in ieder mens een latente pyromaan.
Plusje van mij.
Ik gebruik ook al jaren een electrische bbq, en dat bevalt prima. Het rookt en stinkt niet en een electrische bbq is ook beter te regelen. Vlees wordt mooier egaal bruin ipv dat het verbrandt. Dat is dus ook weer beter voor de gezondheid, want verkoolde stukjes aan het vlees zijn kankerverwekkend. Als er wat vet uit druipt, heb je niet gelijk een grote vlam zoals bij hout. Helaas gaat nog steeds het broodje-aap verhaal rond, dat vlees van een houtskoolgrill meer smaak heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij barbecue-en vrij vaak en doen dat met gewoon hout. Als je het goed doet verbrandt er niks en het ligt aan het soort hout of je er een lekkerdere smaak van krijgt. Natuurlijk ook aan de kruiden die je gebruikt of een eventuele marinade.
Als er vet op het gloeiende hout valt, spuit mijn man gewoon een straatje water met de plantenspuit en dan gloeit alles gewoon weer verder zonder vlammen. De vlammen laten de gerechten verbranden, maar het gloeiende hout of houtskool niet.
Wij wonen buiten, maar als je in de stad woont kan ik me voorstellen dat je liever gas of elektrisch gebruikt. Maar als je eten verbrandt rookt en stinkt het net zo erg, dus je moet evengoed oppassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape zit helaas fout, waarschijnlijk heeft deze meneer een elektrische bbq thuis, en heeft hij verder niks met koken van doen.
jammer is dat hij dan andere personen, die er mogelijk wel verstand van hebben, langs de lijn zet door te zeggen dat het een fabeltje is, omdat hij dat ergens gelezen heeft.

nu mijn mening hier over:
natuurlijk is het antwoorden op zo'n vraag dan altijd nog mogelijk. maar zet erbij dat het jou mening is en ga geen uitspraken doen waar je de onderliggende informatie niet van kent.

even een simpele uitleg van smaak en geur overdracht:

smaak overdracht vind plaats dmv direct contact met het product, of dmv een zogenaamde brug, deze brug zal voor de smaak moleculen, op waterbasis moeten zijn,
dwz dat een product dus geen smaak overdracht krijgt van de kooltjes.

maar, en dit maakt de bbq uniek,
er zijn ook aroma's, deze kunnen overgebracht worden dmv direct contact, of een brug op olie basis, of door de lucht, zoals de aroma's van planten en dieren dat doen.

ieder product heeft bepaalde smaakstoffen en aroma's
bij het verbranden van een product komen er grote hoeveelheden aroma's vrij die met de warme lucht mee reizen.
dit houd dus ook in dat ze in contact komen met het product, en dus ook smaakgeven aan het product.

mijn persoonlijke mening:
ik zou toch voor een houtskool bbq gaan vanwege de extra aroma's ( en dus een andere beleving aan smaak)

de rook ontwikkeling is de verhelpen door er een vuurkorf langs te zetten en ( bij voorkeur hout ipv houtskool) daar het hout in te verbranden,
haal de gloeiende kooltjes eruit en leg die in de bbq, dit geeft toch de aroma's en rookt niet.

nog een pluspunt aan een houtskool bbq, het rooster kan je schoon branden, gooi het gewoon in het vuur en laat de vleesresten verkolen. laat hem dan afkoelen en de vleesresten kan je er direct afvegen met een vochtige doek

ben je van plan toch een electrische te kopen? let dan goed op dat je er eentje koopt met een heel hoog wattage
dit houd in hoe krachtig hij is, en dus hoe beter de bbq grilt

het laatste wat je wil is een bbq waarbij je een uur op het vlees moet wachten

dit andwoord is te vertrouwen omdat ik een svh ( stichting vakbekwaam horeca) niv3 zelfstandig werkend kok ben, met meer dan 8 jaar keuken ervaring, waarvan 2 jaar in een keuken met een houtskoolgrill.